سمپوزیوم مدل‌های طرح تحول سلامت

posiumsymسایت انجمن پزشکان عمومی ایران: سمپوزیوم ملی بررسی مدل‌های طرح تحول سلامت روزهای ۲۶ و ۲۷ فروردین در تالار ابن‌سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار خواهد شد.
عناوین برخی از سخنرانی‌های ارایه شده در این سمپوزیوم «مقدمه و نگاه اجمالی بر ساختار نظام‌های سلامت و آشنایی با طرح تحول نظام سلامت ایران»، «بررسی تجربیات و تحلیل مقایسه‌ای نظام‌های سلامت تایلند و ترکیه»، «بررسی تجربیات و تحلیل مقایسه‌ای نظام‌های سلامت استرالیا و انگلستان» و «بررسی چالش‌های نظام سلامت ایران بر اساس بلوک‌های ساختاری نظام سلامت» است و مسوولانی چون دکتر حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، دکتر کبیر مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، دکتر مجدزاده رییس موسسه‌ی ملی تحقیقات سلامت ایران از سخنرانان هستند.
در این سمپوزیوم همچنین پانل‌های گفت‌وگو و کارگاه‌های آموزشی برگزار خواهد شد.
اهداف و برنامه‌های این سمپوزیوم به نقل از سایت آن (mhtp.ir) به‌شرح زیر است:

نظام‌های نوین سلامت و طرح پوشش همگانی
موضوع تحول نظام‌های سلامت و دستیابی به پوشش همگانی سلامت، در دنیای امروز چشم‌اندازی وسیع‌تر یافته و نه تنها انتظارات پزشکی مورد توجه قرار گرفته است بلکه به انتظارات غیرپزشکی نیز توجه ویژه‌ای معطوف شده است.
شکل‌گیری نظام‌های سلامت با هدف پوشش همگانی سلامت (Universal Health Coverage) از جمله اهداف سازمان بهداشت جهانی است. سیستم نظام سلامت بر اساس تقسیم بندی این سازمان به ۶ بخش یا Building Blocks تقسیم‌بندی شده‌اند.
مهم‌ترین اهداف کلی نظام‌های نوین سلامت اصلاح سیستم پرداخت، پایه گذاری قوانین سلامت کشوری، بهبود کیفیت خدمات سلامت، به‌کارگیری روش‌های ثبت اطلاعات سلامت، بهبود وضعیت دسترسی به دارو و کارکنان سیستم بهداشت و درمان است.

طرح تحول نظام سلامت
طرح تحول سلامت با اهداف پوشش سلامت همگانی در کشور اجرایی شده است و هم‌اکنون در فاز سوم اجرایی قرار دارد. ایجاد تحول بنیادین در سیستم پرداخت کادر درمان و به‌خصوص پزشکان، پوشش بیمه همگانی سلامت، برنامه‌های ارتقای کیفیت سلامت و حمایت از بیماران خاص در فاز اول، تحول حوزه بهداشت، تشویق به خود مراقبتی، تربیت مدیران توانمند، راه اندازی سیستم پایش و ارزشیابی، نهادینه سازی همکاری‌های بین بخشی و پژوهش‌های مبتنی بر سلامت در فاز دوم، و در ‌‌نهایت کاهش ۲۵ درصدی پرداختی بیمار، تقویت سیستم نظارتی- ارزشیابی طرح تحول، تعیین تعرفه‌های سلامت و ارزش گذاری ارائه خدمات در فاز سوم از دستاورد‌های این طرح بوده است.

معرفی سمپوزیوم
در این سعی شده است به معرفی کشورهایی پرداخته شود که در طرح تحول نظام سلامت ایران از تغییرات و سیستم‌های این کشور‌ها الگوبرداری شده است. همچنین در برنامه سمپوزیوم کارگاه‌هایی تعبیه شده است تا دانشجویان بتوانند به صورت پویا‌تر در این برنامه مشارکت نمایند. این برنامه در دو روز متوالی برگزار خواهد شد، بدین شکل که روز اول با هدف تحلیل نظام‌های سلامت پیشرو و همچنین معرفی و بررسی چالش‌های نظام سلامت ایران خواهد بود. در این راستا برنامه با معرفی بلوک‌های شش گانه نظام سلامت از منظر سازمان بهداشت جهانی آغاز خواهد شد و در ادامه طرح تحول نظام سلامت معرفی می‌شود. در این برنامه به بررسی تجربیات و تحلیل مقایسه‌ای نظام‌های سلامت تایلند و ترکیه به عنوان دو کشور در حال توسعه و همچنین استرالیا و انگلستان به عنوان دو کشور توسعه یافته پرداخته خواهد شد. شایان ذکر است که از منظر بانک جهانی ترکیه و تایلند هر دو در رده کشورهای upper-middle income طبقه‌بندی می‌شوند در حالی که استرالیا و انگلستان جزو دسته high income هستند.
در انتها نقد و بررسی چالش‌های نظام سلامت ایران با مشارکت سیاست‌گذاران این طرح به همراه مشارکت فعال دانشجویان برگزار خواهد شد.
روز دوم سمپوزیوم به کارگاه‌های آموزشی در راستای مشارکت فعال دانشجویان در امر یادگیری اختصاص داده شده و در حال حاضر سه کارگاه با سه مبحث: رویکردهای منابع- تدوین نظام‌های مالی سلامت، سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد جهت تحقق پوشش همگانی سلامت، روش‌های ارزیابی و پایش نظام‌های سلامت در نظر گرفته شده است.

(Visited 360 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*