قطعنامه مجمع عمومی نظام پزشکی ۱۳۹۷ 

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: قطعنامه مجمع عمومی عادی نظام پزشکی در سایت این سازمان منتشر شد:

مجمع عمومی عادی سالیانه نظام پزشکی که در ۱۸ و ۱۹ مردادماه ۱۳۹۷ با حضور دویست نفر از نمایندگان سازمان‌های نظام پزشکی سراسر کشور در محل انستیتو پاستور ایران برگزار و قطعنامه پایانی آن صادر شد.

شرکت کنندگان در مجمع عمومی عادی سالیانه نظام پزشکی در ۱۸ و ۱۹ مردادماه ۱۳۹۷ طی دو روز برگزاری منظم جلسات مجمع درحضور دویست نفر از نمایندگان سازمانهای نظام پزشکی سراسر کشور، پس از استماع بیانات و گزارش ریاست کل، رئیس شورای‌عالی، بازرسین و هیات رئیسه مجمع عمومی و طرح موضوعات متعدد و پیرامون نظام سلامت کشور، مشکلات فراروی جامعه پزشکی و مسائل سازمان نظام پزشکی در پنل‌های تخصصی و نیز دریافت مقالات و سخنرانی شماری از اعضای مجمع و نظرات و نامه‌های متعدد از اعضای مجمع و تشکل‌ها، تصمیم گرفتند قطعنامه پایانی مجمع را به شرح ذیل صادر نمایند:

۱- با توجه به تغییرات بسیار مهم و معنادار در ترکیب سنی جمعیت کشور و توجه به مطالعات دموگرافیک، همزمان با بررسی شیوع و زمینه‌های گسترش اپیدمیولوژیک بیماریها از قبیل دیابت، فشارخون، بیماری‌های قلب و عروق، حوادث عروقی مغز و سایر مواردی که به موازات تغییر ترکیب جمعیت کشور و تغییر هرم سنی و افزایش و غلبه میانسالان و سالمندان در ترکیب آینده جمعیت رخ نموده است، الزامات روشن و ضرورتهای ویژه ای را پیش روی دولت و اداره کنندگان و فعالین سلامت کشور قرار داده است. طراحی نظام سلامت متناسب با تغییرات و گرایش‌های فوق از وظایف استراتژیک سازمان نظام پزشکی تلقی می‌شود و باید جهت تدوین آن برنامه‌ریزی کرده و مسئولین دولتی و متولیان امر سلامت ناگزیر از توجه به نظرات ارائه شدهاز سوی سازمان نظام پزشکی و برنامه ریزی بر اساس آن می‌باشند.

۲- با توجه به ماهیت، ماموریت‌ها و رسالت‌های مصرح در قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی، توجه هوشیارانه و مسئولانه به الزامات سلامت مردم عزیز کشورمان در شرایط بحران اجتماعی و اقتصادی موجود و ایفای نقش حکیمانه در ساختن آینده ای روشن برای عموم مردم، مورد تاکید قرار گرفت. آثار مخرب و زیانبار بحران اجتماعی و اقتصادی حاضر بر اختلال در ارائه خدمات سلامت و دسترسی مردم به خدمات مذکور خود را آشکارا نشان می‌دهد. لذا سازمان نظام پزشکی موظف است با نگاهی دلسوزانه نسبت به مسائل اجتماعی کشور و با دغدغه مدیریت کلان در سیاستهای اداره مملکت، در کنار مردم ایستاده و برای رسیدن به توسعه پایدار و سازنده، انجام وظیفه مسئولانه جامعه پزشکی را هدایت نماید.

به منظور مشارکت در حل مشکلات موجود، آمادگی سازمان برای اجرای ماده ۴۵ قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی مبنی بر تفویض برخی از اختیارات وزارت بهداشت درمان به این سازمان مورد تصریح قرار گرفت. در نقطه مقابل عدم اعتنای فی المثل معاونت بهداشتی وزارت بهداشت درمان به ضرورت و اهمیت حضور نمایندگان سازمان نظام پزشکی در طراحی و هدایت نظام سلامت مورد اعتراض مجمع واقع شد.

۴- تدوین و اجرای برنامه‌های روزآمد راهبردی علمی و عملیاتی مطابق با سیاستهای کلان سازمان نظام پزشکی به گونه ای که جایگاه ارزشی سازمان را در بین ارکان نظام سلامت بهبود بخشیده و از سویی دیگر فعالیت‌های سازمان را شفاف و قابل نظارت و ارزیابی نماید، حداکثر تا پایان سالجاری عملیاتی گردد. خصوصاً نقش و موضع سازمان در سیاستهای راهبردی از جمله برنامه‌های آموزش علوم پزشکی بر اساس نیازهای حال و آینده کشور، آینده نگری در تعیین ظرفیت‌های تحصیلی و پذیرش دانشجو، تهیه گایدلاین‌های پزشکی، پزشکی خانواده، خدمات اولیه سلامتو نظام ارجاع و برنامه تحول موثر در نظام سلامت به صراحت تبیین و لحاظ گردد.

