وزارت بهداشت در ارائه طرح ها برخورد جدی و مسئولانه ندارد

n36

دکتر حمید طهماسبی پور عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با بیان اینکه از ابتدای طرح تحول سلامت کارشناسان مختلف انتقادات جدی به این طرح داشته اند گفت: نادیده گرفتن بخش خصوصی یکی از ویژگیهای طرح تحول بود که تاکنون حداقل حدود ۵۰ درصد بار بهداشت و درمان جامعه را بر دوش می کشید. در این طرح متاسفانه به هیچ عنوان به این بخش توجهی نشد.

وی با تاکید به اینکه در صورت ادامه دار بودن این طرح ، هیچ بودجه ای پاسخگوی آن نخواهد بود اظهار کرد: این طرح نیاز به تجدیدنظر اساسی دارد که برقراری سطح بندی خدمات و نظام ارجاع بهترین راه است. مردم خدمات خود را از سطح یک دریافت کرده و در صورت لزوم به سطح بالاتر ارجاع داده شوند.

عضو هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به اینکه اصلاح نظام به هم ریخته سلامت برای موفقیت این طرح باید انجام شود گفت: طرح پزشک خانواده با سیستم ارجاع و نظام سطح بندی خدمات باید به دقت رعایت شود تا با اطمینان از هزینه کرد در سطح یک خدمات موجب صرفه جویی در سطوح بالاتر شویم که از نظر مالی کمک زیادی به سیستم بودجه ای کشور خواهد شد.

وی با تاکید به اینکه حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد خدمات بهداشت و درمان در همه جای دنیا در سطح یک قابل انجام بوده و لزومی ندارد که مردم بدون واسطه به سطح دو مراجعه نمایند. تصریح کرد: طی چند ماه اخیر دولت تحت فشار مسائل فوق طرح هایی را در سطح یک خدمات بنام طرح حاشیه شهرها، طرح شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ، طرح شهرهای ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر و نیز طرح کلانشهرها را ارائه نموده و برای هرکدام مدلی را معرفی نموده است.

دکتر طهماسبی پور با اشاره به اینکه متاسفانه این طرح ها که دارای تناقض های زیادی هستند را بنام طرح پزشک خانواده ارائه کرده اند که نشان می دهد دولت در ارائه این طرح ها ، مسئولانه برخورد نمی کند . اجرای طرح پزشک خانواده در حاشیه شهرها ، شهرهای پنجاه هزار نفر و زیر ۵۰ هزار نفر و پوشش جمعیت ۱۵ هزار نفری توسط یک پزشک خانواده بیشتر شبیه کاریکاتور از طرح پزشک خانواده است.

رئیس انجمن پزشکان عمومی شهرستان رشت ادامه داد: در گذشته نیز مطرح کردیم که در طرح پزشک خانواده شهری و روستایی ، حداکثر جمعیت تحت پوشش یک پزشک خانواده باید کمتراز دوهزار و ۵۰۰ نفر باشد تا خدمات بسته سلامت به درستی ارائه شود ، لذا ارائه خدمات به جمعیت بیشتر از توان یک پزشک خانواده خارج است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۵ هزار نفر برای یک پزشک خانواده در طرح حاشیه شهرها و یا در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر برای هر تیم سلامت شامل یک پزشک و چند کارشناس ،۱۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت تحت پوشش باشد ، عملی نیست مگر اینکه بخواهیم طرحی را ارائه دهیم که فرسنگها با طرح پزشک خانواده فاصله دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی با اشاره به اینکه پزشک خانواده الگویی است که حدقل در هفتاد کشور جهان با تفاوت های اندک و به شکل واحد اجرایی شده و موضوع غریبی نیست افزود: به نظر می رسد که وزارت بهداشت در ارائه این طرح ها برخورد جدی و مسئولانه ندارد.

وی تصریح کرد: در صورتی که وزارت خانه در پی اجرای طرح پزشک خانواده و اصلاح نظام سلامت است، قبل از ابلاغ دستوری باید با نمایندگان ارائه کنندگان این خدمات یعنی انجمن پزشکان عمومی و سازمان نظام پزشکی کارشناسی مشترک انجام دهند تا به طرح واحد و قابل اجرایی دست یافته و منافع مردم ، پزشکان و نیز وزارتخانه تامین شود.

دکتر طهماسبی پور در ادامه با بیان اینکه اگر وزارت خانه میخواهد اصلاحی در نظام سلامت ایجاد نماید که هم مردم از شاخص های سلامت بهتری برخوردار شده و هم شاهد کاهش هزینه ها و جلوگیری از ریخت و پاش های نظام سلامت باشیم باید قبل از اجرای طرح از نظرات کارشناسان و متخصصین حوزه سلامت استفاده نماید، خاطرنشان کرد: وقتی وزارت خانه این موضوع مهم را نادیده می گیرد و اجرای هر طرحی را به شیوه ی دستوری ارائه می کند، طرح ها نتیجه مطلوب نداشته و نارضایتی اقشار مختلف مردم و ارائه دهندگان خدمات را در پی خواهد داشت.

نقل از اخبار پزشکی

(Visited 293 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*