رئیس انجمن پزشکان عمومی خواستار شد: لزوم تبیین نقش پزشکان عمومی در طرح تحول نظام سلامت

dr-kamyabi-pics_509.jpg

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن انتقاد از عدم حضور انجمن‌های پزشکی در برنامه‌ریزی‌های طرح تحول نظام سلامت، گفت:‌ با اجرای طرح تحول، ساختار نظام سلامت تغییری نکرده است اما محرومیت‌های آن تا حد زیادی جبران شده است.

دکتر عباس کامیابی در نشست خبری همایش فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران در این باره گفت:‌ انجمن پزشکان عمومی ایران و هیچ کدام از انجمن‌های پزشکی دیگر در ارتباط با طرح تحول نظام سلامت چندان دخیل نبوده‌اند، اما بر حسب وظیفه باید آن را تحلیل می‌کردیم و تا حد زیادی نیز در مقالات و نشریات مختلف به نقاط ضعف و قوت آن پرداختیم.

وی افزود: اگر بگوییم هیچ تحولی در این حوزه اتفاق نیفتاده، بی‌انصافی است؛ چرا که بخشی از محرومیت‌های حوزه درمان تا حد زیادی جبران شده است؛ اما اعتقاد داریم ساختار نظام سلامت همان است.

کامیابی ادامه داد: نقش پزشکان عمومی در این طرح به درستی تبیین نشده است. افزایش تقاضای القایی در این طرح رو به افزایش بوده اما از طرف دیگر میزان پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرده است، هرچند که هنوز مستند قابل قبولی در این زمینه ارائه نشده است.

وی با اشاره به لزوم حرکت وزارت بهداشت به سمت پیشگیری و حل بحران در حوزه درمان گفت: آنچه که دولت عنوان می‌کند با شروع طرح تحول میزان پرداختی توسط مردم بحرانی بوده، درست است، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این بحران تمام شده و بهتر است وزارت بهداشت به سمت پیشگیری حرکت کند.

نیاز حوزه سلامت به یک استراتژی مشخص برای بازسازی

کامیابی ادامه داد: ما فکر می کنیم پول هست اما باید در جای خودش هزینه شود. ما باید از این به بعد با یک برنامه مشخص حرکت کنیم و نیاز به یک استراتژی مشخص برای بازسازی حوزه سلامت داریم. در دنیا این قضیه قبلا حل شده است. بحث نظام ارجاع، سطح بندی خدمات، پزشک خانواده و … مورد تاکید همه نظام‌های سلامت در دنیا و همچنین سازمان بهداشت جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه برنامه پزشک خانواده به یک برنامه‌ریزی طولانی مدت نیاز دارد، گفت:‌ ما باید یک برنامه طولانی مدت و مشخص با الگوی مشخص از پزشک خانواده در سطح کشوری داشته باشیم. هیچ موقع در حوزه سلامت تا این حد منابع در اختیار نداشتیم و گروه‌های پزشکی نیز تا این اندازه معتقد به اجرای طرح پزشک خانواده نبوده‌اند. من خوش‌بین هستم که اگر روی این موضوع کارکنیم شاید به زودی اتفاقات خوبی در این حوزه افتد.

وی ادامه داد: پزشکان عمومی مسئولیت پیشگیری را بر دوش می کشند و این اراده در آن‌ها وجود دارد و حاضر هستند با الگویی که ذینفع آن در برنامه‌ریزی آن دخیل باشند، بسته‌های خدمتی را که به آن‌ها محول می‌شود، اجرا کنند و سطح اول نظام سلامت را سامان دهند.

کامیابی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران به خوبی اجرا می‌شود یا خیر؟ گفت: قطعا استانداردهای اولیه در استان‌هایی که پزشک خانواده در آن اجرا شده، پیاده شده است. ما نیاز داریم الگوهای جهانی تا حد زیادی در کشور بومی‌سازی شود. با یکسری دوره پودمانی می‌توانیم پزشکان عمومی را تبدیل به پزشک خانواده کنیم.

