اعتراض رییس انجمن پزشکان عمومی به کاهش دریافت پزشکان خانواده روستایی

dr-kamyabi-lecture

به دنبال اعلام متمم تفاهمنامه سطح یک روستائیان و عشایر برای سال ۱۳۹۳ که باعث کاهش دریافتی پزشکان خانواده روستایی می شود، دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، طی نامه ای به وزیر بهداشت، با برشمردن پیامدهای منفی چنین تصمیمی، خواستار تجدید نظر در این متمم شده و آمادگی انجمن را برای ارایه نظرات کارشناسی در این خصوص اعلام کرد.

متن نامه به این شرح است:

جناب آقای دکتر هاشمی

مقام عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام

پیرو درخواست قبلی این انجمن به شماره ۳۵۵/۹۳/پ ع مورخه ۱۷/۸/۹۳ (نامه پیوست) و مطالب ارائه شده در همایش علمی جامع پزشکان عمومی کشور در مورخه ۱/۱۱/۹۳، ضمن قدردانی مجدد از بهبود سرانه پرداختی به همکاران پزشک خانواده روستایی که مسلما بر ماندگاری و جذب آنان در این مناطق موثر خواهد بود، به استحضار می­رساند متمم اخیر تفاهمنامه سطح یک روستائیان و عشایر عملا مقصود جنابعالی را در اطمینان بخشی به پزشکان خانواده و ثبات خدمات، مخدوش و سهم سرانه پزشکان خانواده را ۱% کاهش داده است.

علاوه بر این همانگونه که در مذاکرات حضوری به استحضار رسید، نحوه محاسبه جدید پرداخت به پزشکان با تلفیقی از جمعیت تحت پوشش بیمه شده روستایی و تعیین فرانشیز ۲۰% برای سایر بیمه شدگان، عملا میزان دریافتی همکاران را تحت تاثیر جدی قرار داده و برخوردی ناعادلانه را بین گروه­های جمعیتی ساکن در این مناطق که با منویات و سیاست­های کلان نظام سلامت منافات دارد موجب خواهد گردید و نگاه سلامت نگر به جمعیت سایر بیمه­شدگان کم رنگ خواهد شد. ضمنا توازن دریافتی پزشکان خانواده روستایی و شهری نیز دگرگون شده و بر ترغیب پزشکان برای مهاجرت به سمت شهرها موثر خواهد بود.

با عنایت به مفاد پیش­گفت، دستور بررسی و تجدید نظر در متمم مذکور مزید امتنان است و این انجمن نیز آمادگی خود را برای ارائه نظرات کارشناسی اعلام می نماید.

دکتر عباس کامیابی

رییس انجمن

رونوشت: مسئول محترم کمیته پزشک خانواده جهت استحضار و پیگیری

گفتنی است پیش از این و در آبان ماه سالجاری، انجمن پزشکان عمومی ایران در نامه ای به دکتر حریرچی، قائم مقام وزیر، خواستار پرهیز از هرگونه تصمیم منجر به کاهش ماندگاری پزشکان در مناطق روستایی شده بود.

مستندات:

متن متمم تفاهمنامه سطح یک روستائیان و عشایر

نامه ارسالی به دکتر حریرچی (آبانماه)

re-motammem-to-minister

(Visited 1,229 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

3 نظر

  1. با عرض سلام به همکاران محترم
    لازم به ذکر است که این تغییرات از ماهها قبل انجام شده است و در مکانیسم پرداخت ورژن ۱۵/۱ لحاظ گردیده است لذا باتوجه به عدم رضایت بیمه سلامت تاکنون نامه ابلاغی جهت اجرا نداشته است که با ابلاغ آن عملا مهر تایید به آن زده شده.
    از مدیریت سایت خواهشمندم از تجربیات پزشکان زحمت کش خانواده استفاده نمایند.
    با تشکر اززحمات شما

  2. من قبلا پزشک خانواده روستا بودم. فقط به خاطر بیتوته شب ماهی حداقل ۵ میلیون تومان غیر از حقوق پایه اش باید دریافت کنه تا وقتی شب و نصف شب در خونش را میزنن با دلگرمی بیشتری کار مردم را راه بندازه. به نظر من جمعیت تحت پوشش خیلی مهم نیست چقذر باشه بیتوته داشتن خیلی مهمه که مبنای حقوق قرار گیره.

  3. پوریا صولتیان

    من یک پزشک خانواده روستایی هستم با ۹سال سابقه کار در روستا ، به نظر من مهمترین فاکتوری که باید در پرداخت حقوق پایه و کارانه مد نظر باشد سهم ماندگاری است که هم باعث تشویق پزشکان به ماندن در این طرح میشود و هم از آ نجایی که همه پزشکان به طور همزمان شامل این افزایش حقوق ناشی از ماندگاری بالا نمیشوند بار مالی خیلی زیادی برای دولت ندارد ، مسأله بعدی استخدام پزشکان خانواده روستایی است که متأسفانه بعد از ده سال از اجرای این طرح همچنان امنیت شغلی ندارند *

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*