عدم فرهنگ سازی آفت نظام ارجاع و پزشک خانواده

farhang

نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: ترویج تخصص گرایی و عدم فرهنگسازی مناسب از سوی رسانه‌ها آفت بزرگی در پیشرفت طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع است.

دکتر لاله تدین نایب رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان یک تکلیف قانونی به صراحت در برنامه چهارم و پنجم توسعه آمده است؛ اظهار داشت: عدم یکدلی و همزبانی در بین مسئولین کشوری، نبود عزم جدی بویژه در وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه برای پیشبرد این برنامه و کلید زدن طرح‌های موازی در سایر استان‌ها؛ عمده‌ترین مانع در مسیر این برنامه است.

وی افزود: همین عدم همراهی سبب تأخیر در ایجاد سامانه الکترونیک خدمات سلامت ایرانیان، عدم تنظیم گایدلاین‌های درمانی که نقش کلیدی مهمی در ساماندهی به نظام ارجاع را دارد و سایر اهمال‌ها گردیده است.

وی تصریح کرد: از اجرای این برنامه در بسیاری از کشورهای پیشرفته چند دهه گذشته تا توانسته به حد ایده آل خودش نزدیک شود، پایبندی و اعتقاد دولت‌ها به این برنامه در نحوه عملکرد و تنظیم بودجه لازم برای اجرای آن به خوبی عیان بوده و همین موضوع سبب می‌شود که آن را به عنوان یکی از افتخارات عملکرد خود نمایش دهند.

عضو هیئت مدیرهٔ انجمن پزشکان عمومی شیراز با تاکید براینکه طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع به عنوان یک الگوی موفق گره گشای بسیاری از مشکلات عدیده نظام سلامت خواهد بود؛ خاطرنشان کرد: این سیستم نه تنها در زمینه درمان، بلکه فرا‌تر از آن در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها راهگشا خواهد بود.

به گفته تدین بزرگ‌ترین آفتی که در دو دهه اخیر نظام سلامت را مورد هجمه قرار داده و از مسیر صحیح ارائه خدمت بازداشته، توجه بیش از حد به تخصص گرایی چه در بین مردم و چه در بین دانشجویان پزشکی بوده است.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده یک معاینه بالینی و گفتگو با بیمار و شنیدن شرح حال او جای خود را به تکنولوژی‌های تخصصی و پیچیده برای درمان بیماری‌ها بدهد.

این پزشک خانواده با بیان اینکه بهتر است به جای تخصص از کلمه تبحر استفاده شود، خاطرنشان کرد: آنچه که در این چند سال زیاد شنیده می‌شود نیاز به متخصص پزشک خانواده است در حالی که باید تبحر بالینی و کاربردی پزشکان را افزایش دهیم.

به گفته وی باید با تغییر در سیستم آموزشی دانشکده‌های پزشکی تلاش و دانش فرهیختگان علمی را در مسیر بالندگی آنان قرار دهیم در غیر این صورت سرخوردگی بعد از فارغ التحصیلی جایگاه ناعادلانه‌ای را در نظام سلامت برای یک پزشک عمومی رقم خواهد زد.

(Visited 227 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*