۴- با توجه به نارسائی‌های موجود در بدنه اجرائی در اجرای کارآمد سیاستهای کلان سازمان و مصوبات شورای‌عالی نظام پزشکی، ضرورت داردتا ظرف ۴ ماه آینده ارزیابی لازم در حوزه‌های مختلف اجرائی سازمان انجام و اقدامات لازم جهت ترمیم، تقویت و تغییرات لازم درساماندهی مجدد، بویژه در رده‌های میانی تشکیلاتی به مورد اجرا گذاشته شود. استفاده از مدیرانی با حضور تمام‌وقت و توان پاسخگوئی به گروههای هدف و فرصت کافی برای اجرای برنامه عملیاتی، ضامن پویایی و شادابی تشکیلات خواهد بود.

۵- ایفای نقش موثر هدایت‌گر و نظارتی شورای‌عالی نظام پزشکی نیازمند بازنگری و برنامه‌ریزی کارآمد است و تغییر رویه نظارتی شورای‌عالی با تدوین مقررات، شاخص‌ها و شیوه‌نامه‌های موثر مورد تاکید مجمع قرار گرفت. بدیهی است که اطلاع‌رسانی از پیشرفت برنامه‌های عملیاتی و گزارش نقاط ضعف و قوت به اعضای مجمع عمومی طی یک دوره زمانی ۳ ماهه بیانگر شفافیت عملکرد و نتیجه‌بخش بودن نظارت خواهد بود.

۶- نظر به اینکه دایر ماندن و فعالیت ویژه معاونت پارلمانی مورد تاکید و تصویب شورای‌عالی نظام پزشکی بوده است لذا تصدی و حضور فعالانه این معاونت در مجلس شورای اسلامی در صیانت از اختیارات و سایر مصوبات اخیر، استفاده از ظرفیت‌های مجلس برای پیاده‌سازی قوانین متحول کننده نظام سلامت از جمله اجرای سطح بندی خدمات، نظام ارجاع و پزشک خانواده مورد تاکید قرار گرفت.

۷- مطابق با مصوبات شورای‌عالی نظام پزشکی و نیز همسو با سیاستهای اتخاذ شده حکومتی، ضرورت جوانگرائی و پویایی دربدنه اجرائی سازمان ایجاب می‌کند که حتی الامکان از بکارگیری بازنشستگان خود داری و متقابلاً راهکارهای متناسب با شایسته گزینی، روز آمدی و برخورداری از تحصیلات متناسب با مسئولیت برای گزینش و همکاری با مدیران و کارکنان مد نظر قرار گیرد.

۸- دسترسی بازرسین سازمان به کلیه اسناد و مدارک در همه ارکان اعم از مراکز استان‌ها در چارچوب وظایف قانونی ایشان، لازمه کارکرد موثر آنان است و ایجاب می‌نماید که با مخالفت کنندگانامر فوق از سوی ریاست کل و شورای‌عالی نظام پزشکی برخورد قاطع انجام و در صورت تجری به هیات‌های انتظامی و سایر مبادی ذیربط ارجاع گردند. این امر خصوصاً در مورد سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ ضروری است در اسرع وقت انجام شود.

۹- حرکت ارزشمند سازمان در ترجمه و ویرایش کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی لازم است با پیگیری مجدانه، به مرحله اجرا رسیده و نقش سازمان نظام پزشکی در بهره‌مندی عادلانه همه گروههای جامعه پزشکی از منافع اقتصادی و رفع تبعیض‌های شکل گرفته طی سالیان گذشته به هر نحو اعمال گردد.

بدیهی است مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی برای نهایی شدن این اقدام ارزشمند پشتیبان ریاست کل محترم سازمان خواهد بود.

۱۰- حل سریع اختلافات بین رشته ای در کمیسیونهای مربوطه و جلوگیری از تسری این اختلافات به فضای عمومی جامعه یکی از فوریت‌های فعلی سازمان و شورای‌عالی نظام پزشکی است. انتظار می‌رود با فعال سازی سریعتر ظرفیت قانون “چگونگی تعیین وظایف و صلاحیت شاغلان حرفه‌های پزشکی و وابسته به آن”، با همکاری وزارت بهداشت درمان در طی یک سال آینده بخشی از اختلافات بین رشته‌ای به نحو مطلوب و علمی و مطابق استانداردهای روز دنیا حل و فصل گردد.

