شش هزار و ۵۰۰ پزشک در روستاهای کشور فعالیت می کند

dr-sayyari

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تامین دو هزار و ۲۰۰ پزشک دیگر برای کار در مناطق روستایی، اظهار کرد: اکنون شش هزار و ۵۰۰ پزشک در روستاهای کشور فعالیت می کنند.

علی اکبر سیاری روز شنبه در حاشیه اجلاس معاونان بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور در تبریز افزود: در برنامه تحول سلامت حوزه بهداشت هفت برنامه و ۱۰ پروژه تعریف شده است.

وی ادامه داد: اولویت نخست این طرح خدمت رسانی به روستاییان بود که خوشبختانه با اعتباری که از محل یک درصد ارزش افزوده توسط مجلس شورای اسلامی و دولت برای این بخش در نظر گرفته شد به دستاوردهای خوبی رسیده ایم.

سیاری با بیان اینکه ۴۳۶ قلم دارو، مکمل و واکسن جدید در روستاها تامین شده ، اضافه کرد: از دیگر برنامه های طرح تحول سلامت تعمیر و تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی بود که اقدامات ارزنده ای در این خصوص انجام و حدود یک هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت احداث و ۵۰۰ خانه بهداشت نیز در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: با اجرای برنامه خدمت رسانی به حاشیه نشینان توانستیم حدود ۱۰ میلیون و یکصد هزار نفر از حاشیه نشینانی را که در ۷۰۰ سکونتگاه غیر رسمی مستقر هستند ارائه خدمت دهیم.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: در شهر تبریز حدود ۴۳۰ هزار نفر حاشیه نشین وجود داشت که برای همه آنها خدمت رسانی انجام شده است.

وی افزود: برای هر ۱۲ هزار نفر حاشیه نشین یک پایگاه سلامت و برای هر ۳۰ تا ۵۰ هزار نفر مرکز سلامت جامع در نظر گرفته شده و دو نیروی جدید کارشناس تغذیه و کارشناس روان به کادر این مراکز افزوده تا بتوانیم برنامه های جدیدی از نظر گان سی دی’ یا ‘غیرواگیر’ اجرا کنیم.

سیاری اظهار کرد: توسعه این برنامه به شهرهای بزرگتر با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر از دیگر اولویت های کاری ماست.

وی با تاکید بر فرهنگ سازی در خصوص خودمراقبتی، ادامه داد: مردم باید با توانمندی در این خصوص از سلامت خود صیانت کنند و برای اجرا این برنامه ابزار های لازم فراهم شده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه توانمند سازی مدیران، آموزش کارکنان بهداشت، نظارت و سنجش بر روی کاری که انجام داده می شود، ثبت اطلاعات و پرونده الکترونیک، تعمیر، تجهیز و بهبود استاندارد شبکه بهداشتی و درمانی، خرید خدمت از بخش خصوصی و همکاری با بخش های دیگر همچون آموزش عالی و تربیت نیروهای جدید از جمله برنامه های این معاونت است.

وی با بیان اینکه خطه آذربایجان در تحولات اجتماعی همیشه پیشرو بوده، اظهار کرد: در حوزه طرح تحول سلامت نیز مردم این خطه پیشرو هستند و دانشگاه علوم پزشکی تبریز عملکرد خوبی داشته است.

سیاری تاکید کرد: قبل از اینکه برنامه طرح تحول سلامت نهایی شود، همکاران ما در دانشگاه علوم پزشکی تبریز کار را شروع کرده و هفت برنامه و هشت پروژه به درستی در این استان اجرا شده است.

وی خاطرنشان کرد: اجلاس معاونان بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در راستای استفاده از تجربیات مفید این استان در تبریز در حال برگزاری است.

طبق آخرین سرشماری و اعلام مرکز آمار ایران، جمعیت کل کشور در سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۷۵ میلیون نفر بوده که از این میزان ۶۸/۵ درصد در شهرها و ۳۱/۵ درصد آن در روستاهای کشور ساکن هستند.

(Visited 247 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*