آخرین تغییرات قوانین مالیاتی

دکتر محمدکاظم پورکاظمی

نایب رییس کمیسیون تخصصی مالیات و عوارض شورای‌عالی نظام پزشکی و دبیر هیات مدیره نظام پزشکی رشت

ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۷
بنا بر اصلاحات جدید مالیاتی، چنان‌چه مجموع دریافتی یا کارکرد ارایه‌دهندگان خدمت در گروه پزشکی (شاغلین در مطب و دفتر کار و موسساتی چون آزمایشگاه، تصویربرداری و…) در سال ۹۷ (اعم از نقدی یا سیستم کارت‌خوان و مطالبات از بیمه‌ها و بانک‌ها) از مبلغ ۸۲۸ میلیون تومان تجاوز نکند، میزان مالیات عملکرد سال ۹۷ آنان با افزایش ۸ درصد به مبلغ مالیات قطعی عملکرد ۹۶ به‌صورت مقطوع تعیین می‌شود.
این مصوبه با اصلاح تبصره ماده ۱۰۰ ق. م. م. با افزایش مبلغ معافیت حقوق (موضوع ماده ۸۴ قانون) در قانون بودجه از ۱۰ برابر به ۳۰ برابر صورت گرفته است. بنا بر همین تبصره، بسیاری از شاغلین جدید و افراد سالمند مالیات عملکرد ۹۷ خود را کمتر و به روشی ساده‌تر پرداخت خواهند کرد.
به‌عبارت گویاتر، ارایه‌دهندگان خدمت که مبلغ مالیات عملکرد ۹۶ آنان تا مبلغ ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده و در سال ۹۷ هم از این مبلغ متجاوز نباشد، می‌توانند حداکثر تا پایان خرداد ۹۸ با ورود به سامانه www.tax.gov.ir فرم مربوطه را به‌دور از نگرانی و بدون پر کردن اظهارنامه و اعلام مبالغ کارکرد و هزینه ارسال کنند و با افزایش ۸ درصد به مبلغ قطعی مالیات ۹۶، برگ قطعی ۹۷ را دریافت کنند.
البته بدیهی است هرگاه اسناد و مدارک مستندی، دال بر بیشتر بودن کارکرد یا درآمد مودی در سال ۹۷ به‌دست آید، پرونده مودی طبق مقررات رسیدگی می‌شود و مالیات مابه‌التفاوت و جرایم متعلقه مطالبه خواهد شد و این مطالبه تا ۵ سال پابرجاست.
ارایه‌دهندگان خدمت که کارکرد سالیانه آنان در سال ۹۷ بین ۸۲۸ میلیون تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد، در گروه بعدی قرار می‌گیرند. این گروه ضمن حفظ و نگهداری مدارک دریافتی روزانه و همچنین مدارک هزینه‌ای به تفکیک و ترتیب تاریخ هر یک از رویدادهای مالی، باید مبالغ آن را در فرم پیوست ۱ و مجموع آن را در آخر ماه در فرم ماهیانه پیوست ۱ منعکس کنند. (دو برگ فرم پیوست ۱ ضمیمه آیین‌نامه اجرایی ماده ۹۵ در سامانه قابل‌دسترسی است.)
مندرجات تنظیمی در فرم، اساسی‌ترین مستند برای تکمیل اظهارنامه است که مورد تاکید ماده ۹۷ قانون است و چنانچه اظهارنامه سالیانه بر اساس این فرم‌ها تنظیم شود و مندرجات آن به‌ویژه مبالغ دریافتی از سیستم کارت‌خوان و دریافتی‌های نقدی واریزی به بانک با پرینت بانکی اعلام‌شده همخوانی داشته باشد (همه بیماران از کارت‌خوان استفاده نمی‌کنند) و همچنین هزینه‌های محل کار منطبق بر اسناد مثبت باشد، کارشناس رسیدگی‌کننده پس از احراز صحت مندرجات موظف به پذیرش اظهارات مودی در اظهارنامه است مگر آن‌که دلایل موجهی برای رد آن ارایه دهد.
پذیرش اسناد هزینه‌ای محل کار در حد متعارف و متکی به مدارک تصریح‌شده در ماده ۱۴۸ قانون مشکلی ندارد، اما برای سندیت بخشیدن به مبالغ دریافتی یا درآمد در مطب و دفتر کار به‌صورت نقدی (بابت فرانشیز و مراجعه‌کننده آزاد و…) لازم است این گروه مجموعه دریافتی روزانه خود به انضمام نوارهای دریافتی از سیستم .P.O.S را در فاکتور چاپی فروش (موجود در بازار) که از سریال چاپی برخوردار است به ترتیب شماره صادر و مهر امضا کنند و به‌عنوان اسناد درآمدی فروش در ستون مربوطه فرم روزانه پیوست ۱ وارد و جمع ماهیانه را به فرم ماهیانه پیوست ۱ منتقل سازند. (تاکید می‌شود مبلغ واریزی نقدی به‌حساب بانکی و از سیستم .P.O.S با پرینت ماهیانه بانکی همخوانی داشته باشد.)