۱۱- توجه ویژه به گروههای پزشکی پرجمعیت و دارای مشکلات صنفی از جمله پزشکان عمومی و جامعه مامائی مطابق با سیاستهای کلان سازمان نظام پزشکی، کمتر در دستور کار قرار گرفته و نیازمند بازنگری است. حمایت از برنامه پزشک خانواده و در عین‌حال توجه به نقش موثر پزشکان عمومی در کنترل آسیب‌های ناشی از اعتیاد و خدمات آنان در سایر گرایش‌های صنفی قابل اغماض نیست. خصوصاً رسیدگی به ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پزشکی و مامائی با توجه به تورم نیروی انسانی و بی‌توجهی به نیازهای حال و آتی مملکت بسیار اساسی است.

۱۲- مجمع عمومی سازمان نسبت به انباشت مطالبات پرداخت نشده جامعه پزشکی به‌ویژه در بخش خصوصی از سوی سازمانهای بیمه‌گر که متاسفانه به بیش از یک سال تاخیر رسیده است، ابراز نگرانی شدید کرده و با تخمین احتمال ورشکستگی بسیاری از مراکز خصوصی به‌ویژه در شهرستانها، از مسئولین سازمان اکیداً خواستار رایزنی، اقدام و توجه ویژه به این امر مهم هستند.

۱۳- همانطور که در تمام دنیا رایج است، “سازمان پزشکی قانونی” وظایف خطیری در حوزه‌های تشخیص و معاینه بالینی اجساد با مرگ مشکوک و حوزه آزمایشگاهی جهت تعیین علت تامه مرگ داشته و از اجزای با اهمیت دستگاه قضایی در حل و فصل دعاوی مطروحه می‌باشد. مجمع عمومی سازمان از ریاست کل محترم و شورای‌عالی نظام پزشکی انتظار دارد، اقدامات لازم جهت تعامل با دستگاه قضایی و تدوین مقررات و آئین‌نامه‌ها اقداماتی به‌عمل آورند تا اظهار نظر در مورد شکایات مربوط به فعالیت جامعه پزشکی در حوزه‌های تخصصی، صرفاً به سازمان نظام پزشکی و بدنه انتظامی آن ارجاع داده شود و از موازی‌کاری و اتلاف وقت و انرژی مردم و کارشناسان در دو مرجع به طور همزمان جلوگیری شده و “سازمان پزشکی قانونی” با فراغت بیشتری به وظیفه اصلی خود بپردازد.

۱۴- مجمع عمومی ضمن مخالفت با سیاست ایجاد گسترش “داروخانه‌های اقماری” خواستار صدور دستور توقف این سیاست از سوی معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت درمان بوده و از لزوم دریافت تعرفه خدمات حرفه ای داروسازی به عنوان حق داروسازان در راستای تعمیق برنامه‌های سلامت تاکید دارد.

ضمناً اعضای مجمع عمومی خواستار مداخلات موثر و مشارکت سازمان نظام پزشکی بر اساس ماده ۳ قانون درتمامی طرح‌ها، لوایح و آئین‌نامه‌های مرتبط در مجلس شورای اسلامی و وزارت‌خانه‌های مرتبط (از جمله آئین‌نامه‌های تاسیس داروخانه) شدند.

۱۵- بحران اقتصادی حاضر منجر به اختلال اساسی در ارائه خدمات تشخیص طبی شده است. ضروری است بر روی مشکلات آزمایشگاههای تشخیص طبی و سایر مراکز پاراکلینیک در زمینه هزینه و چگونگی تامین مواد مصرفی و تجهیزات، کار کارشناسی اساسی انجام گرفته و در زمینه تعرفه‌های اعلام شده از سوی هیات وزیران راه حل‌های موثر برای حل مشکلات مردم و صاحبان این موسسات، در اسرع وقت اعلام شود.

۱۶- بررسی مشکلات سلامت مردم در حوزه بهداشت دهان و دندان و مسائل پیشاروی دندانپزشکان برای تهیه مواد اولیه و تجهیزات و عدم حمایت بیمه‌های پایه از خدمات دندانپزشکی از وظایف مبرم سازمان تلقی می‌گردد. در شرایط بی توجهی به موارد فوق مشکلات اساسی برای دندانپزشکان و مردم ایجاد شده است.

۱۷- به منظور پیگیری و همچنین رصد فعالیت‌های صورت گرفته از سوی ارکان سازمان در راستای مصوبات فوق، و نیز به منظور ارتقای نقش عملیاتی مجمع عمومی به عنوان بالاترین رکن تصویب سیاست‌های کلان سازمان نظام پزشکی، مقرر شد مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده ظرف ۶ ماه آینده تشکیل و عمدتاً به پیشرفت مصوبات و برنامه‌های پیش رو پرداخته شود و از سویی دیگر نقش حمایتی مجمع در اعمال سیاستها و برنامه‌های ریاست کل و شورای‌عالی نظام پزشکی در نظام سلامت کشور به مورد اجرا گذاشته شود.

(Visited 168 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*