تدوین تعرفه‌های ماساژ، حجامت خشک و حجامت تر

معاون طب سنتی وزارت بهداشت:
تدوین تعرفه‌های ماساژ، حجامت خشک و حجامت تر
متخلفان پشتوانه‌های متعددی دارند

معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: بیش از نیمی از عطاری‌ها فاقد مجوز هستند آنها حتی داروهای گیاهی بی‌نام و نشان عرضه می‌کنند و فرق آویشن و بابونه را نمی‌دانند که البته اصل نظارت بر عطاری‌ها بر عهده صنف است.
به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، محمود خدادوست در نشست صبح امروز خود طب سنتی را یکی از اقدامات مهم در خصوص درمان و پیشگیری از بیماری‌ها دانست و گفت: امروزه در هند و چین ۵۰ درصد خدمات سلامت به وسیله طب سنتی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: طب سنتی چینی در همه کشورهای دنیا از جمله ایران استفاده می‌شود و حتی از سال ۱۹۸۷، سازمان جهانی بهداشت تأکید کرده که باید از ظرفیت طب سنتی استفاده کنیم.Hejamat

طب سنتی باید در پیشگیری از بیماری نیز ورود کند
معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به استراتژی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۵ سازمان جهانی بهداشت، گفت: در این استراتژی تأکید شده که طب سنتی در سال ۲۰۰۷ باید در نظام سلامت ادغام شود در حالی که ما تازه در این سال آمده‌ایم رشته طب سنتی را ایجاد کرده‌ایم.
وی ادامه داد: استراتژی ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ این سازمان تأکید می‌کند که از طب سنتی نه تنها در درمان بیماری مزمن و صعب‌العلاج باید استفاده کرد بلکه در موضوع پیشگیری و ارتقا سلامت نیز باید از این طب استفاده شود.
خدادوست با بیان اینکه هم اکنون در ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور دکتری طب سنتی تدریس می‌شود، گفت: از سال ۸۷ رشته داروسازی سنتی در ۸ دانشگاه ایجاد شد و از سال ۹۲ نیز رشته تاریخ علوم پزشکی در ۶ دانشگاه در مقطع ارشد و یک دانشگاه در مقطع دکتری تدریس می‌شود.

وجود ۲۰ سلامتکده در کشور
وی به وجود ۲۰ سلامتکده طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اشاره کرد و گفت: مردم برای حفظ سلامتی و تندرستی و همین طور جهت درمان می‌توانند به این سلامتکده‌ها مراجعه کنند.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه مسئول طب سنتی حتماً باید تخصص طب سنتی را داشته باشد، گفت:‌ وزیر بهداشت مجوز ساخت ۲۰ سلامتکده با معماری ایرانی را که هم مشاوره، هم درمان و هم اقدامات دیگر در رابطه با طب سنتی در آن انجام شود، صادر کرده و هم اکنون نقشه اولیه معماری به همراه زمین تهیه شده و در مرحله انتخاب مشاور برای نقشه سازه و مهندس مشاور هستند.
وی با اشاره به اینکه این ۲۰ سلامتکده باید در یک بازه زمانی ۱۸ ماهه به بهره‌برداری برسند، گفت: برای هر کدام از این سلامتکده‌ها بودجه‌ای ما بین ۲ تا ۳ میلیارد تومان تعیین شده است.

۵ خدمت طب سنتی تحت پوشش بیمه می‌رود
خدادوست در مورد تعرفه استفاده از خدمات طب سنتی، گفت: این خدمات تا پارسال تعرفه نداشتند اما امسال تعرفه‌ها تصویب شده و ابلاغ گردیده است.

وی با اشاره به اینکه خدمات طب سنتی تحت پوشش بیمه قرار ندارد، گفت:‌ با مساعدت و دستور وزیر بهداشت تعرفه‌های ویزیت، مشاوره، ماساژ، حجامت خشک و حجامت تر تدوین شده و طی دو هفته آینده در شورای عالی بیمه مطرح می‌شود تا به احتمال زیاد و کمک رسانه‌ها این خدمات تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

