از خود بیگانگی و فرسودگی شغلی حاصل خدشه به هویت طب عمومی

dr-kamyabi

دکتر عباس کامیابی رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در همایش پزشکان خانواده مازندران طی سخنانی با عنوان جایگاه پزشکان عمومی در نظام سلامت اعلام کرد، طب عمومی در حال استحاله به پزشکی خانواده (ملهم از حکمت پزشکی) است.

او تعریف هویت پزشکان عمومی را اینگونه تبیین کرد: تشخص و کیستی جایگاهی است که به واسطه آن پزشکان عمومی در نظام سلامت کشور و در اجتماع شناخته می شوند. عوارض خدشه به هویت طب عمومی این خواهد بود که پزشکان عمومی از اصل و نقش خویش باز خواهند ماند، از تلاش های تحصیلی و مدرک خود بهره مند نخواهند شد و رفتارهای آنان متناسب با نزول جایگاه اجتماعی به سمت از خود بیگانگی و فرسودگی شغلی خواهد رفت.

اعلام موضع انجمن پزشکان عمومی ایران درمورد جایگاه طب عمومی نخستین گام برای بازآفرینی هویت و جایگاه آن است.

وی الگوی پزشک خانواده را مستلزم دارا بودن استانداردها و معیارهای قابل قبول از نظر علمی و شرایط بومی دانست که لازم است پس از تحلیل برنامه فعلی پزشک خانواده و انجام پیشنهاد های اصلاحی برای توسعه آن اقدام شود.

دکتر کامیابی اضافه کرد که حضور نمایندگان مردم و پزشکان خانواده و انجمن به صورت رسمی در ساختارهای ستادی پزشک خانواده روستایی و شهری الزامی است.

به گفته رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران باید اهداف خرد و کلان در برنامه پزشک خانواده مشخص باشد و ضمن تبیین دورنمای مناسب واقعیت های موجود در آن لحاظ و احتمال تغییرات مدیریتی و تاثیر آن در تصمیمات لحاظ شود. در عین حال اصلاحات در نظام پرداخت و بسته خدمت و ضرایب محرومیت و نظام پایش بسیار ضروری به نظر می رسد.

علاوه بر این باید زیر ساخت های الکترونیک و راهنماهای بالینی و بستر سازی فرهنگی به عنوان یک زیر ساخت و در حین اجرا و با کمک همکاران تامین شود و در کنار آن اقتضائات سبک زندگی سالم و کیان خانواده همکاران خصوصا درمورد سختی کار، زمان کار، مطالعات حرفه ای و… رعایت گردد.

باید از بخش خصوصی به معنای واقعی استفاده شود و به سرنوشت شغلی گروه های مختلف پزشکی توجه شود تا مقاومت به فرصت تبدیل شود. حدود صلاحیت پزشکان خانواده به تناسب کسب آموزش های مهارتی به صورت مرحله ای افزایش یابد و خدمات جانبی بخش خصوصی به تدریج دربسته های خدمتی ادغام شود. لازم است که از تجربه پزشک خانواده روستایی و شهری به عنوان مهمترین دستاورد و پایلوت برای سیاست گذاری کشوری استفاده شود و سرمایه سوزی نشود.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران الزامات توسعه برنامه پزشک خانواده را اینگونه برشمرد:

پذیرش واقعی پزشکی خانواده به عنوان یک نظام با حضور ذینفعان، دولت و وزرای مربوطه با تغییر برنامه ها و ریفرم بخش خصوصی در تعامل با طب ملی نه طب دولتی.

انگیزه و عشق پزشکان عمومی به عنوان برترین های فکری جامعه که طالب جایگاه معنوی و مادی خود هستند میتواند مهمترین دستاورد این برنامه باشد. در این صورت آنها میتوانند وظیفه خود را در نقش راهبر تیم سلامت با شایستگی هرچه تمام تر ایفا کنند.

اولین همایش پزشکان خانواده استان مازندران جمعه ۲۷ آذر ماه با حضور پرشور بیش از دویست نفر از پزشکان خانواده این استان در سالن اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی مازندران برگزار شد.

رییس و نایب رییس انجمن پزشکان عمومی ایران به همراه نمایندگانی از اعضا و هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز، مشاور وزیر بهداشت و درمان در امور پزشکان عمومی، معاونین بهداشتی، نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس و مسولان اداره پزشکان خانواده دانشگاه های شیراز و مازندران، قائم مقام معاون بهداشتی وزارت بهداشت و درمان، مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان، روسای بیمه های تامین اجتماعی و سلامت فارس و مازندران و همچنین رییس دانشگاه مازندران از میهمانان ویژه این نشست بودند

همچنین در این همایش از نیم قرن تلاش و کوشش استاد دکتر ملک افضلی از بنیان‌گذاران نظام شبکه های بهداشتی کشور و ۲۱ نفر از پزشکان خانواده نمونه تجلیل به عمل آمد.

(Visited 203 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*