تعرفه­ های جدید خدمات و مراقبت­های پزشکان عمومی

دکتر حمید خاکسار

تغرفه پزشکی, خدمات پزشکی, ارزش گذاری, مراقبت بهداشتی

همانگونه که همه آگاهی یافتند سرانجام پس از کش و قوس­های بسیار و یک وقفه نسبتاً طولانی در اول مهر ماه امسال سرانجام کتاب ارزش نسبی خدمات پزشکی در کشور یا همان کتاب CPT (Current Procedural Terminology) جدید توسط وزارت بهداشت و درمان منتشر و معاون اول رییس جمهور آن را ابلاغ کرد (متن این ابلاغ در پایان این مقاله آمده است).

به گفته دست­اندرکاران بسیاری از نارسایی­ها، ابهامات و تبعیض­های موجود در کتاب موسوم به “کالیفرنیای قدیم” که سال­ها تنها مرجع بررسی تعرفه­های خدمات درمانی در کشور بود با یک بازنگری کلی و گسترده با حضور کارشناسانی از انجمن­های تخصصی و مسئولان و متولیان نظام سلامت کشور برطرف شده است.

در این سخن ما قصد نداریم به بحث­هایی که این روزها توسط گروه­های مختلف پزشکی از بیمارستان­های خصوصی گرفته تا برخی رشته­های تخصصی، داخلی، توانبخشی، کارشناسان فیزیوتراپی و . . . وارد شویم. گرچه بسیاری از این انتقادات و اظهارنظرها در خصوص همین کتاب CPT جدید هم جای تأمل و اندیشه بسیار دارد و ضروری است که مسئولان به سخن این عزیزان توجه ویژه داشته باشند و نارسایی­های احتمالی و ابهامات جدید ایجاد شده با حضور نمایندگان همه گروه­ها مورد بازنگری مجدد قرار گیرد.

با شناخت دقیقی که از سعه صدر و دیدگاه مثبت و سازنده دکتر هاشمی وزیر محترم بهداشت و درمان در این یک سال پیدا کردیم، اطمینان و رجاء واثق داریم که با یک بازنگری دیگر بر ارزش­های کتاب ارزش­های نسبی افزوده خواهد شد.

سال­های مدیدی است که بسیاری از نمایندگان پزشکان عمومی در مقابل پرسش­های مکرر از سوی همکاران قرار می­گیرند:

نرخ ختنه چقدر است؟ سوراخ کردن گوش چند بگیریم؟ امسال نرخ تزریقات چقدر است؟ شستشوی گوش؟! درمان زگیل؟ میخچه؟ کیست؟ نرخ بخیه؟ گذاشتن فولی؟ جراحی فلان و بهمان!

البته هر کدام از ما به فراخور سلیقه و میل خود یا توافقی ضمنی با دیگر همکاران عددی اعلام می­کردیم که هیچ مبنای قانونی نداشت. اکنون با اعلام رسمی وزارت بهداشت و درمان و با استناد قانونی به کتاب ارزش های نسبی و نرخ خدمات مندرج در آن اکثر قریب به اتفاق بهای خدمات قابل ارائه در مراکز درمانی توسط همکاران پزشک عمومی مشخص شده که از اول آذر ۹۳ لازم­الاجرا است.

در این نوشتار پس از توضیحاتی کلی و مختصر در خصوص چگونگی این محاسبات در جدول­هایی که با استفاده از تمامی صفحات این کتاب ۵۲۴ صفحه­ای تهیه شده تلاش کرده­ایم ارزش نسبی بسیاری از خدمات جنبی پزشکان عمومی را استخراج کنیم.

توضیحات:

علامت “O”: خدماتی که با خصوصیت “O” که اول کلمه OPD است نامگذاری شده­اند دلالت بر این دارد که این خدمات می­توانند هم در بخش سرپایی در قالب مطب، درمانگاه و مرکز جراحی محدود و هم در قالب بیمارستان و عرصه بستری ارائه گردد. ارزش ریالی این دسته از خدمات در هر دو بخش سرپایی و یا بستری یکسان است. نرخ این K برای سال ۹۳ برای بخش خصوصی مبلغ بیست هزار تومان تعیین شده است. این ضرایب ثابت بوده ولی نرخ KO هر سال اعلام خواهد شد. نرخ K در بخش دولتی در سال ۹۳ ۸۸۰۰ تومان می­باشد.

شرح کد: این ستون کدها را توصیف می­کند که از کتاب CPT آمریکا در سال­های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ گرفته شده و توسط انجمن­های علمیتخصصی ویرایش، ساده­سازی و تجمیع شده است.

کد ملی: کد شش رقمی و منحصر به فرد برای هر خدمت است.

K جراحی: خدماتی که بدون درج O معرفی شده­اند، با همان K جراحی محاسبه می­شوند که برای سال ۱۳۹۳ مبلغ K جراحی برای بخش خصوصی ۳۸ هزار تومان اعلام شده است. نرخ K در بخش دولتی در سال ۹۳ ۸۸۰۰ تومان می­باشد.

K بیهوشی: معادل همان K جراحی محاسبه می­شود.

ارزش نسبی خدمت: ارزش نسبی نشان دهنده سختی ارائه هر خدمت است که معمولاً جزء حرفه­ای نامیده می­شود که براساس شاخصه­هایی مانند زمان ارائه خدمت، ریسک ارائه خدمت برای پزشک و بیمار، داشتن تجربه و مهارت مورد نیاز، تلاش فیزیکی، تلاش ذهنی و فکری و در نهایت مخاطرات قانونی ارائه خدمت تعیین می­شود. در برخی از موارد که برای یک خدمت سه ارزش نسبی ذکر شده است به ترتیب از بالا به پایین، جزء کلی، جزء حرفه­ای و جزء فنی را نشان می­دهد.

جزء کلی: ارزش نسبی برخی از خدمات به ویژه در مواردی که خدمت وابسته به فناوری­های تشخیصی است از سه جزء تشکیل می­یابد.

جزء اول: ارزش نسبی کل خدمت که هر جزء کلی از مجموع دو جزء حرفه­ای و فنی تشکیل می­شود و از جمع جزء فنی و حرفه­ای، جزء کل حاصل می­شود.

جزء حرفه­ای (Professional Component)

جزء حرفه­ای نشان­دهنده تلاش و مهارت و ریسک خدمت یا (Physician Work) برای پزشک است. برخی خدمات تنها یک ارزش نسبی دارند که در حقیقت این ارزش نسبی جزء حرفه­ای اقدام مربوطه است. در خدماتی که خدمات سه ارزش نسبی درج شده است ارزش نسبی وسطی (میانی) جزء حرفه­ای خدمت مرتبط است.

