حق تعرفه گذاری بخش خصوصی به نظام پزشکی بازگردد

nezam

رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی کشور گفت: حق تعرفه گذاری بخش خصوصی برای سال آینده به متولی واقعی آن یعنی سازمان نظام پزشکی بازگردانده شود.

دکتر فرجود شکوهی در خصوص تعرفه های سال ۹۵ اظهار کرد: در مورد تعرفه های سال ۹۵ به نظر می رسد که با اتمام برنامه پنج ساله در اسفند ماه جاری تعیین تعرفه های بخش خصوصی درمان باید دوباره بر عهده شورای عالی نظام پزشکی کشور قرار گیرد.

وی گفت: شورای عالی بیمه سلامت، طی چند سال اخیر باید تعرفه های هر دو بخش دولتی و خصوصی را تعیین می کرد که جلسات آن تشکیل نشد؛ ضمن اینکه ترکیب فعلی شورای عالی بیمه، ترکیبی متوازن و مطلوب برای تعرفه گذاری هر دو بخش دولتی و خصوصی نیست.

وی خاطرنشان کرد: جایی که شورای عالی بیمه به جای اجرائی شدن کتاب تعرفه کالیفرنیا (کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت) در بعضی از رشته ها تفاسیر خود را از کتاب تعرفه، ملاک عمل قرار داده است، تفاوت فاحشی با مندرجات کتاب دارد.

عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت با تاکید بر اینکه برای تعیین تعرفه های سال آینده ابتدا باید سرانه درمان بر مبنای یک درصد منطقی و قابل وصول از درآمد ناخالص ملی توسط مجلس تعیین شود، گفت: باید بار اصلی هزینه خدمات درمانی از دوش مردم برداشته شود؛ به ویژه با تقویت صندوق و توان مالی بیمه های پایه و تعیین تکلیف بیمه های تکمیلی میزان پرداختی از جیب مردم را باید تا حد ممکن کاهش داد.

شکوهی در مورد ادامه اجرای طرح تحول سلامت نیز خاطرنشان کرد: اجرای این طرح در سال جاری منجر به کاهش هزینه های درمانی در بخش دولتی و به ویژه خدمات بیمارستانی و بهبود پرداخت به کادر درمان شده است که البته در همین مورد نیز بین همکاران شاغل در بخش های مختلف شاهد تبعیض و بی عدالتی های زیادی بوده ایم.

** در نظر نگرفتن قیمت تمام شده خدمات نقص همیشگی تعیین تعرفه ها
عضو کمیته طرح تحول نظام سلامت تصریح کرد: یکی از نقص های همیشگی در تعیین تعرفه های گروه های مختلف پزشکی در نظر نگرفتن قیمت تمام شده خدمات است و اگر بخواهیم در جهت عدالت محوری سلامت قدم برداریم در وهله اول باید سلامت نگر باشیم.

وی با بیان اینکه باید نگرشمان به مقوله سلامت صرفا هزینه ای نباشد افزود: باید سلامت را به عنوان یک پدیده سرمایه گذاری نگاه کنیم و اگر می خواهیم نظام سلامت کشور به جایگاه واقعی خودش نزدیک و خدمات با کیفیت در اختیار مردم قرار گیرد باید حق تعرفه گذاری به متولی واقعی آن یعنی نظام پزشکی بازگردانده شود.

شکوهی افزود: این توقع در ادامه اجرای طرح تحول در سال آینده وجود دارد که نسبت به ارایه خدمات در بخش خصوصی درمان ، عنایت بیشتری صورت گیرد؛ باید منابع مالی بصورت متوازن بین بخش های دولتی و خصوصی تخصیص یابد.

رئیس کمیسیون نظارت و ارزشیابی سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: هر اقدامی که بتواند منجر به کاهش پرداخت از جیب مردم نسبت به دریافت خدمات درمانی شود، مطلوب است و رویکرد دولتی کردن ارایه خدمات درمانی نیز بر خلاف اصول متعدد قانون اساسی و مصالح عالی نظام سلامت کشور است.

(Visited 114 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*