تأسیس داروخانه‌های نوین
معاون طب سنتی وزارت بهداشت همچنین به تأسیس مراکز ارائه‌کننده فرآورده‌های طبیعی اشاره کرد و گفت: این مراکز به صورت داروخانه‌های نوین تأسیس خواهند شد تا به مردم فرآورده‌های دارویی گیاهی عرضه کنند،‌البته این مراکز اکنون در سلامتکده‌های ما فعال هستند و بحث بر سر به وجود آمدن داروخانه‌های نوین در سطح شهرها است.
وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو موافق ارائه فرآورده‌های دارویی، گیاهی در داروخانه‌های موجود است، گفت: مقرر شد تا در تعدادی از داروخانه‌های منتخب فرآورده‌های دارویی توزیع شود،‌البته دو هلدینگ وابسته به نیروهای مسلح قرار است مراکز ارائه فرآورده‌های گیاهی را راه‌اندازی کنند، ما معتقد هستیم که ارائه داروهای گیاهی و گیاهان دارویی در داروخانه‌ها برای داروخانه‌دار از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست و لازم است که مراکزی جدا تأسیس شود.

بیش از نیمی از عطاری‌ها فاقد مجوز هستند
خدادوست در مورد فعالیت عطاری‌های بدون مجوز، گفت: بیش از نیمی از عطاری‌ها فاقد مجوز هستند آنها حتی داروهای گیاهی بی‌نام و نشان عرضه می‌کنند و فرق آویشن و بابونه را نمی‌دانند البته اصل نظارت بر عطاری‌ها بر عهده صنف است اما معاونت بهداشت، معاونت درمان و سازمان غذا و دارو می‌توانند در حیطه وظایف خود بر عملکرد عطاری‌ها نظارت کنند.
وی در مورد نحوه ساماندهی عطاری‌ها گفت: با همکاری انجمن علمی، سازمان غذا و دارو و صنف طرحی به صورت پایلوت در کرج اجرا شد تا صنوف عطاری‌ها را مجبور به آموزش دیدن کنند و انجمن علمی نیز آنها را آموزش داده و برای آنها پس از آموزش آزمون گذاشته و به آنها مجوز فعالیت بدهد.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح پایلوت کرج اشکال‌زدایی شده و به صورت پایلوت در تهران نیز اجرا خواهد شد، گفت: خدمات طب سنتی و سوزنی در حوزه درمان استانداردهایش تدوین شده اما هنوز از سوی معاونت درمان ابلاغ نشده است.

هیچ کس مجوز انرژی درمانی ندارد
وی ادامه داد: در حال حاضر تنها متخصصان طب سنتی ایرانی مجاز هستند تا طب سوزنی و حجامت انجام دهند، گفت: ۸۰ نفر در ایران فارغ‌التحصیل شده‌اند و ۱۰۰ تا ۲۰۰ نفر از خارج از کشور تخصص این امر را گرفته‌اند ضمن اینکه برای درمان طبیعی تنها ۵ نفر در کشور دارای مجوز هستند و ۱۰۰ نفر نیز مجوز ماساژدرمانی دارند.
خدادوست با تأکید بر اینکه هیچکس در ایران مجوز انرژی‌درمانی ندارد، گفت: پزشکان عمومی زیادی داریم که اکنون بدون مجوز رسمی کار طب سنتی انجام می‌دهند برای ساماندهی آنها مقرر شد تا انجمن علمی آنها را آموزش داده و از آنها آزمون گرفته و مشخص کند که این افراد تا چه سطحی می‌توانند در طب سنتی خدمات ارائه کنند.

عدم بازدارندگی قوانین و پشتوانه گرم متخلفان
وی در مورد برخورد با افرادی که بدون مجوز در کار درمان و طب سنتی دخالت می‌کنند، گفت: این افراد بیشتر غیرپزشک هستند و مردم باید بدانند بر اساس قوانین کشور افراد غیرپزشک حق مداخلات درمانی ندارند.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت در مورد سیستم‌های نظارتی و عملکرد آنها گفت: افرادی که پزشک باشند از طریق نظام پزشکی و معاونت درمان می‌توان با آنها برخورد کرد اما اگر این افراد پزشک نباشند، من نمی‌دانم که چگونه می‌توان با آنها برخورد کرد.
وی قوانین جاری کشور را بازدارنده ندانست و گفت: ما بسیاری از متخلفان را دادگاهی می‌کنیم اما از آنجا که قوانین ما بازدارنده نیستند و جرایم ناچیز است، آنها بار دیگر آزاد شده و به کار قبلی باز می‌گردند البته معاونت حقوقی وزارت بهداشت تمامی جرایم مربوط به این حوزه را بازنگری کرده و به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ارائه کرده است اما من از سرنوشت آن اطلاعی ندارم.
خدادوست در مورد زالودرمانی گفت: یکی از روش‌های درمانی در طب سنتی است که صرفاً توسط متخصص طب سنتی باید انجام شود و استانداردهای این درمان نیز تعیین شده است.

