اعتراض انجمن پزشکان عمومی به محدودسازی صلاحیت پزشکان عمومی در حوزه طب کار: شیوه‌نامه طب کار نشان‌دهنده گوشه‌ای از تفکر تخصص‌گرایی در سطوح تصمیم‌گیر است

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران طی نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت، با اعتراض به محدودسازی صلاحیت پزشکان عمومی شاغل در حوزه طب کار، شیوه‌نامه طب کار را نشان‌دهنده گوشه‌ای از تفکر تخصص‌گرایی در سطوح تصمیم‌گیر دانست.

متن نامه دکتر عباس کامیابی به‌شرح زیر است:

جناب آقای دکتر نمکی مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
موضوع: محدودسازی صلاحیت پزشکان عمومی در حوزه طب کار
با سلام و احترام،
به پیوست اعتراض پزشکان عمومی شاغل در حوزه معاینات سلامت شغلی (طب کار) و همچنین سوابق مکاتبات قبلی این انجمن جهت مزید استحضار و دستور مقتضی ارسال می‌گردد.
قابل ذکر است که مقررات مربوطه در این حوزه طی سالیان اخیر به‌صورت مکرر مورد بازنگری قرار گرفته است که آخرین تغییرات مربوط به دستورعمل نحوه انجام معاینات سلامت شغلی ابلاغی سال ۹۷ است. در ماده ۲۱ این دستورعمل بخشی از حدود صلاحیت شاغلین این حوزه منوط به تعیین در شیوه‌نامه بعدی شده است که در همان زمان نگرانی در خصوص اعمال سلایق و بی‌توجهی به معاینات سطح اول مرتبط با طب عمومی مورد اعتراض همکاران واقع گردید. متاسفانه این نگرانی قبل از تدوین و ابلاغ شیوه‌نامه، طی مکاتبه شماره ۳۸۰۳/۳۰۰ مورخه ۱۴/۱۱//۹۷، رانندگان وسایل نقلیه عمومی سنگین، آتش‌نشان‌ها، لوکوموتیوران‌ها و خلبانان را در زمره مشاغل حساس قرار داده است که ازنظر حقوقی غیراصولی و مغایر با تعهدات قبلی مسوولین در کاستن از تحدید صلاحیت طب عمومی در سطح اول و نشان‌دهنده گوشه‌ای از تفکر تخصص گرایی در سطوح تصمیم‌گیر است.
نامه‌ی موصوف پزشکان عمومی را خصوصا از انجام معاینات رانندگان وسایل نقلیه عمومی سنگین، پس از ۱۵ سال عملکرد موفق و ایجاد حق مکتسبه منع نموده است؛ حال‌آنکه تفاوتی در نحوه انجام معاینات رانندگان وسایل نقلیه عمومی سنگین و سبک وجود ندارد. قابل ذکر است باوجود حدود ۱۰۰ نفر متخصص طب کار که عمدتا در شهرهای بزرگ مشغول فعالیت هستند، عملا ظرفیت معاینه حدود پانصدهزار نفر راننده جز با بهره‌کشی از پزشکان عمومی توسط متخصصین مربوطه ممکن نخواهد بود.
با عنایت به مفاد پیش گفت و نظر ارزشمند جنابعالی در واگذاری امور پیشگیری و درمانی سطح یک به پزشکان عمومی، خواهشمند است ضمن دستور بازنگری در مکاتبه مذکور، ترتیبی اتخاذ فرمایید در نحوه نگارش شیوه‌نامه انجام معاینات اصول اولیه در رعایت حقوق و حدود صلاحیت طب عمومی منظور و معمول گردد. قبلا از عنایت جنابعالی قدردانی می‌شود.

(Visited 424 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*