جزء فنی (Technical Component)

جزء فنی شامل هزینه­های تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی، فضای پزشکی، تأسیسات و فراهم نمودن تسهیلات لازم نیروی انسانی غیر پزشک، استهلاک و سود سرمایه برای ارائه هر خدمت است. در کلیه مواردی که ارزش نسبی سه تایی است، سومی نشان­دهنده جزء فنی است. در کلیه مواردی که واحد ارزش نسبی تنها یک عدد است و خدمت مربوطه در اتاق عمل ارائه شود در بخش دولتی ۴۰ درصد و در بخش خصوصی ۱۵ درصد ارزش نسبی درج شده در ستون واحد ارزش نسبی به عنوان جزء فنی محاسبه و پرداخت می­گردد. در مواردی که خدمتی سه تایی باشد (جزء کلی، حرفه­ای و جزء فنی) اعم از اینکه خدمت مربوطه در اتاق عمل یا خارج اتاق عمل ارائه شود، ارزش نسبی سوم به عنوان جزء فنی آن خدمت محسوب می­گردد. در این موارد ۱۰۰ درصد ارزش نسبی سوم (جزء فنی) در هر دو بخش دولتی و خصوصی جزء فنی محاسبه و پرداخت می­گردد و جزء فنی دیگری جداگانه قابل محاسبه و دریافت نخواهد بود.

در مواردی که ستون واحد ارزش نسبی یک عددی است و خدمت مربوطه در داخل اتاق عمل ارائه نشود به این معناست که این خدمات دارای جزء فنی قابل توجهی نیست و جزء فنی برای آن قابل محاسبه و اخذ نبوده و ۱۰۰ درصد ارزش نسبی به عنوان جزء حرفه­ای خدمت در نظر گرفته می­شود.

واحد پایه بیهوشی یا عدد ارزش نسبی بیهوشی: ارزش پایه محاسبه حق­الزحمه بیهوشی بیمار است که به متخصص بیهوشی تعلق دارد.

بیهوشی با ارزش پایه ۳: برای کلیه خدماتی که در این مجموعه ارزش پایه بیهوشی صفر درج شده است در صورتی که بیمار نیاز به بیهوشی داشته باشد ارزش پایه بیهوشی ۳ در نظر گرفته می­شود.

انجام بی­حسی موضعی توسط پزشک معالج: در صورتی که پزشک معالج شخصاً برای انجام عملی که معمولاً تحت بیهوشی عمومی یا نخاعی انجام می­شود از بی­حسی موضعی استفاده کند تنها ۲۰ درصد ارزش نسبی اقدام مربوطه به پزشک معالج قابل پرداخت است و در این موارد ارزش پایه بیهوشی مورد ملاک قرار نمی­گیرد.

کد ستاره­دار *: خدمات فاقد پوشش بیمه

کد +: این علامت کدهای ضمیمه (add-on) را نشان می­دهد که بر کارهای اضافی و یا مکملی دلالت دارد که در حین ارائه یک خدمت اصلی انجام می­شوند و هرگز نباید به تنهایی گزارش شوند. این کدها به همراه توصیفاتی مانند «هر مورد اضافه» و یا «اقدام جداگانه علاوه بر اقدام اصلی» مشخص می­شوند و ۱۰۰ درصد ارزش نسبی مربوط به کد اصلی، اضافه می­گردد و کد تعدیلی (۵۱-) به آن قابل تسری نخواهد بود.

دستگاه پوست

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۱۰۰۰۱۵

جراحی آکنه (برای مثال مارسوپیالیزاسیون، باز کردن یا برداشت چندین میلیا، کومدون­ها، کیست و یا پوستول)

۲

۳

O

۴۰۰۰۰

۱۰۰۰۲۰

انسیزیون و درناژ آبسه (برای مثال کاربانکل، هیدرآدنیت چرکی، آبسه جلدی یا زیرجلدی، کیست، فرونکل، پارونشیا)

۴

۳

O

۸۰۰۰۰

۱۰۰۰۲۵

انسیزیون و درناژ کیست پیلونیدال، ساده یا مشکل

۴

۳

۱۵۲۰۰۰

۱۰۰۰۳۰

انسیزیون و درآوردن جسم خارجی؛ بافت زیر جلدی؛ ساده یا مشکل

۵

۳

O

۱۰۰۰۰۰

۱۰۰۰۳۵

انسیزیون و درناژ هماتوم، سروما یا تجمع مایع پونکسیون و آسپیراسیون آبسه، هماتوم، بول یا کیست (برای محاسبه هزینه این خدمت به همراه هزینه رادیولوژی به کد ۱۰۰۰۴۰ مراجعه گردد)

۸/۲

۳

O

۵۶۰۰۰

۱۰۰۰۴۰

انسیزیون و درناژ هماتوم، سروما یا تجمع مایع پونکسیون و آسپیراسیون آبسه، هماتوم، بول یا کیست با هدایت رادیولوژیک

۲۱
۷
۱۴

۰

O

۴۲۰۰۰۰
۱۴۰۰۰۰
۲۸۰۰۰۰

۱۰۰۰۴۵

انسیزیون و درناژ، مشکل، عفونت زخم جراحی

۴

۳

O

۸۰۰۰۰

کـورتـاژ

۱۰۰۰۸۵

تراشیدن یا بریدن ضایعه شاخی خوش­خیم (مثل میخچه و پینه)؛ با هر تعداد (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۲

۳

O

۴۰۰۰۰

بـیـوپــسـی

۱۰۰۰۹۰

نمونه­برداری پوست، بافت زیرجلدی و // یا بافت مخاطی (شامل ترمیم اولیه)، منفرد یا متعدد

۵/۳

۳

O

۷۰۰۰۰

برداشتن تکمه­های پوستی

۱۰۰۰۹۵

برداشتن تکمه­های پوستی، متعدد (تکمه­های فیبروکوتانئوس)، در هر جای بدن؛ با هر تعداد ضایعه

۸/۲

۳

O

۵۶۰۰۰

تراشیدن ضایعات درم یا ایپدرم/ اکسیزیون ضایعات خوش­خیم

۱۰۰۱۰۰

اکسیزیون یا تراشیدن ضایعات خوش­خیم درم یا اپیدرم، منفرد، در تنه، بازوها یا ساق؛ در پوست سر، گردن، دست­ها، پاها، ناحیه تناسلی؛ در صورت، گوش­ها، پلک­ها، بینی، لب­ها، پرده­های مخاطی؛ به قطر کمتر از ۲ سانتیمتر (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۴

۳

O

۸۰۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۱۰۰۱۰۵

اکسیزیون یا تراشیدن ضایعات خوش­خیم درم یا اپیدرم، منفرد، در تنه، بازوها یا ساق؛ در پوست سر، گردن، دست­ها، پاها، ناحیه تناسلی؛ صورت، گوش­ها، پلک­ها، بینی، لب­ها و پرده­های مخاطی؛ به قطر بیش از ۲ سانتیمتر

۷

۳

O

۱۴۰۰۰۰

تراشیدن ضایعات درم یا ایپدرم/ اکسیزیون ضایعات خوش­خیم

۱۰۰۱۱۰

اکسیزیون پوست و بافت زیرجلدی برای هیدرآدنیت زیر بغل یا مغبنی؛ با ترمیم ساده یا مشکل

۵

۳

O

۱۰۰۰۰۰

۱۰۰۱۱۵

اکسیزیون پوستی و بافت زیرجلدی برای هیدرآدنیت (التهاب غدد عرق)؛ دور مقعدی، پرینه­ای یا نافی؛ با ترمیم ساده یا مشکل

