کسی از پزشکان عمومی شکایت نمی‌کند!

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: پزشکان عمومی علی‌رغم رتبه‌ی اول جمعیت در جامعه‌ی پزشکی ایران، جزو پنج رتبه‌ی نخست شکایت‌های پزشکی کشور نیستند.
به گفته‌ی مدیرکل آموزش سازمان پزشکی قانونی کشور، متخصصان جراحی زنان و زایمان، متخصصان ارتوپدی، متخصصان جراحی عمومی، دندان‌پزشکان و متخصصان جراحی پلاستیک و ترمیمی رتبه‌های اول تا پنجم شکایت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند:

مدیرکل آموزش سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد:
افزایش ۳۲ درصدی شکایت از پزشکان
۵۹ درصد پزشکان تبرئه و ۴۱ درصد نیز محکوم شدند
بیشترین شکایت‌ها مربوط به رشته‌های تخصصی جراحی زنان و زایمان

خبرگزاری فارس: مدیرکل آموزش سازمان پزشکی قانونی از افزایش ۳۲ درصدی شکایت از پزشکان خبر داد.

سعید قادی‌پاشا در حاشیه برگزاری سمینار دو روزه قوانین و مشکلات حقوقی حرفه پزشکی که در سالن پیامبر اعظم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نور اظهار کرد: به‌رغم همه زحمات و تلاش‌های جامعه پزشکی، میزان شکایات از این قشر رو به افزایش است، به طوری که در سال گذشته ۶ هزار و ۸۳۸ پرونده در کمیسیون‌های پزشکی قانونی بررسی و منجر به صدور رای شد.

وی با اشاره به افزایش ۳۲ درصدی شکایات از پزشکان در سال ۹۳ نسبت به سال ۹۲، بیان داشت: پس از بررسی شکایات رسیده به کمیسیون‌ها از مجموع ۶ هزار و ۸۳۸ پرونده، ۵۹ درصد پزشکان تبرئه و ۴۱ درصد نیز محکوم شدند.

مدیر‌کل آموزش و همکاری‌های علمی سازمان پزشکی قانونی کشور، بیشترین شکایت‌ها را مربوط به رشته‌های متخصصان جراحی زنان و زایمان عنوان کرد و ادامه داد: شکایت از متخصصان ارتوپدی در رتبه دوم و متخصصان جراحی عمومی در رتبه سوم قرار دارد.

این مسئول رتبه چهارم شکایت‌ها از جامعه پزشکی را مربوط به دندان‌پزشکان عنوان کرد و گفت: شکایت از متخصصان جراحی پلاستیک و ترمیمی در رتبه پنجم قرار دارد.

قادی‌پاشا بیشترین علت شکایت‌ها از پزشکان را در بحث کوتاهی از درمان عنوان کرد و ادامه داد: سایر علل شایع شکایت‌ها برخورد نامناسب، عدم ارتباط مناسب بین پزشک و بیمار، عدم اخذ رضایت و برائت توسط پزشکان معالج و نداشتن آگاهی کافی به قوانین و مقررات است.

مدیر‌کل آموزش و همکاری‌های علمی سازمان پزشکی قانونی کشور تصریح کرد: اگر پزشک معالج قبل از هرگونه اقدامات درمانی و جراحی توضیحات و آگاهی لازم را ارائه کند و بیمار با آگاهی کامل و با تصمیم خود درمان و جراحی شود، جلوی بسیاری از شکایت‌ها گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به‌دلیل عدم گذاشتن وقت کافی توسط پزشک جراح برای بیمار و ندادن توضیحات کافی، بیمار قادر به تصمیم درست و صحیح برای اقدامات بعدی خود نیست و از عمل جراحی و اقدام درمانی انجام شده انتظاری دارد که پس از عمل جراحی برآورده نمی‌شود و همین امر سبب شکایت از پزشک معالج می‌شود.

قادی‌پاشا در پایان گفت: این شکایت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که شاید اصلا کوتاهی در امر درمان صورت نگرفته ولی چون پزشک وقت کافی برای ارائه توضیحات لازم و کافی به بیمار نگذاشته و توضیحات کامل داده نشده سبب شکایت و گاهی محکومیت پزشک معالج به رغم زحمات زیاد می‌شود.

(Visited 330 times, 1 visits today)

About Iranian Society General Physicians

Check Also

نرخ تعرفه حق ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳

انجمن پزشکان عمومی طی بیانیه‌ای نظر خود را در خصوص نرخ تعرفه پزشکان عمومی در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *