انجمن پزشکان عمومی ایران: اجرای نسخه ۱۹ پزشک خانواده روستایی متوقف شود

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در نامه‌ای به سرپرست وزارت بهداشت ضمن یادآوری درخواست قبلی انجمن مبنی بر پیشگیری از «کاهش فاحش و ناگهانی کارانه پزشکان خانواده روستایی»، به ابلاغ نسخه شماره ۱۹ برنامه پزشک خانواده روستایی اعتراض کرد و خواستار دستور توقف آن تا بررسی مجدد شد.

دکتر عباس کامیابی در این نامه با اشاره به این‌که اصرار بر نظرات قبلی، موجب اعتراض به‌حق همکاران شده است، این اعتراض را نشان‌دهنده عمق شکاف بین مسوولان این حوزه و اجراکنندگان واقعی برنامه پزشکی خانواده دانست:

جناب آقای دکتر نمکی
سرپرست محترم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام
اظهارات امیدوارکننده جناب‌عالی در حمایت از برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع نوید می‌دهد که با رویکردی کارشناسی و مطابق با اقتضائات و استانداردهای غیرقابل انکار این برنامه، کورسویی از امید برای نجات نظام سلامت کشور زنده شود.

فارغ از مشکلات عمیق در اجرای این برنامه و به‌دلیل فوریت موضوع، لازم است یکی از معضلات اساسی آن یعنی جذب و ماندگاری پزشکان خانواده یادآوری شود، زیرا هرگونه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در ساماندهی وضعیت موجود نیازمند تدبیر و البته رعایت جایگاه و انگیزه‌بخشی به همکارانی است که با تمام سختی‌ها و مرارت‌های گذشته، همچنان در مقام اصلی طب عمومی پایدار مانده‌اند.

به پیوست نامه شماره ۹۷/۱۰/۸۱/پ ع مورخه ۹۷/۳/۱۹ این‌جانب خطاب به معاونت محترم بهداشتی مبنی بر درخواست برای اقدام پیشگیرانه نسبت به کاهش فاحش و ناگهانی کارانه پزشکان خانواده روستایی (که البته شامل پزشکان خانواده شهری نیز شده است) تقدیم می‌گردد. متاسفانه به‌رغم وعده‌های داده‌شده و بدون تشکیل جلسات هماهنگی، اکنون شاهد ابلاغ نسخه شماره ۱۹ برنامه پزشک خانواده روستایی هستیم که نه‌تنها فرصت تعامل و اصلاح این برنامه از دست رفته است بلکه با اصرار بر نظرات قبلی، هم‌اکنون باید شاهد اعتراض به‌حق این همکاران عزیز باشیم.

اعتراض گسترده همکاران پزشک خانواده روستایی که با حدود ۲۰۰۰ امضا تقدیم شده است، همچنان رو به فزونی است و به‌زودی شاهد انصراف جمعی از پزشکان خانواده خواهیم بود که تنها بخشی از تبعات بی‌توجهی به نظرات این انجمن و تصمیم‌گیری در اتاق‌های بسته و به‌دور از نظر ذی‌نفعان است. شایان یادآوری است بحث بر نوع محاسبه یا روش پرداخت نیست، چرا که شیوه پیاده‌سازی می‌تواند به‌گونه‌ای باشد که حقوق دریافتی همکاران کاهش نداشته باشد و درعین‌حال روند اصلاح طی زمان‌بندی معقول طی گردد.

تحلیل کارشناسانه این اعتراض که به وجه مطلوبی وضعیت موجود و اشکالات آن را ترسیم کرده است، نشان‌دهنده عمق شکاف بین مسوولان این حوزه و اجراکنندگان واقعی برنامه پزشکی خانواده است. با توجه به نظرات روشن، دقیق و کارشناسی جناب‌عالی در مقاطع مختلف به‌ویژه نشست تیرماه ۹۷ انجمن پزشکان عمومی ایران، انتظار می‌رود که آن نگاه منصفانه تحقق اجرایی یابد و دستور توقف این رویه را تا بررسی و اتخاذ تصمیم مقتضی صادر فرمایید. این انجمن نیز کماکان آماده هر نوع همفکری و همکاری در تحلیل موضوع و تصمیم‌سازی با حضور کارشناسان ذی‌ربط است.

پیوست‌ها:

نامه شماره ۹۷/۱۰/۸۱/پ ع مورخ ۹۷/۳/۱۹ انجمن به معاونت بهداشتی: نامه انجمن به معاونت بهداشتی

نامه اعتراض همکاران پزشک خانواده روستایی به نسخه ۱۹ برنامه پزشک خانواده روستایی با حدود ۲۰۰۰ امضا: نامه اعتراض پزشکان خانواده روستایی به نسخه ۱۹ پزشک خانواده روستایی

 

 

 

(Visited 282 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*