۵/۷

۳

O

۱۵۰۰۰۰

اکسیزیون ضایعات بدخیم

۱۰۰۱۲۰

اکسیزیون، ضایعات بد­خیم، شامل هر ناحیه از بدن؛ قطر اکسیزیون تا ۲ سانتیمتر

۱۰

۳

O

۲۰۰۰۰۰

۱۰۰۱۲۵

اکسیزیون، ضایعات بد­خیم، هر ناحیه از بدن؛ قطر اکسیزیون بیش از ۲ سانتیمتر

۱۳

۳

O

۲۶۰۰۰۰

نـاخــن­هـا

۱۰۰۱۳۰

کوتاه کردن (trimming) ناخن غیردیستروفیک برای اهداف درمانی؛ هر تعداد (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۱

۳

O

۲۰۰۰۰

۱۰۰۱۳۵

برداشتن، با یا بدون دبریدمان ناخن با یا بدون تخلیه هماتوم هر تعداد ناخن (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۷/۱

۳

O

۳۴۰۰۰

۱۰۰۱۴۰

اکسیزیون ناخن و بستر ناخن به صورت ناقص یا کامل برای مثال ناخن در گوشت فرو رفته با یا بدون اکسیزیون گوه­ای پوست کنار ناخن (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۱/۵

۳

O

۱۱۰۰۰۰

۱۰۰۱۴۵

اکسیزیون ناخن و بستر ناخن به صورت ناقص یا کامل با آمپوتاسیون قسمتی از بند دیستال انگشت

۱۱

۳

O

۲۲۰۰۰۰

۱۰۰۱۵۰

نمونه­برداری از ناخن (مثلاً خود ناخن، بستر، ماتریکس، هیپونیکیوم، چین­های کناری و پروگزیمال ناخن) (عمل مستقل)

۳

۳

O

۶۰۰۰۰

۱۰۰۱۵۵

ترمیم بستر ناخن یا بازسازی بستر ناخن با گرافت

۸

۳

O

۱۶۰۰۰۰

کیست پیلونیدال

۱۰۰۱۶۰

اکسیزیون کیست یا سینوس پیلونیدال؛ ساده، وسیع یا مشکل

۱۵

۵

۵۷۰۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

وارد کــردن

۱۰۰۱۶۵

تزریق، داخل ضایعات؛ با هر تعداد ضایعه (برای تزریق وریدها به کد ۳۰۲۳۷۵ مراجعه گردد)

(برای تزریق داروی شیمی درمانی به داخل ضایعه به کد ۹۰۱۵۴۰ مراجعه گردد)

۲

۳

O

۴۰۰۰۰

۱۰۰۱۷۰

خالکوبی، داخل جلدی با استفاده از رنگدانه غیرمحلول جهت تصحیح رنگ ضایعه پوستی، شامل میکروپیگمانتاسیون؛ با هر میزان سانتیمتر مربع

۱۵

۳

O

۳۰۰۰۰۰

۱۰۰۱۷۵

تزریق ماده پر کننده زیر پوستی (برای مثال کلاژن)؛ به هر میزان سی­سی

۹

۳

O

۱۸۰۰۰۰

۱۰۰۱۹۵

تعبیه کپسول یا قرص­های هورمونی قابل کاشت جلوگیری کننده از بارداری یا خارج کردن کپسول­های قابل کاشت جلوگیری کننده از بارداری

۵/۴

۳

O
*

۹۰۰۰۰

۱۰۰۲۰۰

خارج کردن و کاشت مجدد کپسول­های جدید قابل کاشت جلوگیری کننده از بارداری

۵/۷

۳

O
*

۱۵۰۰۰۰

تــرمـیم (بستن)

۱۰۰۲۱۵

ترمیم ساده زخم­های سطحی ناحیه پوست سر، گردن، زیر بغل، اعضای تناسلی خارجی، تنه و یا اندام­ها (شامل دست­ها و پاها)؛ تا ۲۰ سانتیمتر

۵

۳

O

۱۰۰۰۰۰

۱۰۰۲۲۰

ترمیم ساده زخم­های سطحی ناحیه پوست سر، گردن، زیر بغل، اعضای تناسلی خارجی، تنه و یا اندام­ها (شامل دست­ها و پاها)؛ بیشتر از ۲۰ سانتیمتر

۹

۵

O

۱۸۰۰۰۰

۱۰۰۲۲۵

ترمیم ساده زخم­های سطحی ناحیه صورت، گوش­ها، پلک­ها، بینی، لب­ها و یا پرده­های مخاطی؛ تا ۲۰ سانتیمتر

۶

۵

O

۱۲۰۰۰۰

۱۰۰۲۳۰

ترمیم ساده زخم­های سطحی ناحیه صورت، گوش­ها، پلک­ها، بینی، لب­ها و یا پرده­های مخاطی؛ بیش از ۲۰ سانتیمتر

۵/۹

۵

O

۱۹۰۰۰۰

۱۰۰۲۳۵

درمان باز شدن سطحی زخم؛ به صورت بستن ساده یا از طریق پک کردن

۶

۳

O

۱۲۰۰۰۰

تــرمـیمبـینـابیـنی

۱۰۰۲۴۰

بستن لایه به لایه زخم­های ناحیه پوست سر، زیر بغل، تنه و یا اندام­ها، دست­ها، پاها و یا اعضای تناسلی خارجی؛ تا ۲۰ سانتیمتر

۸

۵

O

۱۶۰۰۰۰

۱۰۰۲۴۵

بستن لایه به لایه زخم­های ناحیه پوست سر، زیر بغل، تنه و یا اندام­ها، دست­ها، پاها و یا اعضای تناسلی خارجی؛ بیش از ۲۰ سانتیمتر

۱۱

۵

O

۲۲۰۰۰۰

۱۰۰۲۵۰

بستن لایه به لایه زخم­های ناحیه صورت، گوش­ها، پلک­ها، بینی، لب­ها و یا پرده­های مخاطی؛ تا ۲۰ سانتیمتر

۹

۵

O

۱۸۰۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۱۰۰۲۵۵

بستن لایه به لایه زخم­های ناحیه صورت، گوش­ها، پلک­ها، بینی، لب­ها و یا پرده­های مخاطی؛ بیش از ۲۰ سانتیمتر

۱۵

۵

O

۳۰۰۰۰۰

تــرمـیممشــکل

۱۰۰۲۶۰

ترمیم مشکل ناحیه تنه؛ تا ۵/۷ سانتیمتر (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۷

۳

O

۱۴۰۰۰۰

۱۰۰۲۶۵

ترمیم مشکل پوست سر، بازو و یا ساق پا؛ تا ۵/۷ سانتیمتر (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۵/۹

۵

O

۱۹۰۰۰۰

۱۰۰۲۷۰

ترمیم مشکل ناحیه پیشانی، گونه، چانه، دهان، گردن، زیر بغل، اعضای تناسلی، دست­ها و یا پاها؛ تا ۵/۷ سانتیمتر (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۵/۱۱

۵

O

۲۳۰۰۰۰

۱۰۰۲۷۵

ترمیم مشکل پلک­ها، بینی، گوش­ها و یا لب­ها؛ تا ۵/۷ سانتیمتر (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۵/۱۲

