رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران: نخبگان پزشکی فعلاً سکوت کردند

dr-kamyabi

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با انتقاد از عدم برنامه‌ریزی مناسب برای طرح پزشک خانواده گفت: نخبگان پزشکی فعلاً سکوت کردند.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، عباس کامیابی در نشست خبری همایش فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران درباره ارزیابی طرح تحول سلامن و همچنین اجرا نشدن کامل پزشک خانواده در کشور اظهار داشت:‌ ما اعتقاد داریم ساختار نظام سلامت همان است، زیرا نقش پزشکان عمومی در این طرح به درستی تبیین نشده است. افزایش تقاضای القایی در این طرح رو به افزایش است اما از طرف دیگر میزان پرداختی از جیب مردم کاهش پیدا کرده است، هرچند که هنوز مستند قابل قبولی در این زمینه ارائه نشده است.

وی با اشاره به لزوم حرکت وزارت بهداشت به سمت پیشگیری و حل بحران در حوزه درمان گفت: آنچه که دولت عنوان می‌کند با شروع طرح تحول میزان پرداختی توسط مردم بحرانی بوده، درست است، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد این بحران تمام شده و بهتر است وزارت بهداشت به سمت پیشگیری حرکت کند.

کامیابی ادامه داد: ما فکر می‌کنیم پول وجود دارد اما باید در جای خودش هزینه شود. ما باید از این به بعد با یک برنامه مشخص حرکت کنیم و نیاز به یک استراتژی مشخص برای بازسازی حوزه سلامت داریم. در دنیا این قضیه قبلاً حل شده است. بحث نظام ارجاع، سطح بندی خدمات، پزشک خانواده و … مورد تاکید همه نظام‌های سلامت در دنیا و همچنین سازمان بهداشت جهانی است.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با تاکید بر اینکه برنامه پزشک خانواده به یک برنامه‌ریزی طولانی مدت نیاز دارد، گفت:‌ ما باید یک برنامه طولانی مدت و مشخص با الگوی مشخص از پزشک خانواده در سطح کشوری داشته باشیم. بنابراین هیچ زمانی در حوزه سلامت تا این حد منابع در اختیار نداشتیم و گروه‌های پزشکی نیز تا این اندازه معتقد به اجرای طرح پزشک خانواده نبودند. بنابراین خوش‌بین هستم که اگر روی این موضوع کار شود شاید اتفاقات خوبی در این حوزه رخ دهد.

وی در ادامه عنوان کرد: پزشکان عمومی مسئولیت پیشگیری را بر دوش می‌کشند و این اراده در آنها وجود دارد و حاضر هستند با الگویی که ذینفع آن در برنامه‌ریزی آن دخیل باشند، بسته‌های خدمتی را که به آنها محول می‌شود، اجرا کنند و سطح اول نظام سلامت را سامان دهند.

کامیابی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران به خوبی اجرا می‌شود یا خیر؟ گفت: قطعاً استانداردهای اولیه در استان‌هایی که پزشک خانواده در آن اجرا شده، پیاده شده است. ولی ما نیاز داریم الگوهای جهانی تا حد زیادی در کشور بومی‌سازی شود. مثلاً با یکسری دوره پودمانی می‌توانیم پزشکان عمومی را تبدیل به پزشک خانواده کنیم.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران همچنین با انتقاد از عدم حضور انجمن‌های پزشکی در برنامه‌ریزی‌های طرح تحول نظام سلامت، گفت:‌ با اجرای طرح تحول، ساختار نظام سلامت تغییری نکرده است اما محرومیت‌های آن تا حد زیادی جبران شده است.

وی افزود: همین اندازه که استان فارس به این موقعیت رسیده است که بیش از ۱۱۰۰ پزشک عمومی برای سطح یک جذب شدند آن هم در یک استان دانشگاهی، اتفاق سختی بود که رقم خورد. در استان فارس بسته‌های خدمتی باید ادغام شود. استان فارس در نظام ارجاع یکی از موفق‌ترین استان‌ها بوده است و در زمان خودش به رغم اینکه حمایت‌های لازم صورت نگرفت به خوبی عمل کرد.

