اعتراض مجمع عمومی نظام پزشکی به رفتار وزارت بهداشت در تعرفه گذاری اخیر

نظام پزشکی

اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی طی نامه‌ای به معاون اول ریاست جمهوری اسلامی ایران خواستار اصلاح روند تعرفه‌گذاری و بازگشت به مصوبات شورای‌عالی بیمه شدند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی دکتر عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی به نمایندگی از اعضای این مجمع طی نامه‌ای به معاون اول ریاست جمهوری ضمن اعتراض به روند تعرفه‌گذاری اخیر اکیدا خواستار اصلاح این مهم و بازگشت به مصوبات شورای‌عالی بیمه شدند. متن نامه به شرح ذیل است:

معاون اول محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران
جناب آقای دکتر جهانگیری

سلام علیکم
احتراماً، با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، جامعه‌ی خدوم پزشکی با رویکردی امیدوارانه به استقبال برنامه‌های دولت حاضر شتافته و منتظر تدابیر اساسی و جدی درعرصه‌ی نظام سلامت بودند. با اعلام برنامه‌های دولت و آغازطرح تحول نظام سلامت، اکثریت مطلق فعالین حرف گوناگون پزشکی برای همکاری و همسوئی با برنامه‌های دولت اعلام آمادگی نموده و نماینده قانونی ایشان یعنی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران نیز بیشترین تلاش را در تعامل سازنده و ارائه‌ی کارشناسی‌های فنی و دقیق در همسوئی با سیاست طرح تحول نظام سلامت به‌عمل آورده است. سخن از عدالت در سلامت، هم برای گیرندگان خدمات و هم برای ارائه‌دهندگان آن بود و به همین دلیل پتانسیل پرارزش فعالین حرف پزشکی در خدمات سیاست دولت تدبیر و امید قرار گرفت.
در مجمع عمومی مردادماه ۱۳۹۳، جمعی از وزرای دولت تدبیر و امید و مسئولین درجه اول نظام حاضر شده و جملگی ضمن تکریم حمایت جامعه‌ی پزشکی از تحول نظام سلامت به سمت عدالت محوری، اظهار داشتند گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه‌ی پزشکی مانند متخصصین اطفال، داخلی، عفونی و به‌ویژه بزرگ‌ترین گروه جامعه پزشکی یعنی پزشکان عمومی، در برنامه‌های دولت تدبیر و امید و در سیاست‌های تعرفه‌گذاری شورای‌عالی بیمه از توجه وِِیژه و اولویت در تخصیص منابع برخوردار خواهند بود.
از زمان آغاز طرح تحول سلامت، هجمه‌ی بی‌سابقه و کم نظیری برعلیه جامعه‌ی پزشکی آغاز شد که متاسفانه از تربیون‌های رسمی و دولتی نیز آتش تهیه‌ای فراهم می‌شد و پزشکان به‌طور کلی متهم به صفات رذیله‌ای شدند که ذکر آن‌ها از جانب مقامات رسمی کشور، سابقه و قرینه‌ی قبلی نداشت.
انحرافات عده‌ی قلیلی به حساب اکثریت قاطع فعالین حرف پزشکی گذاشته شد و عمده تبلیغات سال اول دولت تدبیر و امید، بر محور گرفتن خاطیان و مبارزه با زیرمیزی گذشت.
خوشبختانه پس از استقرار سیستم نظارت ملی و بررسی موارد مشکوک پوچ بودن ادعاهای سابق برملا شد و آشکار گردید که اقلیت بسیار ناچیزی، برخلاف برنامه‌های تحول نظام سلامت حرکت می‌کنند که با این تعداد اندک نیز عمدتاً توسط بازرسین و ارگان‌های نظارتی سازمان نظام پزشکی برخورد قانونی و بایسته صورت پذیرفت.
در ملاقات اعضای ارکان سازمان نظام پزشکی با مقام معظم رهبری نیز ایشان بر سلامت اکثریت مطلق فعالین این جامعه صحه گذاشته و فرمودند که این تبلیغات پر سرو صدا پیرامون زیر میزی صحیح نیست (نقل به معنی).