۳

O

۲۵۰۰۰۰

۱۰۰۲۸۰

ترمیم مشکل هر ناحیه از بدن به ازای هر ۵ سانتیمتر اضافی یا کمتر از آن (به صورت مجزا علاوه بر کد اصلی گزارش گردد) (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۵

۰

O
+

۱۰۰۰۰۰

۱۰۰۲۸۵

بستن ثانویه زخم جراحی یا بازشدگی زخم dehiscence، عارضه­دار شده (برای پک کردن یا بستن ثانویه زخم ساده به کد ۱۰۰۲۳۵ مراجعه گردد)

۱۰

۳

O

۲۰۰۰۰۰

کـاشــت مو و Peeling

۱۰۰۴۱۰

کاشت مو به هر روش به ازای هر ۵۰۰ فولیکول (شامل برداشت فولیکول به هر روش و کاشت در همه مراحل می­باشد)

۲۵

۵

O
*

۵۰۰۰۰۰

۱۰۰۴۱۵

کاشت مو بیش از ۲۰۰۰ فولیکول و به ازای هر ۵۰۰ فولیکول اضافه (شامل برداشت فولیکول به هر روش و کاشت در همه مراحل می­باشد) (به صورت مجزا علاوه بر کد اصلی گزارش گردد)

۱۲

۵

O
+
*

۲۴۰۰۰۰

۱۰۰۴۳۰

لایه­برداری (Peeling) شیمیایی؛ اپیدرمال یا درمال

۱۰

۳

O
*

۲۰۰۰۰۰

عمــل­های متفـرقه پــوسـتی

۱۰۰۵۲۰

برداشتن چربی با استفاده از لیپوساکشن؛ سر و گردن

۱۰

۵

*

۳۸۰۰۰۰

۱۰۰۵۲۵

برداشتن چربی با استفاده از لیپوساکشن؛ تنه، اندام فوقانی، اندام تحتانی

۱۹

۳

*

۷۲۲۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

سـوختـــگـی­هـا

۱۰۰۵۵۵

درمانی ابتدایی سوختگی درجه یک زمانی که فقط درمان موضعی لازم باشد، پانسمان و یا دبریدمان، بدون بیهوشی، بار اول یا دفعات بعدی در اندازه کوچک

۴

۳

O

۸۰۰۰۰

۱۰۰۵۶۰

درمان سوختگی درجه یک، پانسمان و یا دبریدمان، با یا بدون بیهوشی، بار اول یا دفعات بعدی در اندازه متوسط (برای مثال کل یک اندام یا کل صورت) یا بزرگ (بیشتر از یک اندام)

۸

۳

O

۱۶۰۰۰۰

تــخـریـــب

۱۰۰۵۷۵

تخریب ضایعات خوش­خیم یا مستعد بدخیمی؛ تا ۱۴ ضایعه

۳

۳

O

۶۰۰۰۰

۱۰۰۵۸۰

تخریب ضایعات خوش­خیم یا مستعد بدخیمی؛ بیشتر از ۱۴ ضایعه (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۵

۳

O

۱۰۰۰۰۰

۱۰۰۶۰۵

تخریب ضایعات بد­خیم (برای مثال جراحی با لیزر، الکتروسرجری، کرایوسرجری، کموسرجری، جراحی کورتاژ)، هر ناحیه از بدن؛ به هر میزان قطر ضایعه

۸

۵

O

۱۶۰۰۰۰

سـایـــر اقـدامـــات

۱۰۰۶۲۰

کرایوتراپی (یخ آب،دی­اکسیدکربن و نیتروژن مایع) برای آکنه یا پوسته­ریزی شیمیایی آکنه (خمیر مخصوص آکنه، اسید)

۴
۵/۲
۵/۱

۳

O
*

۸۰۰۰۰
۵۰۰۰۰
۳۰۰۰۰

۱۰۰۶۲۵

اپلاسیون، الکترولیز به ازای هر جلسه حداقل نیم ساعته

۵/۳

۰

O
*

۷۰۰۰۰

۱۰۰۶۳۰

پونکسیون و آسپیراسیون کیست پستان

۵/۲

۳

O

۵۰۰۰۰

۱۰۰۶۳۵

هر کیست اضافه (به صورت مجزا علاوه بر کد اصلی گزارش گردد) (هزینه رادیولوژی به طور جداگانه محاسبه می­گردد)

۱

۰

O
+

۲۰۰۰۰

۱۰۰۶۵۰

بیوپسی پستان؛ از طریق پوست، با سوزن کلفت، بدون هدایت رادیولوژیک (عمل مستقل) (برای آسپیراسیون با سوزن نازک، کد ۱۰۰۰۰۵ استفاده گردد) (هزینه رادیولوژی به طور جداگانه محاسبه می­گردد)

۵/۳

۳

O

۷۰۰۰۰

اســـتـخـوان

۲۰۰۰۶۰

تزریق نقطه­ای داخل تاندون (هزینه رادیولوژی به طور جداگانه محاسبه می­گردد)

۲

۴

O

۴۰۰۰۰

۲۰۰۰۶۵

آسپیراسیون و یا تزریق؛ مفصل کوچک یا بورس (هزینه رادیولوژی به طور جداگانه محاسبه می­گردد) (در صورتی که جنبه زیبایی داشته باشد، کد * محسوب می­گردد)

۲/۱

۴

O

۲۴۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۲۰۱۴۸۰

درمان بسته دررفتگی شانه یا مانیپولاسیون؛ با یا بدون بیهوشی

۸

۵

۳۰۴۰۰۰

۲۰۴۵۵۰

بکارگیری آتل بلند اندام فوقانی (شانه تا دست یا ساعد تا دست؛ استاتیک یا دینامیک)

۳

۳

۱۱۴۰۰۰

۲۰۴۵۵۵

بکارگیری آتل انگشت؛ استاتیک

۲

۳

۷۶۰۰۰

۲۰۴۵۶۰

بکارگیری آتل انگشت؛ دینامیک

۳

۳

۱۱۴۰۰۰

۲۰۴۵۶۵

باندپیچی؛ قفسه سینه، قسمت تحتانی پشت، شانه (برای مثال و لپو)، آرنج تا مچ، دست یا انگشت

۲

۳

۵۶۰۰۰

۲۰۴۶۰۰

بکارگیری آتل بلند یا کوتاه پا

۲

۳

۵۶۰۰۰

۲۰۴۶۰۵

باندپیچی، لگن، زانو، مچ پا و یا پا

۸/۱

۳

۶۸۴۰۰

۲۰۴۶۱۰

باندپیچی انگشتان پا

۲

۳

۵۶۰۰۰

۲۰۴۶۱۵

باندپیچی Unna boot

۲

۳

۵۶۰۰۰

۲۰۴۶۲۰

باندپیچی آتل Denis-Browne

۳

۳

۱۱۴۰۰۰

تـزریـقــات داخــل عــروق و اســـتـخـوان

۳۰۲۲۵۰

وارد کردن سوزن یا کاتتر به داخل ورید هر جای بدن و در هر گروه سنی (برای گزارش کاتتریزاسیون ورید احوف فوقانی یا تحتانی از کد ۳۰۲۲۶۵ استفاده گردد) (هزینه رادیولوژی به طور جداگانه محاسبه می­گردد)