وی افزود: همین اندازه که استان فارس به این موقعیت رسیده است که بیش از ۱۱۰۰ پزشک عمومی برای سطح یک جذب شده آن هم در یک استان دانشگاهی، اتفاق سختی بود که رقم خورد. در استان فارس بسته‌های خدمتی باید ادغام شود. استان فارس در نظام ارجاع یکی از موفق‌ترین استان‌ها بوده است و در زمان خودش به رغم اینکه حمایت های لازم صورت نگرفت به خوبی عمل کرد.

رئیس جامعه پزشکان عمومی ایران در خصوص عدم استقبال پزشکان عمومی از طرح پزشک خانواده گفت: ما می‌توانیم امیدوارباشیم که پزشکان در حوزه خود ماندگار شوند، علیرغم اینکه پزشکان خانواده در روستاها از کمترین حقوق برخوردار بودند و در ناامن‌ترین نقاط کشور خدمت می‌کردند، ماندگاری بسیار بالایی داشتند. با وجود این هنوز دورنمایی برای پزشکان عمومی در طرح پزشک خانواده وجود ندارد و این گروه هنوز اولویت پیدا نکرده است.

هیچ کمبودی از نظر پزشکی عمومی نداریم

کامیابی در خصوص تعداد پزشکان عمومی در کشور گفت:‌ ما تقریبا در تعداد پزشک عمومی جز کشورهای خوب هستیم، اما از این سرمایه اجتماعی به خوبی استفاده نمی‌کنیم و آن را به سمت رشته‌ها و جایگاه‌های دیگر منحرف کرده‌ایم. هیچ کمبودی ازنظر پزشک عمومی در سطح کشور نداریم.

وی در ادامه با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی مناسب برای طرح پزشک خانواده گفت: ممکن است یک پزشک عمومی شغلی اداری را در دانشگاه انتخاب کند اما کاری را که آینده آن مشخص نیست را قبول نکند. از سال ۸۴ برنامه پزشک خانواده شروع شده است. در طول این دوره غیر از توسعه پزشک خانواده روستایی هنوز این طرح به طور کامل در شهرها اجرا نشده است و هنوز برنامه‌ای در این خصوص نداریم و نمی‌دانیم می‌خواهیم چه کنیم. مشخص نیست این برنامه چگونه با چه سرعتی و با چه مبنایی و با چه همکاری بین بخشی قرار است، اجرا شود.

در ادامه دکتر شهریار خاقانی، دبیر انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن هشدار نسبت به افزایش خشونت نسبت به پزشکان و پرستاران، از بروز پنج مورد خشونت تنها در یکی از شهرهای غربی کشور طی چندماهه اخیر خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، وی با اشاره به افزایش خشونت‌ها نسبت به کادر پزشکی و پرستاری در بیمارستان‌ها، گفت: تهاجم به پزشکان و پرستاران باعث بر هم خوردن امنیت آنها و آسیب رسیدن به بیماران می‌شود. دو مطالعه د راین زمینه انجام شده که نشان می‌دهد ۸۶ درصد از پزشکانی که در این مطالعه با آنها مصاحبه شده است مورد تهاجم فیزیکی و کلامی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین به بروز پنج مورد خشونت نسبت به پزشکان در یکی از شهرهای غربی کشور اشاره کرد و گفت: طی چندماه اخیر تنها در یکی از استان‌ها پنج مورد خشونت علیه کادر پزشکی و پرستاری گزارش شده است. اگر این آمار افزایش پیدا کند پزشکان و پرستاران نمی‌توانند خدمات خوبی ارائه دهند و نقاط محروم نیز محروم‌تر می‌شوند. ما مواردی داشته‌ایم که جراحان در بعضی از شهرها به علت همین خشونت‌ها تنها یک ماه باقی مانده‌اند.

خاقانی افزود: الگوی ویژه‌ای در جامعه تعریف شده است که می‌شود به پزشک توهین کرد و او به خاطر روپوش سفیدی که پوشیده نمی‌تواند پاسخ دهد. اورژانس‌ها طی سه سال اخیر برای پزشکان و پرستاران خطرناک‌تر شده است. این تهاجم به کیفیت خدمات و کار کردن پزشک در بخش خصوصی و دولتی ربطی ندارد و یک معضل اجتماعی و فرهنگی است.

ایسنا

(Visited 149 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*