تعرفه‌‌های پزشکی ۱۳۹۴ اعلام شد

معاون اول رییس‌جمهور بالاخره در شانزدهمین روز اردیبهشت‌ماه تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی بخش خصوصی در سال ۱۳۹۴ را ابلاغ کرد.
براساس این مصوبه که مفادش از روز اول فروردین امسال لازم‌الاجراست، ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و PhD پروانه‌دار ۱۹۰٫۰۰۰ ریال، ویزیت پزشکان و دندانپزشکان متخصص و ۳۰۰٫۰۰۰ ریال، ویزیت پزشکان فوق‌تخصص، فلوشیپ و روانپزشکان ۳۸۰٫۰۰۰ ریال، ویزیت پزشکان فوق‌تخصص روانپزشکی ۴۲۵٫۰۰۰ ریال، کارشناسان ارشد پروانه‌دار ۱۶۰٫۰۰۰ ریال و کارشناسان پروانه‌دار ۱۴۰٫۰۰۰ ریال است. همچنین پزشکان عمومی با سابقه‌ی بیش از ۱۵ سال کار بالینی می‌توانند ۱۵ درصد بیشتر از تعرفه‌ی مصوب دریافت کنند.
متن این مصوبه که به امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، رسیده و البته همان‌گونه که می‌دانید، رییس‌کل سازمان نظام پزشکی به‌دلیل آن‌چه «اختلاف با تعرفه‌های مصوب شورای‌عالی بیمه» خوانده، از امضای آن خودداری کرده است، به‌شرح زیر است:

هیات وزیران در جلسه‌ی ۱۳۹۴/۲/۶ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و تایید شورای‌عالی بیمه‌ی سلامت کشور و به استناد بند «ه» ماده‌ی ۳۸ قانون برنامه‌ی پنج‌ساله‌ی پنجم توسعه‌ی جمهوری اسلامی ایران- مصوب ۱۳۸۹- تصویب کرد:
۱- سقف تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی در سال ۱۳۹۴ به‌شرح ذیل تعیین می‌گردد:
الف. ویزیت پزشکان و کارشناسان پروانه‌دار در بخش سرپایی خصوصی
۱- ویزیت پزشکان، دندانپزشکان عمومی و PhD پروانه‌دار: ۱۹۰٫۰۰۰ ریال
۲- ویزیت MD-PhD و پزشکان و دندانپزشکان متخصص: ۳۰۰٫۰۰۰ ریال
۳- ویزیت پزشکان فوق‌تخصص، فلوشیپ و متخصص روانپزشکی: ۳۸۰٫۰۰۰ ریال
۴- ویزیت پزشکان فوق‌تخصص روانپزشک: ۴۲۵٫۰۰۰ ریال
۵- کارشناس ارشد پروانه‌دار: ۱۶۰٫۰۰۰ ریال
۶- کارشناس پروانه‌دار: ۱۴۰٫۰۰۰ ریال.
تبصره‌ی ۱: پزشکان متخصص و فوق‌تخصص در صورتی می‌توانند از تعرفه‌های مذکور استفاده نمایند که مدارک آن‌ها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تایید و در پروانه‌ی مطب درج شده باشد.
تبصره‌ی ۲: کارشناسان ارشد و PhD پروانه‌دار در صورتی می‌توانند از تعرفه‌های کارشناسی ارشد و PhD استفاده نمایند که کارشناسی ارشد یا PhD ثبت شده‌ی آن‌ها مرتبط با رشته‌ی کارشناسی بوده و در پروانه‌ی فعالیت درج شده باشد.
تبصره‌ی ۳: متوسط زمان ویزیت برای پزشکان عمومی حداقل ۱۵ دقیقه، برای پزشکان متخصص حداقل ۲۰ دقیقه و برای پزشکان فوق‌تخصص ۲۵ دقیقه و روانپزشکان حداقل ۳۰ دقیقه تعیین می‌شود.
تبصره‌ی ۴: پزشکان عمومی با سابقه‌ی بیش از ۱۵ سال کار بالینی، مجاز به دریافت معادل ۱۵ درصد علاوه بر تعرفه‌ی مصوب می‌باشند.
ب. سقف ضرایب تعرفه‌های خدمات درمانی:
۱- ضریب ریالی ارزش نسبی خدمات دندانپزشکی: ۱۰٫۴۰۰ ریال
۲- ضریب کای کلیه‌ی خدمات و مراقبت‌های سلامت در بخش خصوصی (جراحی، بیهوشی، داخلی و فیزیوتراپی) بر مبنای کای واحد ۳۸۰٫۰۰۰ ریال محاسبه می‌گردد.
تبصره: ضریب ریالی کا در خدمات و مراقبت‌های سلامت که در کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت با علامت # مشخص شده‌اند اعم از این‌که در بخش سرپایی یا بستری ارایه شوند، یکسان و با ضریب ریالی تعدیل شده ۲۰۰٫۰۰۰ ریال محاسبه می‌گردد.
۳- خدمات پاراکلینیک کتاب ارزش نسبی خدمات و مراقبت‌های سلامت (کدهای ۷ و ۸ کتاب) که با علامت # مشخص شده‌اند در بخش خصوصی در سال ۱۳۹۴، با ضریب ریالی ۱۷۰٫۰۰۰ ریال و برای سایر خدمات کدهای ۷ و ۸ کتاب یاد شده بر مبنای کای واحد ۳۸۰٫۰۰۰ ریال محاسبه می‌گردد.

۲- سقف تعرفه‌های هزینه‌ی اقامت (هتلینگ) در بخش خصوصی به‌شرح جدول زیر می‌باشد: 

Table-1

۳- سهم سازمان‌های بیمه‌گر پایه در خرید خدمات تشخیصی و درمانی از بخش خصوصی در سال ۱۳۹۴ به شرح ذیل تعیین می‌شود:
الف- معادل ۹۰ درصد تعرفه‌ی دولتی خدمات تشخیصی و درمانی در بخش بستری
ب- معادل ۷۰ درصد تعرفه‌ی دولتی خدمات تشخیصی و درمانی در بخش سرپایی

۴- سقف ضرایب ریالی خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی سال ۱۳۹۴ در مراکز استان‌ها و شهرستان‌های تابعه توسط کارگروهی متشکل از افراد ذیل تعیین می‌گردد:
۱- معاون برنامه‌ریزی استاندار
۲- نماینده‌ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی استان
۳- نماینده‌ی سازمان نظام پزشکی استان
۴- نماینده‌ی سازمان‌های بیمه‌گر پایه استان
۵- نماینده‌ی بیمه‌ی مرکزی به‌عنوان نماینده‌ی بیمه‌های تکمیلی استان
کارگروه مذکور موظف است با در نظر گرفتن شاخص‌های زیر نسبت به تعیین ضرایب ریالی ارزش نسبی خدمات سلامت در سقف این تصویب‌نامه اقدام نماید:
۱- وضعیت فعلی (پرداخت واقعی مردم در بخش خصوصی استان)
۲- شاخص‌های اقتصادی استان (شاخص هزینه‌ی زندگی خانوار در استان طبق نتایج مرکز آمار ایران)
۳- رعایت تفاوت سقف ریالی بین مرکز استان و شهرستان‌های تابعه
تبصره: در استان‌هایی که بیش از یک دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی وجود دارد، نماینده‌ی دانشگاه مرکز استان در کارگروه مذکور حضور خواهد یافت.

۵- این تصویب‌نامه از ابتدای فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ لازم‌الاجرا می‌باشد.

(Visited 1,066 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*