۱

۳

O

۲۰۰۰۰

۳۰۲۳۳۵

کات داون

۸/۲

۳

۱۰۶۴۰۰

۳۰۲۳۴۰

تزریق خون یا فرآورده­های خون به هر روش در بالغین

۵/۲

۳

O

۵۰۰۰۰

۳۰۲۳۴۵

تزریق خون در بیماران تالاسمی به صورت گلوبال (شامل ویزیت، کراس مچ خون و اندازه­گیری هموگلوبین خون و تزریق خون)

۵/۳

۳

O

۷۰۰۰۰

۳۰۲۳۵۰

تزریق فاکتورهای انعقادی برای بیماران هموفیلی

۳

۳

O

۶۰۰۰۰

۳۰۲۳۵۵

تزریق خون یا فرآورده­های خون به هر روش در بالغین

۶/۱

۳

O

۳۲۰۰۰

۳۰۲۳۶۰

تعویض خون

۵/۶

۳

۲۴۷۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۳۰۲۳۶۵

PRP (شامل خونگیری، تهیه و تزریق پلاسمای غنی از پلاکت) برای هر جلسه درمان (تا ۳ جلسه شامل کلیه هزینه­های مربوطه می­باشد و هزینه دیگری برای این کد قابل اخذ نمی­باشد)

۲۰
۱۳
۷

۰

*
O

۴۰۰۰۰۰
۲۶۰۰۰۰
۱۴۰۰۰۰

۳۰۲۳۷۵

تزریق محلول اسکلروزان، به هر تعداد ورید

۲

۳

O

۴۰۰۰۰

۳۰۲۴۸۰

خونگیری تشخیصی از شریان

۵/۰

۵

O

۱۰۰۰۰

۳۰۲۴۸۵

کاتتریزه کردن یا کانوله کردن شریانی برای نمونه­گیری، مانیتورینگ یا تجویز خون

۵/۰

۳

O

۱۰۰۰۰

۳۰۲۴۹۰

کاتتریزه کردن یا کانوله کردن شریانی برای نمونه­گیری، مانیتورینگ یا تجویز خون با کات دان

۵

۵

O

۱۰۰۰۰۰

۳۰۲۵۰۰

کاتتریزاسیون شریان نافی نوزاد برای تشخیص یا درمان

۸/۳

۵

۱۴۴۴۰۰

۳۰۲۵۰۵

جاگذاری سوزن برای انفوزیون داخل استخوان

۶/۳

۵

۱۳۶۸۰۰

دسـتــگـاه خـــون و لنف

۳۰۲۸۲۰

مغز استخوان؛ فقط آسپیراسیون

۷

۵

O

۱۴۰۰۰۰

۳۰۲۸۲۵

مغز استخوان؛ آسپیراسیون و بیوپسی سوزنی

۶/۱۱

۵

O

۲۳۲۰۰۰

۳۰۲۸۵۰

درناژ آبسه عقده لنفاوی یا لنفادنیت

۶/۸

۴

۳۲۶۸۰۰

۳۰۲۸۷۰

بیوپسی یا اکسیزیون عقده لنفاوی؛ باز، سطحی

۴/۱۲

۴

O

۲۴۸۰۰۰

۳۰۲۸۷۵

بیوپسی با سوزن سطحی (برای مثال گردنی؛ اینگوئینال، آگزیلاری)

۱/۴

۴

O

۹۰۰۰۰

دسـتــگـاه گـــوارش

۴۰۰۰۰۵

بیوپسی لب

۵/۲

۵

۹۵۰۰۰

۴۰۰۰۲۵

درناژ آبسه، کیست، هماتوم، وستیبول دهان

۸/۴

۵

۱۸۲۴۰۰

۴۰۰۰۳۰

درآوردن جسم خارجی فروروفته، وستیبول دهان

۸/۴

۵

۱۸۲۴۰۰

۴۰۰۰۳۵

انسیزیون فرنوم لب (فرنوتومی)

۲

۵

۷۶۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۴۰۰۰۷۵

انسیزیون آبسه یا هماتوم زبان یا کف دهان یا زیر چانه یا تحت فکی یا هاضمه­ای از طریق داخل دهان

۵/۳

۵

O

۷۰۰۰۰

۴۰۰۰۹۰

بیوپسی زبان/ کف دهان؛ اکسیزیون ضایعه زبان بدون ترمیم

۳

۵

۱۱۴۰۰۰

۴۰۰۰۹۵

اکسیزیون ضایعه زبان

۵/۴

۵

۱۷۱۰۰۰

۴۰۰۱۳۵

ترمیم پارگی هر میزان سانتیمتر از کف دهان و یا دو سوم قدامی زبان/ یک سوم خلفی زبان

۵/۴

۵

۱۷۱۰۰۰

۴۰۰۲۴۰

ترمیم بریدگی کام؛ با هر میزان سانتیمتر

۹

۷

۳۴۲۰۰۰

۴۰۰۸۰۵

گذاشتن لوله بینی معده­ای یا دهانی معده­ای، نیازمند مهارت پزشک، تحت راهنمایی فلوروسکوپ (شامل فلوروسکوپی، ثبت و گزارش تصاویر)

۹/۱

۳

۷۲۲۰۰

۴۰۱۱۰۰

وارد کردن لوله بلند معده­ایروده­ای (لوله Miller-Abbott)

۸/۱

۵

O
+

۳۶۰۰۰

۴۰۱۵۰۰

انسیزیون هموروئید ترومبوزه، خارجی/ خارج کردن لخته یا اکسیزیون هموروئید خارجی ترومبوزه

۶

۵

۲۲۸۰۰۰

۴۰۱۶۳۰

تخریب ضایعات مقعد ساده یا وسیع (کوندیلوما پاپیلوما مولوسکوم کونتاژیوزوم وزیکول هرپس) شیمیایی، الکترونیکی، جراحی کرایو، جراحی لیزر و برداشت جراحی

۴

۴

۱۵۲۰۰۰

۴۰۲۰۶۵

کار گذاشتن کاتتر یا کانول داخل پریتوئن برای درناژ یا دیالیز؛ موقت

۶

۶

۲۲۸۰۰۰

دسـتــگـاه ادراری

۵۰۰۳۲۰

آسپیراسیون مثانه با سوزن یا با تروکار یا اینتراکاتتر

۲

۴

O

۴۰۰۰۰۰

۵۰۰۳۲۵

با کارگذاری کاتتر سوپراپوبیک (هزینه رادیولوژی به صورت جداگانه محاسبه می­گردد)

۶

۶

O

۱۲۰۰۰۰

۵۰۰۴۳۵

شستشوی مثانه، ساده، لاواژ و یا وارد کردن قطره قطره مایع

۱

۳

۳۸۰۰۰

۵۰۰۴۴۰

وارد کردن کاتتر به صورت موقت به داخل مثانه (برای مثال کاتتریزاسیون مستقیم برای اندازه­گیری ادرار باقیمانده) یا تعبیه کاتتر ساده مثانه (Foley)

۵/۱

۵

۵۷۰۰۰

۵۰۰۹۰۰

شکاف دادن پره­پوس در قسمت پشتی یا طرفی؛ در نوزاد یا غیرنوزاد (عمل مستقل)

