دو تهدید پزشکان خانواده شهری مازندران: توقف ثبت خدمات در سامانه و دریافت فرانشیز

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: به‌دنبال پرداخت نشدن سرانه معوق پزشکان خانواده مازندران، هیات مدیره انجمن پزشکان خانواده شهری این استان با برگزاری نشست فوق‌العاده‌ای تهدید کرد در صورت عدم واریز سرانه تا نیمه تیرماه، ثبت خدمات در سامانه سیب متوقف خواهد شد.

بنا بر صورت‌جلسه این نشست، همچنین در صورتی که تا پایان تیر کمیته‌ای تخصصی برای حل چالش‌های برنامه پزشک خانواده تشکیل نشود، «نسبت به اخذ وجه به ازای خدمت از طریق مشارکت مردمی» (فرانشیز) اقدام خواهد شد:

جلسه فوق‌العاده هیات مدیره انجمن پزشکان خانواده شهری مازندران، یکشنبه مورخ ۹۸/۰۴/۰۲ راس ساعت ۷ بعد از ظهر در فریدون‌کنار برگزار شد.

گرچه محور گفتگوی اعضا در خصوص چالش‌های حاصل از عدم پرداخت سرانه معوق و اتخاذ راهبردی مناسب بود، لیکن مجموعه‌ای از مشکلات پیش رو، که علیرغم مکاتبات مکرر و اطلاع‌رسانی به مبادی تصمیم پس از گذشت هفت سال از شروع برنامه همچنان باقی مانده و متاسفانه عزمی جدی برای مرتفع نمودن آن در متولیان کلان برنامه مشاهده نگردیده، اعضا را برآن داشت که ضمن تحلیل مشکلات، نسبت به نگرانی‌های موجود، تمهیدات جدیدی اتخاذ کنند که مشروح آن به شرح ذیل است:

متولیان کلان برنامه در یک بازه زمانی هفت ساله فرصت کافی داشته‌اند تا نسبت به رفع چالشهای برنامه اقدام موثری انجام دهند. لذا هیات مدیره وجود بسیاری از مشکلات ریز و درشت، که قابل حل است و هم‌اکنون گریبان پزشکان خانواده را گرفته، ناشی از قصور و عدم اهتمام جدی مدیران کلان برنامه در حل مسائل می‌داند.

هیات مدیره معتقد است:

– گرچه فضای تعاملی انجمن و مدیران استانی سبب ارتقاء کیفی خدمت‌رسانی به مردم شده، لیکن به‌دلیل مشکلات ساختاری برنامه و محدویت در اختیارات واگذاری به استانها در خصوص بهبود شاخص رضایتمندی پزشکان خانواده که شرکای کاری برنامه هستند، متاسفانه توفیق قابل ملاحظه‌ای نداشته است.

– حل بخش عمده‌ای از مشکلات پزشکان خانواده شهری، فرا استانی است، و این در حالی است که ستاد اجرایی کشوری نیز خروجی چشم‌نوازی نسبت به رفع مشکلات پزشکان خانواده شهری و حفظ علاقه‌مندی و ارتقاء ضریب ماندگاری پزشکان خانواده در طی سنوات گذشته تا کنون نداشته است.

– عدم ارتباط منطقی بین افزایش سرانه پزشک خانواده شهری و حقوق دستیاران و چالش‌های مالی و کاری پزشکان خانواده و دستیاران مراقب سلامت، چالشی است بسیار جدی و علیرغم طرح موضوعات در جلسات و تشکیل کمیته تخصصی در ستاد اجرایی، ستاد تعمدا از ورود به مسئله و حل منطقی موضوع، علیرغم پیشنهادات موثر انجمن خودداری کرده است.

– بخش عمده‌ای از مشکلات همکاران پزشک خانواده، ناشی از عدم پرداخت منظم سرانه است. پرداخت منظم سرانه حداقل توقع پزشکانی است که هیچ رابطه مالی با جمعیت ندارند و در شرایط تنگ اقتصادی تاکنون هیچ وقفه‌ای در ارائه خدمت به جمعیت تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر ایجاد نکرده‌اند.

– اجرای برنامه پویش بسیج فشار خون در استان، با وجود اجرای برنامه پزشک خانواده شهری، تکلیفی مضاعف می‌باشد لذا همکاری پزشکان خانواده شهری در اجرای این پویش را شایسته تقدیر می‌دانیم.

– ساعت کاری طاقت‌فرسا موجب فرسودگی پزشکان خانواده خصوصا بانوان پزشک گردیده و این موضوع را از جمله موارد مغفول مانده واجد اولویت می‌دانیم که نیازمند طرح موضوع در جلسات ستادی است.

با توجه به جمیع موارد فوق، هیات مدیره، مدیر عامل را مکلف نمود که نسبت به انتقال مراتب، به مبادی تصمیم‌گیر، از طریق فراخوان و نشست حضوری اعضا و یا جلسات با صاحبان تصمیم و یا مکاتبات لازم، اقدام مقتضی انجام دهد.

هیات مدیره همچنین مصوب کرد با توجه به جمیع رایزنی‌های به‌عمل آمده با مدیران استانی، از آنجایی که ادامه روند تاخیر پرداخت سرانه معوق، معیشت و نگهداری پایگاه پزشک خانواده را دچار مخاطره خواهد نمود، در صورتی که تا نیمه تیرماه نسبت به واریز سرانه اقدام موثری صورت نگیرد، پزشکان خانواده شهری مازندران در اولین اقدام، ثبت خدمات در سامانه را متوقف خواهند نمود.

همچنین انجمن تنها راه برون‌رفت از مضیقه‌های موجود را تشکیل فوری کمیته‌ای تخصصی حل چالش‌های برنامه و پزشکان خانواده مرکب از تمامی صاحبان تصمیم و نمایندگان پزشکان خانواده حداکثر لغایت پایان ماه جاری می‌داند. بدیهی است انجمن عدم توجه به این درخواست منطقی و راهگشا را به‌منزله نبود عزم جدی در مدیران نسبت به تداوم برنامه دانسته و لذا به ناچار جهت جبران معوقات و هزینه‌های جاری و حفظ و کرامت پزشکان خانواده، خصوصا پزشکان جوان، منطبق بر مصوبه مجمع نمایندگان، نسبت به اخذ وجه به ازای خدمت از طریق مشارکت مردمی اقدام خواهد نمود.

در خاتمه لازم به‌ذکر است که این تکاپوی انجمن در راستای حفظ منافع صنفی اعضا، اطلاع‌رسانی به مبادی تصمیم و ایجاد حرکتی موثر در جهت اصلاح روند موجود و تداوم خدمت‌رسانی به مردم است. انجمن معتقد است که برای حفظ تعاملات سازنده، همه شرکای کاری باید احساس برد داشته باشند.

(Visited 145 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*