جناب آقای دکتر جهانگیری
ملاحظه بفرمائید از یک طرف این رویکرد مثبت و شاداب جامعه‌ی پزشکی و از آن طرف این سنگینی اتهامات و تبلیغات دولتی بر علیه این قشر خدوم. آیا این آغاز یک روند همکاری و همفکری و همدلی می‌تواند قلمداد شود؟
وقتی قرار شد هر کس که دعوی عدالت محوری و دوستی با مردم دارد، پزشکان را مورد لعن و نفرین قرار دهد، آن خواهد شد که در تبلیغات صدا و سیما شاهد بودیم و آخرین پرده‌های آنرا نیز جنابعالی قطعاً بهتر از هر کس دیگری قضاوت خواهید فرمود.
در زمینه‌ی تعرفه‌های خدمات سلامت نیز، سازمان نظام پزشکی یعنی ریاست کل محترم آن، شورای‌عالی و مجمع عمومی سازمان از همکاری کار‌شناسانه با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت رفاه و نهایتاً شورای‌عالی بیمه فرو گذار نکردند.
حاصل این همفکری و معاضدت کتاب تعرفه‌های نسبی خدمات سلامت و اصلاحیه‌ی اخیر آن بود، و بالطبع این انتظار واقعی نیز وجود داشت که در نیمه‌ی دوم فعالیت دولت تدبیر و امید شاهد رویکردی متفاوت از سوی هیات وزیران و وفای به عهد و توجه به عدالت درجانب ارائه‌کنندگان خدمات سلامت باشیم.
چنانچه قطعاً اشراف دارید مطابق قانون توسعه پنجم بند ه ماده ۳۸، شورای‌عالی بیمه وظیفه دارد در ابتدای هر سال تعرفه‌های جدید خدمات سلامت را اعلام نماید و در کار‌شناسی این تعرفه‌ها نیز بر مبنای بند ۸ ماده ۱ قانون بیمه‌ی خدمات همگانی، قیمت تمام شده باید پایه محاسبات سالیانه باشد.
علی‌رغم انعطاف فراوان شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی و نمایندگان این سازمان در شورای‌عالی بیمه در پایان سال ۹۳، تعرفه‌های تشخیصی و درمانی برای سال ۱۳۹۴ تعیین گردید و متاسفانه به‌هنگام اعلام از سوی مقامات مسئول دولتی، مصوبات شورای‌عالی بیمه نیز دستخوش جرح و تعدیل شده و جالب‌ترین پدیده‌ی این فعل و انفعالات اینست که کمترین سهم را دربرخورداری از ارزش نسبی خدمات، آسیب پذیر‌ترین و مهم‌ترین گروه‌های جامعه‌ی پزشکی به‌ویژه پزشکان عمومی و پزشکان خانواده درسال ۱۳۹۴ خواهند داشت.

جناب آقای دکتر جهانگیری
با عنایت به عرایض پیش گفته، به نمایندگی از اعضای مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی، از اقصی نقاط کشور ضمن اعتراض به رویه‌ی تعرفه‌گذاری اخیر، اکیداً خواستار اصلاح این امر مهم و بازگشت به مصوبات شورای‌عالی بیمه هستیم. به همین دلیل با حمایت قاطع از نامه‌ی شماره ۵۷۲۸/۱ مورخ ۹/۲/۱۳۹۴ ریاست کل محترم سازمان نظام پزشکی، بدین‌وسیله از آن مقام محترم مستدعی است با بذل توجه به حساسیت این موضوع و تبعات نگران کننده‌ی آن دستور بفرمایند تعیین تعرفه‌ی خدمات تشخیصی درمانی در سال ۱۳۹۴ مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

دکتر عباس آقازاده
رئیس مجمع عمومی

(Visited 448 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دكتر فرزاد زجاجي

    به نظر بنده شایسته است انجمن پزشکان عمومی ایران نیز اعتراض خود را نسبت به رفتار هیات دولت در تغییر تعرفه های تصویب شده در شورای عالی بیمه وحمایتش را از رییس کل محترم نظام پزشکی کشور در این خصوص اعلام نماید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*