۴/۴

۵

۱۶۷۲۰۰

۵۰۰۹۱۰

تخریب ضایعات آلت (برای مثال کونویلوما، پاپیلوما، مولوسکوم کونتاژیوزوم، وزیکول هرپس)، ساده یا وسیع (با عمل جراحی یا جراحی با لیزر یا جراحی کرایو یا تخریب الکتریکی یا تخریب شیمیایی)

۴

۵

۱۵۲۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۵۰۰۹۵۵

ختنه با استفاده از کلامپ یا وسایل دیگر یا اکسیزیون جراحی در نوزاد یا غیر نوزاد

۸

۸

۳۰۴۰۰۰

دسـتــگـاه تناسلی مذکر

۵۰۰۹۶۰

آزادسازی یا اکسیزیون چسبندگی­های بعد از ختنه در آلت یا ترمیم ختنه ناکامل یا فرنولوتومی آلت

۱۰

۶

۳۸۰۰۰۰

۵۰۱۱۲۰

مانیپولاسیون پره­پوس شامل آزادسازی چسبندگی­های پره­پوس و کشیدن پوست

۳

۵

۱۱۴۰۰۰

۵۰۱۱۲۵

بیوپسی سوزنی بیضه (عمل مستقل) (برای آسپیراسیون با سوزن نازک به ۱۰۰۰۰۵ و ۱۰۰۰۱۰ رجوع گردد)

۳

۵

۱۱۴۰۰۰

۵۰۱۲۷۰

وازکتومی، شامل آزمایشات اسپرم بعد از عمل (عمل مستقل)

۸/۱۲

۴

۴۸۶۴۰۰

دسـتــگـاه تناسلی مونث

۵۰۱۴۰۰

انسیزیون و درناژ آبسه وولو یا پرینه یا غده پارتولن

۵/۳

۵

۱۳۳۰۰۰

۵۰۱۴۱۵

تخریب ضایعات وولو یا تخریب ضایعات واژن

۷

۵

۲۶۶۰۰۰

۵۰۱۴۲۰

بیوپسی وولو یا پرینه یا واژن با هر تعداد ضایعه (برای اکسیزیون ضایعه موضعی، به کدهای ۱۰۰۱۰۰-۱۰۰۱۰۵ و ۱۰۰۱۲۵-۱۰۰۱۲۰ رجوع گردد)

۸/۲

۵

۱۰۶۴۰۰

۵۰۱۴۶۵

هایمنکتومی

۸

۵

۳۰۴۰۰۰

۵۰۱۴۷۰

هایمنکتومی انسیزیون

۳/۲

۵

۸۷۴۰۰

۵۰۱۵۱۵

انسیزیون و درناژ هماتوم واژن؛ مامایی/ بعد از زایمان

۷

۵

۲۶۶۰۰۰

۵۰۱۵۲۰

غیرمامایی (برای مثال بعد از تروما، خونریزی خودبخود)

۱۲

۵

۴۵۶۰۰۰

۵۰۱۵۲۵

تخریب ضایعات واژن؛ ساده یا وسیع (جراحی با لیزر، جراحی الکتریکی، جراحی کرایو و جراحی شیمیایی)

۵/۷
۵
۵/۲

۵

۲۸۵۰۰۰
۱۹۰۰۰۰
۹۵۰۰۰

۵۰۱۷۲۵

بیوپسی سرویکس، منفرد یا متعدد، یا اکسیزیون موضعیت ضایعه، با یا بدون فولگوراسیون (عمل مستقل)

۱/۳

۵

۱۱۷۸۰۰

۵۰۱۷۳۰

کورتاژ اندوسرویکال (به عنوان قسمتی از عمل دیلاتاسیون و کورتاژ انجام نشده باشد)

۸/۴

۵

۱۸۲۴۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۵۰۱۷۳۵

کوتریزاسیون گردن رحم؛ الکتریکی یا حرارتی یا کرایوکوتری یا لیزر، برای بار اول یا تکراری

۶
۴
۲

۵

۲۲۸۰۰۰
۱۵۲۰۰۰
۷۶۰۰۰

۵۰۱۷۹۰

نمونه­برداری اندمتر با یا بدون نمونه­برداری اندوسرویکال (پاپ اسمیر) (برای کورتاژ اندسرویکس به تنهایی از کد ۵۰۱۷۳۰ استفاده گردد)

۵/۱

۵

O

۳۰۰۰۰

۵۰۱۸۶۰

کارگذاری وسیله داخل رحمی (مثل آییودی)

۲

۵

O
*

۴۰۰۰۰

۵۰۱۸۶۵

خارج کردن وسیله داخل رحمی (مثل آییودی)

۱

۵

O

۲۰۰۰۰

۵۰۱۸۷۰

تلقیح منی به روش مصنوعی؛ داخل سرویکس یا داخل رحم

۳

۰

O
*

۶۰۰۰۰

۵۰۱۸۷۵

شستشوی اسپرم برای تلقیح منی به طور مصنوعی

۷/۰

۰

O
*

۱۴۰۰۰

۵۰۲۱۵۵

مراقبت مامایی روتین، شامل مراقبت قبل و بعد از زایمان، زایمان واژینال (با یا بدون اپیزیوتومی و یا بدون فورسپس و واکیوم) به هر روش

۵۰

به طور گلوبال ۲۵ واحد برای بیهوشی اپیدورال و اسپینال و ۱۰ واحد برای بیهوشی با سایر روش­ها

۱۹۰۰۰۰۰

۵۰۲۱۶۰

زایمان متعدد (چند قلویی)

۵۸

به طور گلوبال ۲۵ واحد برای بیهوشی اپیدورال و اسپینال و ۱۰ واحد برای بیهوشی با سایر روش­ها

۲۲۰۴۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۵۰۲۱۸۰

زایمان واژینال متعاقب زایمان سزارین قبلی (فقط برای موارد باسابقه یک بار سزارین) یا VBAC شامل مراقبت روتین مامایی شامل قبل از زایمان، زایمان واژینال (با یا بدون اپیزیوتومی و یا فورسپس) و مراقبت بعد از زایمان

۶۴

به طور گلوبال ۲۷ واحد برای بیهوشی اپیدورال و اسپینال و ۱۰ واحد برای بیهوشی با سایر روش­ها

۲۴۳۲۰۰۰

۵۰۲۱۹۵

سقط القایی به وسیله دیلاتاسیون و کورتاژ (پوشش بیمه پایه منوط به داشتن مجوزهای قانونی خواهد بود)

۱۱

۵

۴۱۸۰۰۰

دسـتـــگاه عــصـبی

۶۰۰۹۳۵

پونکسیون نخاع، درمانی یا تشخیصی

۴/۳

۵

۱۲۹۲۰۰

۶۰۰۹۴۰

تزریق اپیدورال، خون یا لخته خون به صورت پچ

۴

۶

*

۱۵۲۰۰۰

۶۰۱۶۰۰

تزریق بوتاکس هر ناحیه بدن

۴

۴

O
*

۸۰۰۰۰

۶۰۱۶۰۵

تخریب به وسیله عامل نورولیتیک، با یا بدون کنترل رادیولوژیک؛ شبکه سلیاک

۲/۸

۵

*

۱۲۰۰۰۰

چــــشــم

۶۰۱۹۲۵

درآوردن جسم خارجی، سطح خارجی چشم؛ ملتحمه سطحی؛ جسم خارجی فرو رفته در ملتحمه (شامل کانکریشن)، زیر ملتحمه یا اسکلرا (غیرنافذ)؛ قرنیه­ای، با یا بدون اسلیت لامپ (برای ترمیم پارگی قرنیه با جسم خارجی، از کد ۶۰۱۹۵۰ استفاده گردد)