چیزی به نام طب سنتی نداریم
وی در پاسخ به این سوال که طب سنتی اسلامی درست است یا ایرانی، گفت: افراطی‌ها از علایق مردم سوء استفاده می‌کنند و به دنبال اعمال پول‌ساز برای خود هستند. بوعلی و رازی در طب می‌گویند تا زمانی که می‌توانید با غذا درمان کنید نباید دارو تجویز کرد و هر زمان که می‌توان با یک دارو درمان کرد نباید از داروی ترکیبی استفاده کنیم. طب سنتی ما همان سته ضروری است اما متخلفان این را نمی‌گویند چون اگر این را آموزش دهند هیچ پولی در نمی‌آورند.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت ادامه داد: متأسفانه امروز برخی افراد در حال سوء استفاده از اعتقادات مذهبی مردم هستند و طب‌های مختلفی را در اسلام و با استناد به احادیث و روایات تجویز می‌کنند. اینکه بگوییم ۲۲ هزار روایت و حدیث داریم و طب را باید بر اساس آنها پیش ببریم، ظلم به اسلام، روایات و پزشکی است چرا که این حرف‌ها چیزی نیست جز عوام‌فریبی.
وی تأکید کرد: علامه جوادی آملی می‌گوید اسلامی بودن یا غیر اسلامی بودن علم بر می‌گردد به جهان‌بینی، اگر جهان‌بینی ما اسلامی باشد علم هم اسلامی می‌شود. پس با این حساب این افراد در مورد جراحی قلب معتقدند که اسلامی است یا غیراسلامی؟
خدادوست ادامه داد: روایت‌ها برای ما رهنمود است و همانطور که شیخ صدوق می‌گوید هر که باید و نبایدهای اسلام را رعایت کند اسلامی است.
وی ادامه داد: شیخ صدوق حتی می‌گوید بسیاری از روایات طبی قابلت تعمیم به زمان حال را ندارند چرا که مخصوص زمان و مکان خاصی هستند.
او می‌گوید: زمانی شخص تب‌داری به معصوم مراجعه کرد و ایشان وضو تجویز کردند و تب آن فرد خوب شد. اما آیا می‌توانیم بگوییم که هر تبی را می‌توان با وضو درمان کرد، مسلماً اینطور نیست چرا که معصوم شرایط زمان، مکان و حال آن فرد را در نظر گرفته بوده و این کار را انجام داده است.
معاون طب سنتی وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: شیخ صدوق که صفر تا ۱۰۰ سفر امام رضا (ع) از مدینه به طوس را نوشته هیچ اشاره‌ای به رساله ذهبیه (طب رضوی)، نکرده است. البته ما شربت رضوی که مقوی دستگاه گوارش است و کاملاً بر اساس آموزه‌های اسلامی و دینی تهیه می‌شود داریم.

بهورزان شبکه بهداشت آموزش طب سنتی می‌بینند
وی در ادامه به آموزش بهورزان شبکه بهداشت اشاره کرد و گفت: با تدوین کتاب اول اصول طب سنتی و آموزش حفظ تندرستی قصد داریم تا بهورزان هزار خانه بهداشت را آموزش دهیم تا آنها بتوانند از طب سنتی استفاده کنند.
خدادوست همچنین در مورد تول‌گیری و اینکه آیا این کار مجاز است یا خیر، گفت: از نظر آناتومی یکسری حفره در حنجره افراد وجود دارد که ممکن است غذا در آن گیر کرده و منبع عفونت شود و تا زمانی که این منبع عفونت از بین نرود بیماری خاتمه نمی‌یابد.
وی ادامه داد: تول‌گیرها با اقداماتی که انجام می‌دهند این منبع را از حنجره خارج می‌کنند اما اکنون ما قصد داریم طی یک طرح تحقیقاتی با همکاری یک تول‌گیر و یک متخصص گوش و حلق و بینی مشخص کنیم که آیا این عمل علمی است یا خیر.

(Visited 732 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*