وظایف مالیاتی در سال ۹۸
به‌طور خلاصه وظایف ارایه‌دهندگان خدمت در گروه پزشکی از ابتدای ۹۸ به‌شرح زیر است:
الف. تهیه و نصب پایانه فروشگاهی یا (POS (Point Of Sale برای استفاده در محل فعالیت از ابتدای سال ۹۸ که قابل‌قبول‌ترین مستند در اسناد درآمدی فروش مورداشاره آیین‌نامه است و اخذ پرینت ماهیانه از بانک و حفظ آن.
ب. اختصاص یکی از شماره‌ حساب‌های بانکی به محل فعالیت و واریز کلی دریافتی‌ها یا درآمد حاصل از محل کار از طریق سیستم POS، نقدی و مطالبات از بیمه‌ها و بانک‌ها و… به همین حساب و برداشت کلی هزینه‌های محل فعالیت از آن و اعلام این شماره حساب در اظهارنامه تسلیمی هر سال و عدم واریز و برداشت وجوهات غیرمرتبط به آن.
ج. حفظ و نگهداری مدارک خرید و هزینه‌های حقوق، آب و برق، گاز، اجاره محل و ارتباطات و سایر هزینه‌های پرداختی مرتبط به فعالیت.
برای اطلاع از نوع هزینه‌های قابل‌قبول و مرتبط، می‌توانید از سرفصل هزینه‌ها در ماده ۱۴۸ ق. م. م. که بالغ ‌بر ۳۰ ردیف است استفاده کنید. توجه داشته باشید که هزینه‌های بالای ۵۰ میلیون ریال صرفاً در صورت پرداخت چک قابل‌قبول خواهد بود.
د. ارسال هرماهه یک نسخه از لیست پرداختی حقوق پرسنل شاغل در ماه بعد به سازمان امور مالیاتی، حتی اگر رقم پرداختی مشمول کسور مالیاتی نباشد (همانند حقوق پرداختی بر اساس قانون کار). بدیهی است حقوق و دستمزد پرداختی بالاتر از ۲۷.۵۰۰.۰۰۰ ریال در ماه مشمول کسور بوده و پرداخت‌کننده موظف به کسر و واریز آن به‌حساب اداره مالیاتی و تسلیم فیش واریزی به حوزه مالیاتی خواهد بود.
ه. ارسال فهرست معاملات فصلی توسط مشمولان ارایه‌دهنده خدمت در گروه اول (مودیان با درآمد سالیانه بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) و صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها و کلینیک‌های تخصصی.
و. تسلیم اظهارنامه مالیات بر درآمد سال ۹۷ به‌عنوان فرد حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ۱۳۹۸.
ز. اعلام کتبی شروع به کار در مطب و دفتر کار حداکثر چهار ماه پس از آغاز فعالیت.
گروه سوم ارایه‌دهندگان خدمت که از وظایف ساده‌تری برخوردارند در صورت عدم استفاده از مصوبه فوق، وظایف اشاره‌شده گروه دوم را به‌صورت ماهیانه در قسمت پایین فرم پیوست ۲ پیاده و جمع ۱۲ ماهه را در پایان سال به قسمت بالای همان فرم منتقل می‌کنند. بدیهی است مبالغ مورد مطالبه سال مربوطه از بیمارستان‌های خصوصی و بیمه‌ها در مورد جراحان به‌صورت سالیانه به مجموع فرم‌ها به‌ویژه در اظهارنامه منعکس خواهد شد.
تسلیم اظهارنامه سالیانه اصلی‌ترین وظیفه هر مودی است و این وظیفه تا اعلام کتبی تعطیلی مطب به اداره مالیاتی، علی‌رغم عدم فعالیت، ادامه خواهد داشت؛ حتی اگر درآمدی نباشد.

 

(Visited 202 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*