درخواست اعلام سرانه پزشک خانواده سال ۹۴ در بخشنامه هیات وزیران

پزشک خانواده

رئیس سازمان نظام پزشکی شیراز طی نامه ای از رییس سازمان نظام پزشکی ایران درخواست کرد تا سرانه پزشک خانواده سال ۹۴ در بخشنامه هیات وزیران اعلام گردد. تا همچون سالهای پیش باعث سرگردانی و تضییع حقوق پزشکان خانواده نگردد. متن نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر زالی

ریاست محترم سازمان نظام پزشکی کل کشور

با سلام و احترام ؛

هماهنگونه که مستحضرید بیش از دو سال و نیم از اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع در استان فارس می گذرد ؛ علیرغم فراهم نبودن زیر ساخت های لازم پیش بینی شده در قانون برنامه پنجم توسعه برای اجرای این برنامه عظیم و ملی ، با توجه به سیاست وزارت محترم بهداشت ، درمان و تعاون کار و رفاه اجتماعی برای اجرای برنامه ، نسخه ۰۲ بعنوان الگوی اجرایی در اختیار ده دانشگاه علوم پزشکی قرار گرفت .

پیشتازی استان فارس در اجرای برنامه با توجه به قدمت و قدرت دانشگاه علوم پزشکی شیراز و هم چنین سابقه ارزنده فعالیت انجمن پزشکان عمومی شیراز فرصتی مناسب برای نظام سلامت کشور بود ، تا ضمن اجرای برنامه ، اشکالات موجود که بسیار مهم بوده و هست ، کارشناسی و اصلاح گردد و به الگویی ارزنده برای اجرای برنامه در کل کشور دستیابی شود.

اما متاسفانه دغدغه اصلی جامعه پزشکی و بخصوص پزشکان عمومی ( که بعنوان پزشک خانواده – سطح یک این برنامه – اصلی ترین و گسترده ترین ارایه کنندگان خدمت بوده ) در عدم اعتماد به نحوه پرداخت سازمان های بیمه گر که حاصل سال ها همکاری با سازمان های بیمه گر بوده ؛ نه تنها از بین نرفت بلکه در عمل هم ثابت گردید که متاسفانه سیاست گذاری ها در جهت افزایش رضایتمندی و ارتقاء جایگاه پزشکان عمومی در نقش پزشکان خانواده ؛ بعنوان پایه های اصلی نظام سلامت نمی باشد.

بدینگونه که در روزهای پایانی سال ، سرانه ۹۳ پزشک خانواده اعلام رسمی نگردیده کماکان از میزی به میز دیگر فرستاده می شود !!!

در سال ۱۳۹۲ هیئت محترم دولت همزمان با اعلام تعرفه های خدمات پزشکی ، سرانه پزشک خانواده را رسماً اعلام نمود ، اما متاسفانه در اعلام تعرفه های ویزیت سال ۱۳۹۳ سرانه پزشک خانواده دیده نشد و در همان زمان نامه اعتراض آمیزی از طرف پزشکان فارس به دکتر جهانگیری ( معاون اول محترم رئیس جمهور ) ارسال گردید .

عزم جدی پزشکان خانواده فارس و تلاش های مسئولین ، برای اجرای این تکلیف قانونی نه تنها نباید بوسیله اهمالها و قدرنشناسی و  زیر سوال بردن ها تخفیف شود بلکه باید ارج نهاده شود تا ساختار نظام سلامت به مرحله ای از ساماندهی برسد که بتواند شالوده طرح های ارزشمندی برای برخورداری هر چه بیشتر هموطنان ما در هر گوشه کشور از خدمات سلامت همراه با پوشش بیمه ای مناسب باشد.

لذا از آن مقام محترم  تقاضامندیم نسبت به ابلاغ این حق قانونی پزشکان خانواده دستور تعجیل فرموده و جهت جلوگیری از تکرار این معضل ؛ سرانه سال ۱۳۹۴ با افزایش متناسب با تورم ؛ قبل از آغاز سال اعلام گردد. قطعا رضایت ارایه کنندگان این خدمت بزرگ ؛ زمینه ساز رضایتمندی دریافت کنندگان خدمت خواهد بود.

ضمن تقدیر از پیگیری جنابعالی ، برایتان توفیق خدمت آرزومندیم.

دکتر حمیرا وفایی-رییس شورای هماهنگی استان فارس

(Visited 1,108 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*