رئیس انجمن پزشکان عمومی در خصوص عدم استقبال پزشکان عمومی از طرح پزشک خانواده گفت: ما می‌توانیم امیدوار باشیم که پزشکان در حوزه خود ماندگار شوند، علیرغم اینکه پزشکان خانواده در روستاها از کمترین حقوق برخوردار بودند و در ناامن‌ترین نقاط کشور خدمت می‌کردند، ماندگاری بسیار بالایی داشتند. با وجود این هنوز دورنمایی برای پزشکان عمومی در طرح پزشک خانواده وجود ندارد و این گروه هنوز اولویت پیدا نکرده است، چون تضمین امنیت شغلی ندارند، بطوریکه یک پزشک حاضر می‌شود با حقوق پایین کار اداری انجام دهد ولی حتی با درآمد نسبتاً بالا هم به عرصه طرح کنونی پزشک خانواده ورود نکند.

رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به اینکه در برخی استانها تعداد متخصص از پزشک عمومی بیشتر شده است، گفت: تحول اساسی در حوزه سلامت بدون رعایت ریفرم ساختاری (پزشک خانواده) بی‌معنی است.

عباس کامیابی در نشست خبری همایش علمی انجمن پزشکان عمومی ایران درباره وضعیت طرح تحول سلامت و پزشک خانواده در کشور اظهار داشت: هیچ انجمنی در طرح تحول سلامت دخیل نبود و در شروع نیز نخست به بحث درمان پرداخته شد زیرا در زمان شروع دولت یازدهم حوزه درمان بحرانی بود و حال با ورود به عرصه‌های آموزش، بهداشت و موارد دیگر در طرح تحول سلامت هستیم.

وی ادامه داد: انجمن پزشکان عمومی طی جلساتی نقاط ضعف طرح تحول سلامت را اعلام کرد البته اگر بخواهیم بگویم هیچ تحولی در طرح سلامت رخ نداده است بی‌انصافی است ولی هر تحولی باید براساس ریفرم صورت پذیرد.

کامیابی در توضیح بیشتر عنوان کرد: آنچه برای جامعه پزشکان عمومی اهمیت دارد تحول در ساختار سلامت کشور از طریق نظام ارجاع و توسعه برنامه پزشک خانواده است بنابر این تحول اساسی در حوزه سلامت بدون این ریفرم ساختاری بی‌معنی است و در آن زمان امکان نقش‌آفرینی نیست پزشکان عمومی به گونه‌ای اصیل و مرسوم در دنیا محقق می‌شوند.

(Visited 406 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

یک نظر

  1. دکتر مسعود باوی

    با سلام وخسته نباشید پزشک عمومی هستم بعد از مطالعه وراهنمایی دوستان در دوره تکنولوزی پوست که توسط جهاد دانشگاهی وانجمن پزشکان عمومی راه اندازی شد با تقبل هزینه وتوضیح اینکه با در دست داشتن این مدرک امکان کار در زمینه های اموزش دیده را قانونن داریم دوره را به اتمام رساندیم هزینه بماند که با سکونت در هتل مبلغ قابل توجهی شد وهزینه دوره سه میلیون تومن شد در کلاسها با تاکید وبعصی از بخشنامه های وزارتی ونظام پزشکی قانع شدیم که دستمان به جایی بند هست حالا بعد از اتمام دوره نه معاونت درمان اجازه فعالیت میده نه نطام پزشکی حمایت میکنه بنده که بلاجبار به این سمت کشیده شدم با اطمینانی که از دبیر اموزشی انجمن گرفته بودم با خیال راحت با وام وفروش مطب قبلی وقرص وقوله مطب شیکی جهت کار در این فیلد اماده وتجهیزاتی که دوره دیده بودم را خریداری کردم ولی اجازه فعالیت را نمیدهند کل زندگیم بهم خورده مجبور شدم به بیمه روستایی پناه ببرم ومطبمو تعطیل کنم دستم بجایی هم بند نیست از هم دورییام پرسو جو کردم همین حالوروز رو دارن خواهش میکنم راهنمایی کنید چه باید کرد اگه توافقی بخشنامه ای دارید در سایت انجمن بگدارید از این درماندگی خلاص شویم متشکرم

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*