رئیس کل سازمان نظام پزشکی: بسیاری از مطالبات پزشکان پرداخت نشده است

بسته مترقی برای تعیین تعرفه‌های پزشکی تهیه کرده‌ایم82051782-70681859

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه بسیاری از مطالبات پزشکان در بخش‌های مختلف پرداخت نشده، گفت: سازمان نظام پزشکی در آبان سال گذشته (۱۳۹۴) یک بسته مترقی برای تعیین تعرفه‌های پزشکی تهیه کرده و آن را به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارائه داده است.
به گزارش ایرنا، علیرضا زالی روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: مسیر تعرفه‌های پزشکی علاوه بر پزشکان، ذائقه خبرنگاران را هم تلخ می‌کند و یک مسیر چانه زنی غیرکار‌شناسی و غیرهدفمند است، از این رو به‌منظور جلوگیری از خیلی از مشکلات، سال گذشته بسته مترقی تعرفه‌های پزشکی را تهیه و به وزارت بهداشت ارسال کردیم.
وی تصریح کرد: در نظام پزشکی، شورای عالی نظام پزشکی وجود دارد، کمیسیون تعرفه‌های پزشکی این شورا را فعال کرده‌ایم تا بتوانیم یک مسیر منطقی برای موضوع تعرفه‌های پزشکی داشته باشیم، امیدواریم این بسته به‌صورت منطقی به تصویب برسد.
زالی ادامه داد: وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی فقط دو رای در شورای عالی بیمه دارند و ما حداقل را داریم که امیدواریم بصورت منطقی تعرفه‌های پزشکی تعیین شود.

کارانه اغلب پزشکان عقب افتاده است
رئیس کل سازمان نظام پزشکی همچنین گفت: در سال گذشته به خاطر مشکلات جدی‌، مزایای پزشکان با تاخیر پرداخت شد و اکنون بسیاری از مطالبات پزشکان در بخش‌های مختلف پرداخت نشده است.
وی با بیان اینکه اگر دستمزد و مزایا را افزایش دهیم اما پرداخت نکنیم هیچ ارزشی ندارد، خاطرنشان کرد: در بیمارستان‌های دولتی، کارانه اغلب پزشکان عقب افتاده که این موضوع مورد اعتراض آنان است.
زالی ادامه داد: در اغلب بیمارستان‌های خصوصی نیز که حدود ۲۵ هزار پرسنل دارند از مزایای پزشکان کم کردند و به این پرسنل دادند.

برخی مطالبات جامعه پزشکی روی زمین مانده
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: برخی مطالبات جامعه پزشکی روی زمین مانده و ۲۰ سال است که در موضوع جامعه پزشکی با مشکلات متعددی روبرو هستیم، همکاران رسانه‌ها به نظام پزشکی در این زمینه کمک کنند.
وی خاطرنشان کرد: یک آفت بزرگی که با مشی پوپولیستی در حال انجام است، این است که بین منافع جامعه پزشکی و مردم واگرایی را تعریف می‌کنند اما معتقدیم بین این دو اختلالی وجود ندارد.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: در کشور، مردم و پزشکان از خدمات رضایت ندارند که باید طراحی کلان در این حوزه انجام شود، متودولوژی قیمت تمام شده خدمات از سال ۷۳ تاکنون انجام نشده و متاسفانه برخی قیمت تمام شده برخی خدمات را از مردم می‌گیرند.
وی ادامه داد: اما اینکه چگونه می‌توانیم بازی دو سر باخت را به دو سر برد تبدیل کنیم، باید نگاه منطقی به مطالعات و مطالبات جامعه پزشکی داشته باشیم و مردم در حوزه سلامت دیده شوند همانطور که دولت یازدهم سلامت را اولویت اول قرار داد اما این کافی نیست.
زالی خاطرنشان کرد: اگر تعرفه‌ها را افزایش دهیم و مبانی تعیین تعرفه‌ها را نبینیم کار ابتری است و باید یک شکل منطقی داشته باشد و باید همیشه به اصل قیمت تمام شده خدمات برسیم و مجلس و دولت با ظرفیت‌سازی به سمتی حرکت کنند که قیمت تمام ‌شده در بخش دولتی و خصوصی مشخص شود تا پزشک به حقوق و مردم به حق قانونی خود برسند.
رئیس سازمان نظام پزشکی ادامه داد: سالیان سال از این مدل عقبگرد کرده‌ایم.