۵/۲

۶

۹۵۰۰۰

گــوش، حـلــق و بـیـنـــی

۶۰۲۷۲۵

درناژ آبسه یا هماتوم لاله یا مجرای خارجی گوش

۷

۵

۲۶۶۰۰۰

۶۰۲۷۳۰

سوراخ کردن گوش

۳

۵

O

۶۰۰۰۰

۶۰۲۷۶۵

درآوردن جسم خارجی از مجرای گوش خارجی؛ با یا بدون بیهوشی عمومی

۸/۲

۵

۱۰۶۴۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۶۰۲۷۷۰

درآوردن سرومن سفت شده، یک یا هر دو گوش (عمل مستقل)

۸/۱

۵

۶۸۴۰۰

انـفــوزیـون­هــا و انـــواع تـزریــقـات

۹۰۰۰۰۵

ایمونوگلوبولین بوتولیسم، انسانی، برای تزریق داخلی وریدی یا عضلانی

۲/۰

۰

O

۴۰۰۰

۹۰۰۰۱۰

تزریق توکسوئید کزاز و یا ایمن­سازی کزاز یا واکسیناسیون داخل عضلانی

۲۵/۰

۰

O
*

۵۰۰۰

۹۰۰۰۱۵

انفوزیون داخل وریدی توسط پزشک یا زیر نظر مستقیم پزشک (سرم­تراپی)

۸/۰

۰

O

۱۶۰۰۰

۹۰۰۰۲۰

تزریق هر نوع داروی داخل عضله یا زیرجلدی (تشخیصی، درمانی و پیشگیرانه)

۲/۰

۰

O

۴۰۰۰

۹۰۰۰۲۵

تزریق هر نوع داروی داخل شریانی

۵/۰

۰

۱۰۰۰۰

خــدمـــات داخـــلـی

۹۰۰۰۳۰

تزریق هر نوع داروی داخل وریدی

۲/۰

۰

O

۴۰۰۰

۹۰۰۰۳۵

تزریق عضلانی آنتی­بیوتیک

۲/۰

۰

O

۴۰۰۰

۹۰۰۰۴۰

تزریق دسفرال (هزینه لوازم و تجهیزات مصرفی به طور جداگانه قابل اخذ نمی­باشد)

۵/۱

۰

O

۳۰۰۰۰

گـاستـروانـتـرولـــوژی

۹۰۰۱۶۵

لوله­گذاری مری و جمع­آوری نمونه با شستشو برای سیتولوژی، شامل آماده­سازی نمونه­ها (عمل مستقل)

۷/۰

۰

O

۱۴۰۰۰

۹۰۰۱۸۵

لوله­گذاری معده، شستشو و تهیه لام برای سیتولوژی (عمل مستقل)

۱

۰

O

۲۰۰۰۰

۹۰۰۱۹۵

گذاشتن لوله جهت بررسی خونریزی از روده کوچک، قرار دادن در محل و مانیتورینگ

۶/۱

۰

O

۳۲۰۰۰

۹۰۰۲۰۰

لوله­گذاری معده و آسپیراسیون یا لاواژ برای درمان (مثلاً برای سموم خورده شده)

۴/۴

۰

O

۸۸۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

نوار قلب

۹۰۰۷۱۰

ECG با تفسیر و گزارش (برای مانیتورینگ ECG به کدهای ۹۰۰۷۷۰ مراجعه گردد)

۱
۷/۰
۳/۰

۰

O

۲۰۰۰۰
۱۴۰۰۰
۶۰۰۰

درمــان تـغــذیـه­ای طــبـی

۹۰۱۷۱۰

مشاوره و تدبیر تغذیه­ای برای بیماران بستری شامل گرفتن شرح حال و بررسی تاریخچه سلامت (ثبت اطلاعات فردی، سوابق بیماری­ها، سوابق مصرف داروها، شیوه زندگی و آلرژی­ها و عدم تحمل­های غذایی) درخواست، بررسی و ثبت علایم بالینی مرتبط با تغذیه، بررسی و تفسیر نتایج آزمایشگاهی و بررسی پرسشنامه تغذیه (ثبت عادات غذایی) و انجام مداخلات و توصیه­های تغذیه­ای برای هر دوره بستری

(این کد تنها برای بیماران دیابتیک، فشارخونی، کلیوی و قلبی تحت پوشش بیمه پایه می­باشد)

۲

۰

O

۴۰۰۰۰

۹۰۱۷۱۵

مشاوره و تدبیر تغذیه­ای برای بیماران سرپایی شامل گرفتن شرح حال و بررسی تاریخچه سلامت (ثبت اطلاعات فردی، سوابق بیماری­ها، سوابق مصرف داروها، شیوه زندگی و آلرژی­ها و عدم تحمل­های غذایی) درخواست، بررسی و ثبت علایم بالینی مرتبط با تغذیه، بررسی و تفسیر نتایج آزمایشگاهی و بررسی پرسشنامه تغذیه (ثبت عادات غذایی) و انجام مداخلات و توصیه­های تغذیه­ای

۸/۱

۰

O
*

۳۶۰۰۰

۹۰۱۷۴۰

تدوین و تجویز رژیم درمانی برای بیماران سرپایی برای یک دوره درمان (مشاوره و ویزیت به طور جداگانه قابل گزارش و اخذ نمی­باشد)

۲

۰

O
*

۴۰۰۰۰

۹۰۱۷۴۵

تدوین و تجویز رژیم درمانی برای بیماران بستری برای یک دوره درمان (مشاوره و ویزیت تغذیه به طور جداگانه قابل گزارش و اخذ نمی­باشد) براساس استانداردهای ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

(این کد تنها برای بیماران دیابتیک، فشارخونی، کلیوی و قلبی تحت پوشش بیمه پایه می­باشد) (کد ۹۰۱۷۴۵ را با کد ۹۰۱۷۱۰ گزارش نگردد)

۲/۲

۰

O

۴۴۰۰۰

طــب سـوزنی و طــب جـایـگزین

۹۰۱۷۶۰

طب سوزنی بدون تحریک الکتریکی؛ هر جلسه

۲/۱
۸/۰
۴/۰

۰

O
*

۲۴۰۰۰
۱۶۰۰۰
۸۰۰۰

۹۰۱۷۶۵

طب سوزنی با تحریک الکتریکی؛ هر جلسه

۵/۱
۱
۵/۰

۰

O
*

۳۰۰۰۰
۲۰۰۰۰
۱۰۰۰۰

۹۰۱۷۶۸

بخور یا انکباب

۲/۱

۰

O
*

۲۴۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

۹۰۱۷۷۰

حجامت تر

۴/۲
۸/۱
۶/۰

۰

O
*

۴۸۰۰۰
۳۶۰۰۰
۱۲۰۰۰

۹۰۱۷۷۵

حجامت خشک (توسط دستگاه بدون نیاز به فعالیت ماساژور)

