دکتر طهماسبی پور در مصاحبه با خبرگزاری فارس: پزشکان عمومی همچنان دچار چالش هستند

tahmasbipour-dr

به گزارش خبرگزاری فارس، طهماسبی پور با اشاره به اینکه پزشکان عمومی فعال در طرح پزشک خانواده روستایی و شهری در اولویت بندی بسته خدمات جامع سلامت، نظام پایش و ارزشگذاری و نظام پرداخت دچار مشکل هستند اظهار کرد: متأسفانه با انجام بررسی و کارشناسی چندین باره مشکلات پزشکان خانواده، این قشر همچنان با چالش های فراوانی روبه‌رو هستند.

عضو هیأت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران بیان کرد: متأسفانه زیرساختهای لازم  شامل پرونده الکترونیک، راهنماهای بالینی و… برای فعالیت پزشکان در طرح پزشک خانواده که از ۱۰ سال قبل در روستاها و چند سال گذشته در برخی شهرها اجرایی شده،  در نظر گرفته نشده است و ظاهراً اراده ای هم برای اصلاح این نقایص وجود ندارد. وی تصریح کرد: وضعیت کنونی باعث می شود، به علت نبود پروند الکترونیک عملکرد پزشکان در زمینه ارجاع بیماران ثبت و نتایج ارجاعات که برای ادامه پیگیری ها اهمیت بسیار بالایی دارند را مشاهده نکنند .

طهماسبی پور با بیان اینکه نبود راهنمای بالینی سرفصل های خدمات باعث می شود که پزشکان عمومی در رابطه با حدود اختبارات و نحوه رسیدگی به وضعیت بیمار نیز دچار سردرگمی شوند، افزود: نبود راهنماهای بالینی و آیین نامه مشخص، نحوه ارزیابی و عملکرد پزشکان خانواده که «پایش» گفته می شود را سلیقه‌ای کرده، نارضایتی پزشکان را در پی دارد . وی ادامه داد: نبود پایش صحیح در زمینه دریافتی این گروه پزشکی نیز مشکل آفرین بوده و موجب بروز کسورات ناحق و نابجا شده و تأخیر در پرداخت را نیز در پی داشته که موجب نارضایتی پزشکان ارائه دهنده خدمات شده است.

عضو هیأت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به اینکه تمام خدمات سطح دو در کتاب ارزشگذاری نسبی، قیمت گذاری شده، در حالی که در کتاب مزبور بخش اعظم خدمات سطح یک نادیده گرفته شده است،گفت: قیمت گذاری خدمات ارائه شونده در طرح پزشک خانواده به ویژه خدمات بهداشتی مشتمل بر خدمات پیشگیری، غربالگری و کشف بیماران مزمن و خاص می تواند مشکلات تعرفه‌ای این گروه از پزشکان عمومی را برطرف نماید. طهماسبی پور قیمت گذاری خدمات پزشکان خانواده بر اساس کتاب ارزشگذاری را از جمله راهکارهای حل مشکلات تعرفه ای پزشکان عمومی فعال در طرح پزشک خانواده دانست. وی همچنین خاطرنشان کرد: در عرصه بهره مندی از طرح پزشک خانواده باید فرهنگ سازی عمومی بیشتری صورت پذیرد تا سطح توقع مردم از پزشک خانواده، شکل منطقی و واقعی گرفته و به بهبود جایگاه پزشک خانوده کمک کند.

دومین همایش علمی جامع انجمن پزشکان عمومی ایران با رویکرد توانمند سازی علمی و حرفه ای طب عمومی یکم لغایت سوم بهمن در مرکز همایش های رازی تهران با حضور مسئولان نظام سلامت برگزار خواهد شد.

(Visited 360 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*