بیانیه انجمن پزشکان عمومی ایران به مناسبت مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، ۹۷/۵/۱۹

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: انجمن پزشکان عمومی ایران به مناسبت برگزاری مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، دغدغه‌های خود را درباره اداره و راهبری بزرگ‌ترین نهاد صنفی پزشکان، با منتخبان این سازمان در میان گذاشت.

متن این بیانیه که امروز، جمعه ۱۹ مرداد ۹۷، در مجمع عمومی نظام پزشکی خوانده شد، به شرح زیر است:

جلسه همفکری پزشکان عمومی عضو مجمع عمومی، شورای‌عالی، بازرسین، هیات رییسه مجمع و هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی در مورخه ۹۷/۵/۱۷ به منظور گزارش عملکرد منتخبین و نقد فعالیت‌های ارکان سازمان نظام پزشکی طی یک سال گذشته برگزار گردید. در ابتدا محورهای مورد بحث و سوالاتی راهبردی و عملیاتی به شرح ذیل مطرح و سپس هر یک از پزشکان عمومی منتخب از ارکان مذکور نسبت به عملکرد خود و ارزیابی مشکلات گزارش خود را ارایه نمودند. عمده سؤالات مطرح شده به شرح ذیل است:

۱. آیا جایگاه ارزشی سازمان نظام پزشکی در بین آحاد جامعه پزشکی و سایر دستگاه‌ها بهبود یافته است؟

۲. آیا نقش سازمان در نظام سلامت با فعال سازی ظرفیت‌های خفته این سازمان رو به ترقی بوده است؟

۳. آیا تعارضات درون صنفی و تضاد منافع گروه‌های پزشکی کاهش یافته و همبستگی صنفی افزایش یافته است؟

۴. آیا امکان رصد و ارزیابی فعالیت ارکان سازمان از طریق برنامه عملیاتی میسر است و انجام شده است؟

۵. چابک‌سازی و اصلاح ساختار تشکیلاتی سازمان و متقابلاً توسعه فیزیکی و تشکیلاتی سازمان در استان‌ها چگونه بوده است؟

۶. آیا الگویی بومی برای برنامه راهبردی پزشک خانواده از سوی سازمان ارایه شده است؟

۷. شیوه مشارکت جامعه پزشکی در تصمیم‌سازی‌ها از جمله توسط انجمن‌ها و آحاد جامعه پزشکی چه وضعیتی دارد؟

۸. جایگاه حقوقی ارکان سازمان از جمله شورای‌عالی، مجمع عمومی و بازرسین نسبت به قبل بهبود یافته است؟

۹. رسیدگی به امور گروه‌های پرجمعیت پزشکی از جمله پزشکان عمومی و ماماها و دستیاران در چه وضعیتی است؟

۱۰. رویکرد سازمان در خصوص تدوین گایدلاین‌ها و کوریکولوم‌ها و ظرفیت پذیرش دانشجو و دستیار چه بوده است؟

۱۱. فعالیت‌های ارتباطی و رسانه‌ای سازمان از طریق برگزاری جلسات، استفاده از رسانه‌های سازمان و… بهبود یافته است؟

۱۲. آیا عوامل خدشه به اعتبار جامعه پزشکی شناسایی و برنامه‌ریزی لازم انجام و کدهای اخلاقی تدوین شده است؟

۱۳. برای کاستن از مداخلات حرفه‌ای و همچنین تعیین حدود صلاحیت گروه‌های پزشکی اقدامی انجام شده است؟

۱۴. آیا اقدام موثری برای مشکلات اقتصادی بخش خصوصی، قراردادهای یک‌جانبه و تاخیرهای پرداخت بیمه‌ها شده است؟

۱۵. آیا ظرفیت‌های پژوهشی سازمان در جهت تحقیقات صنفی و کاربردی فعال شده و خروجی داشته است؟

۱۶. برای توسعه و تمرکز فعالیت‌های رفاهی و اقتصادی در صندوق تعاون و رفاه و تأمین منابع پایدار چه اقدامی انجام شده است؟

۱۷. در خصوص حضور فعال در فضای رسانه‌ای کشور به‌منظور نقد و کارشناسی نظام سلامت و بهبود جایگاه سازمان در افکار عمومی و همچنین تحول در محتوای نشریات خبری و علمی سازمان با رویکرد تحلیلی، انتقادی و خبری برای انتقال صادقانه و اثربخش محتوا چه فعالیتی صورت گرفته است؟

۱۸. آیا توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات با نگاهی جامع و عملیاتی در خدمت فعالیت‌های سازمان بوده است؟

در پایان پس از طرح سوالات دیگر از سوی حاضرین و جمیع نظرات و نقد اجمالی عملکرد سازمان، مفاد ذیل به‌عنوان دغدغه و راهکارها و ایجاب‌ها به تصویب جمع رسید:

۱. فقدان برنامه راهبردی روزآمد و خصوصاً برنامه عملیاتی یکی از ضعف‌های عمده ارکان سازمان به‌ویژه در رکن اجرایی سازمان و شورای‌عالی است که عملاً موجب ناهماهنگی‌های درونی سازمان و عدم امکان نظارت بر عملکرد و حصول نتایج ملموس گردیده است. پیشنهاد می‌شود برنامه راهبردی و عملیاتی سازمان حداکثر تا پایان سال جاری تدوین، عملیاتی و به استحضار اعضای محترم مجمع رسانده شود.