بودجه سال ۹۵ با شتاب تغییرات طرح تحول سلامت همخوانی ندارد
زالی افزود: بودجه سال ۹۵ در همخوانی با آهنگ شتاب تغییرات طرح تحول سلامت نیست و ۱۲ درصد رشد دارد همانطور که سال گذشته از ۴۵۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی یارانه‌ها به این طرح فقط ۵۰۰ میلیارد تومان آن دریافت شد.
وی با بیان اینکه همه پزشکان و روسای بیمارستان‌ها منتظر افزایش تعرفه‌های پزشکی هستند، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما امسال رشد ویزیت و هتلینگ بیمارستان‌ها است، زیرا هزینه‌های جامعه پزشکی رو به فزونی است.

عدالت مالیاتی خواسته جامعه پزشکی است
زالی با بیان اینکه گلایه پزشکان، بحث رشد عجیب و غریب مالیات است، گفت: مالیات پزشکان بسیار بالاست و پارسال تفاهمنامه‌ای با سازمان امور مالیاتی داشتیم و حتی سال ۹۱ وزیر اقتصاد وقت اعلام کرد فقط پزشکان مالیات خود را به موقع پرداخت می‌کنند اما دیوان عدالت اداری تفاهمنامه ما را لغو کرد و این هم آسیب مالیاتی به جامعه پزشکی وارد کرد.
وی با بیان اینکه رشد مالیاتی منطقی نیست، افزود: امروز پزشک به محض دریافت پروانه مطب، مالیاتش محاسبه می‌شود و فرار مالیاتی برای پزشکان وجود ندارد و پزشک از نظر موانع قانونی و حقوقی مجبور به پرداخت مالیات است.
زالی با بیان اینکه عدالت مالیاتی خواسته جامعه پزشکی است، گفت: باید با مسئولان یک تفاهم داشته باشیم تا بتوانیم بخشی از مشکلات پزشکان در زمینه پرداخت مالیات را حل کنیم.
رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: حاضر به انجام دستورالعمل و شیوه اجرایی با امور مالیاتی هستیم اما باید دو هدف استیفای حقوق جامعه پزشکی و عدالت مالیاتی در آن لحاظ شود.
وی با بیان اینکه داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌‌ها وضعیت بسیار بغرنجی دارند، اظهار داشت: طبق مصوبه هیات دولت باید حقوق کارکنان از اول فروردین افزایش می‌یافت اما این کار صورت نگرفته و بسیاری از پزشکان و کارکنان در داروخانه‌ها و آزمایشگاه‌ها مشکلات جدی در این زمینه دارند.

باید بودجه مستمر، مکفی و بموقع به طرح تحول نظام سلامت اختصاص یابد
زالی همچنین به طرح تحول سلامت اشاره کرد و گفت‌: باید بودجه مستمر و مکفی و به موقع به این طرح اختصاص داده شود چون حوزه سلامت هزینه‌های گرانی دارد، گرچه مشی دولت توجه به حوزه سلامت است.
وی همچنین درخصوص مجازات حبس برای پزشکان تصریح کرد: با همکاری رئیس قوه قضائیه و با صدور بخشنامه‌ای از سوی وی، اکنون بخش زیادی از این مساله در حال حل و فصل است اما باید قوانین در این زمینه اصلاح شود زیرا اصلاحیه بخشی از قانون مجازات اسلامی موجب بهره‌مندی همه گروه‌های اجتماعی می‌شود.
رئیس سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد: شاکله قانون مجازات اسلامی بر حبس‌زدایی است، پارسال ۱۸ مورد منجر به صدور حبس تعزیری برای پزشکان شد که این موضوع اجرا نشد.
وی اضافه کرد: آخرین مورد ما فروردین امسال بود که برای یکی از پزشکان حکم حبس صادر شده بود که مجازات جایگزین برای این فرد لحاظ شد.
زالی در مورد تعطیلی برخی بیمارستان‌های خصوصی نیز گفت: عدم رعایت استانداردهای درمانی، علت تعطیلی یکی از بیمارستان‌های خصوصی در تهران بوده که با حکم قضایی پلمب شد.

(Visited 112 times, 4 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*