چرا سرانه پزشکان خانواده همراه با تعرفه‌های بقیه صنوف پزشکی اعلام نشده است؟

دکتر سیامک متقیان‌پور، پزشک خانواده شهری و عضو هیات‌ مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز

 

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: آیا این است مفهوم اهمیت برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع؟

چرا سرانه پزشکان خانواده همراه با تعرفه‌های بقیه صنوف پزشکی اعلام نشده است؟

از سال ۹۴ تا سال ۹۷ عملاً سرانه پزشکان خانواده شهری فارس و مازندران افزایشی نداشته است، این موضوع و همچنین افزایش کم‌سابقه نرخ تورم، موجب ایجاد مشکلات متعدد اقتصادی برای اعضای تیم پزشکی خانواده در این دو استان شده است، به قسمی که تعدادی از همکاران پزشک خانواده از این برنامه خارج شده‌ و بسیاری نیز صرفاً به دلیل ناگزیری در این برنامه مانده‌اند.

از چند ماه پیش مسئولان بومی، فعالان صنفی و پزشکان خانواده این دو استان مشکلات عدیده اقتصادی اعضای تیم پزشکی خانواده این دو استان را به مسئولان محترم، منتقل کرده و خواستار تحول اساسی در این مورد شده بودند، در این راستا شورای‌عالی نظام پزشکی نیز پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی سرانه پزشکان خانواده این دو استان را داد و حدود ۲۰۰۰ پزشک خانواده شهری و مراقبین سلامت مربوط به این پزشکان، به‌خصوص با تغییر مقام والای وزارت، منتظر اقدامات موثر مسئولان محترم مربوطه در سطح ملی بودند. لیکن در کمال تعجب با اعلام تعرفه‌های پزشکی سال، سرانه سال ۹۸ این پزشکان اعلام نشده است.

به‌راستی چرا سرانه پزشکان خانواده شهری و تیم پزشکی خانواده در سال ۹۸، آن‌هم بعد از مدتی که در شدیدترین فشارهای اقتصادی را پشت سر گذاشته‌اند، اعلام نشده است و همگان از آن بی‌اطلاع‌اند! آیا چنین رویه‌ای در مقابل سربازان خط اول این برنامه راهبردی، موجب صدمه جدی به این برنامه نمی‌شود؟ متاسفانه و با کمال تعجب و انتظار به‌حق پزشکان خانواده، باز هم مسئولان در اعلام سرانه پزشکان خانواده اهمال کرده‌اند و برخلاف سیاست‌های اعلام‌شده مبنی بر اهمیت این برنامه ملی، گویا هنوز این عزم و اراده در تصمیم‌گیران اصلی و مجریان نظام سلامت نهادینه نشده و به آن توجه جدی نمی‌شود.

 

(Visited 88 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*