۲. با توجه به گزارش همکاران از ارکان مختلف سازمان نظام پزشکی، فعالیت شورای‌عالی نظام پزشکی نسبت به رکن اجرایی سازمان از باب تدوین مقررات و سیاست‌های اجرایی موثرتر و در جهت اهداف سازمان بوده است اما از بعد نظارت بر عملکرد تشکیلات اجرایی سازمان کارآمد نبوده و نیازمند بازنگری و اقدامات موثرتر است. پیشنهاد می‌گردد شیوه‌نامه نظارت بر عملکرد سازمان توسط شورای‌عالی تهیه و نتایج این نظارت در قالب شاخص‌های مدون هر سه ماه به استحضار اعضای مجمع عمومی برسد.

۳. در حوزه معاونت‌های اجرایی سازمان به‌نظر می‌رسد عملکرد این معاونت‌ها در مجموع دربرگیرنده نیازها و انتظارات سازمان‌های نظام پزشکی و جامعه پزشکی نبوده و در این میان ضعف حوزه پشتیبانی و اداری و مالی بارز بوده است. با توجه به انتقادات موجود ارزیابی از عملکرد معاونین و سازماندهی مجدد در این حوزه‌ها ضروری است. پیشنهاد می‌شود ارزیابی عملکرد معاونین طی یک سال گذشته توسط تیمی معتمد انجام و تغییرات لازم در حوزه معاونین و مدیران حداکثر تا ۳ ماه آینده به مورد اجرا گذاشته شود.

۴. کاهش دقت و سرعت در بدنه اجرایی سازمان طی یک سال گذشته کاملاً محسوس و مورد نارضایتی اعضای جامعه پزشکی شده است که یکی از دلایل آن عدم حضور تمام‌وقت معاونین و برخی از مدیران در جایگاه فعالیت خود است. پیشنهاد می‌شود که حضور تمام‌وقت معاونین و مدیران محترم سازمان یکی از ملاک‌های انتخاب آنان باشد.

۵. به‌رغم مخالفت شورای‌عالی با حذف معاونت پارلمانی سازمان نظام پزشکی اما بدون تصدی ماندن این پست مهم موجب از دست دادن یکی از ظرفیت‌های اصلی سازمان و تصویب قوانینی شد که همسو با اختیارات سازمان و مصالح نظام سلامت نبوده است. پیشنهاد می‌شود که این جایگاه بسیار مهم در اسرع وقت فعال شود.

۶. با توجه به مصوبه شورای‌عالی نظام پزشکی در خصوص منع به‌کارگیری بازنشستگان در بدنه اجرایی سازمان، متاسفانه این مصوبه به هر دلیل و برخلاف مشی شورای عالی در جوان‌گرایی منابع انسانی و پویایی بیشتر سازمان اجرایی نگردیده است. لازم است اجرای این مصوبه بدون هرگونه فوت وقت پیگیری و انجام شود.

۷. دستیابی بازرسین به کلیه اسناد و مدارک همه ارکان سازمان ضروری است و متاسفانه کاستی‌هایی در این خصوص وجود داشته است. پیشنهاد می‌شود به‌منظور تقویت این رکن اساسی که چشم مجمع محسوب می‌شود، هرگونه قصور در این خصوص بلافاصله از سوی هیات رییسه مجمع پیگیری و برخورد قاطعانه انجام شود.

۸. با عنایت به‌ضرورت پیگیری پیشنهاد‌های فوق به‌نظر می‌رسد برای اطمینان بخشی به اعضای محترم مجمع عمومی سازمان راهکار اجرایی برای تحولات مذکور از طریق هیات رییسه مجمع پیشنهاد و ضمن گزارش نتیجه اقدامات، در صورت نیاز مجمع عمومی به‌صورت فوق‌العاده ظرف ۶ ماه آینده تشکیل گردد.

این بیانیه در ۱۷ مردادماه ۱۳۹۷ به تصویب پزشکان عمومی حاضر در این گردهمایی رسید و مقرر گردید از سوی انجمن پزشکان عمومی ایران به ریاست محترم مجمع عمومی سازمان تسلیم گردد.

 

 

(Visited 113 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*