۲/۱
۸/۰
۴/۰

۰

O
*

۲۴۰۰۰
۱۶۰۰۰
۸۰۰۰

۹۰۱۷۸۰

حجامت خشک (بادکش) نیاز به فعالیت ماساژور

۵/۱
۱
۵/۰

۰

O
*

۳۰۰۰۰
۲۰۰۰۰
۱۰۰۰۰

۹۰۱۷۸۵

حقنه درمانی (عمل مستقل)

۳/۳
۲/۲
۱/۱

۰

O
*

۶۶۰۰۰
۴۴۰۰۰
۲۲۰۰۰

۹۰۱۷۹۰

فصد

۶
۴
۲

۰

O
*

۱۲۰۰۰
۸۰۰۰۰
۴۰۰۰۰

آموزش و تعلیم بیمار به منظور انجام مراقبت­های شخصی

۹۰۱۸۱۵

برگزاری کلاس اصول حفظ تندرستی و مراقبت از خود و یا آموزش به بیمار برای هر بیمار براساس
پروتکل­های تدوین شده توسط فردی حرفه­ای (پزشک یا غیرپزشک) حداقل ۳۰ دقیقه

۲/۱

۰

O
*

۲۴۰۰۰

خـدمـات غـیرحـضـــوری پـزشــکی

۹۰۱۸۲۰

ارائه مشاوره پزشکی به بیمار یا خانواده وی با صلاحیت حرفه­ای (پزشک یا غیرپزشک) به صورت تلفنی حداقل ۳۰ دقیقه

۵/۱

۰

O
*

۳۰۰۰۰

۹۰۱۸۲۵

ارائه مشاوره پزشکی به بیمار یا خانواده وی با صلاحیت حرفه­ای (پزشک یا غیرپزشک) به صورت آنلاین (ویدیو کنفرانس) حداقل ۳۰ دقیقه

۲

۰

O
*

۴۰۰۰۰

خـدمـات ارزیــابــی و مـدیـریـت بـیـماران بـســـتری

۹۰۱۹۲۰

ویزیت روز اول بستری

۶/۴

۰

O

۹۲۰۰۰

۹۰۱۹۲۵

ویزیت اولیه نوزاد متولد شده

۵/۵

۰

O

۱۱۰۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

خـدمـات ارزیــابــی و مـدیـریـت بـیـماران بـســـتری

۹۰۱۹۳۰

ویزیت روز دوم به بعد بستری

۶/۳

۰

O

۷۲۰۰۰

۹۰۱۹۳۵

ویزیت روز ترخیص

۲

۰

O

۴۰۰۰۰

۹۰۱۹۴۰

انجام مشاوره برای بیماران بستری

۶/۴

۰

O

۹۲۰۰۰

۹۰۱۹۵۰

مدیریت درمان رادیوتراپی پیش از شروع درمان (شامل معاینه و شرح حال کامل همراه با ثبت در پرونده، بررسی و تفسیر گزارش پاتولوژی، تصویربرداری­های پزشکی و آزمایش­ها، مرحله­بندی بیمار و تعیین برنامه کلی درمان شامل مدالیته­های درمانی و نحوه تجویز آن­ها)

۵

۰

O

۱۰۰۰۰۰

۹۰۱۹۵۵

مدیریت درمان رادیوتراپی در حین درمان به ازای هر ۵ جلسه که درمان­های چند بار در روز را نیز شامل
می­شود و لزومی ندارد جلسات درمانی در روزهای پشت سر هم باشند. یک تا چهار جلسه باقیمانده در انتهای درمان نیز به عنوان یک مجموعه پنج تایی در نظر گرفته می­شود (شامل بررسی تصویربرداری­ها و آزمایش­ها، مرور پورتال فیلم، مرور دوزیمتری، انجام دوز و پارامترهای درمانی و مرور تنظیمات یا Set UP درمان)

۳

۰

O

۶۰۰۰۰

خـدمـات مـراقـبـت­های حــیـاتـی در حـیـن انــتـقال بـیــن مــراکـــز درمــانی

۹۰۱۹۶۰

مراقبت­های حیاتی در حین انتقال بین موسسات درمانی؛ به صورت چهره به چهره تا یک ساعت

۱۲

۰

O
*

۲۴۰۰۰۰

۹۰۱۹۶۵

مراقبت­های حیاتی در حین انتقال بین موسسات درمانی؛ به صورت چهره به چهره، به ازای هر ساعت اضافه

۶

۰

O
+
*

۱۲۰۰۰۰

خـدمـات مـراقـبـت بـحــرانـی در بــخــش اورژانــس

۹۰۱۹۷۰

مراقبت بحرانی (اطفال و بزرگسال) سطح یک تریاژ مصوب وزارت بهداشت (بیماران اغمایی، مالتیپل تروما و بدحال براساس پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

۶

۰

O

۱۲۰۰۰۰

۹۰۰۹۷۵

ویزیت جامع بیمار در بخش اورژانس (براساس پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)

۵/۴

۰

O

۹۰۰۰۰

خـدمـات کـلـیــنـیـک طــب پـیـشـــگیری

۹۰۱۹۷۵

ارائه مشاوره فردی طب پیشگیری و با مداخلات کاهنده ریسک فاکتورها شامل سیگار، تنباکو، الکل و سایر ریسک فاکتورها

۲/۲

۰

O

۴۴۰۰۰

۹۰۱۹۸۰

ارائه مشاوره گروهی (حداقل ۲ نفر تا ۸ نفر) طب پیشگیری و با مداخلات کاهنده ریسک فاکتورها شامل سیگار، تنباکو، الکل و سایر ریسک فاکتورها

۳

۰

O

۶۰۰۰۰

کدملی

شـــــــــــرح کــــــد

ارزش

نسبی

ارزش

پایه

بیهوشی

خصوصیت

کــد

بهای خدمت

در سال۹۳

(تومان)

احـیــاء نـوزاد در اتـاق عـمــل یـا بــخـش ICU نـــوزادان

۹۰۱۹۹۰

احیاء نوزاد؛ دادن تنفس ب فشار مثبت و/ یا ماساژ با فشار روی قفسه سینه در صورت نارسایی حاد تنفسی و یا قلبی (کد تعدیلی ۶۳ با این کد قابل گزارش نمی­باشد)

۱۵

۰

O

۳۰۰۰۰۰

ارایــه خــدمـات در مـنـــزل

۹۰۱۹۹۵

ارائه خدمات درمانی در منزل (برای گزارش خدمات بالینی، تشخیصی، درمانی و توانبخشی در منزل به کدهای مربوطه، مراجعه گردد و استفاده از این کد برای گزارش هزینه­های فنی برای مراقبت در منزل
می­باشد)

۲۵/۲

۰

O
+
*

۴۵۰۰۰

* دبیر مجمع انجمن­های پزشکی استان فارس / khaksarhamid@gmail.com

(Visited 15,391 times, 3 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*