مدیر عامل بیمه سلامت ایران: پیاده‌ شدن نظام ارجاع ۳۰ درصد هزینه‌های سلامت را کاهش خواهد داد 

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: سازمان بیمه‌ سلامت ایران این روز‌ها با بدهی‌هایش به مراکز درمانی در خاطر دست‌اندرکاران نظام سلامت یاد می‌شود. اما این روز‌ها شعار هر سازمانی این است که با همه کاستی‌ها، تلاش می‌کند شعار اقتصاد مقاومتی را تحقق ببخشد.Dr Kabir

محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران معتقد است در سال گذشته می‌شد منابع را بهینه‌تر مدیریت کرد. وی در گفت‌وگو با سپید گفت سازمان تحت مدیریتش به پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی اعتقاد عمیق و راسخ دارد. توسعه و تعمیم پزشک خانواده به شهرهای کمتراز ۵۰ و ۱۰۰ هزار نفر و احیای نظام ارجاع نیز از جمله برنامه‌هایی است که رئیس سازمان بیمه سلامت بر آن تاکید می‌کند. وی ادامه می‌دهد: «در سالی که بحث اقتصاد مقاومتی در آن مطرح است قصد داریم نظام ارجاع را به عنوان شریان حیاتی نظام سلامت عملیاتی کنیم.»

او بر این موضوع تاکید دارد که اگر نظام ارجاع در کشور پیاده شود علاوه بر کنترل تقاضا، هزینه‌ها نیز حداقل ۲۵ الی ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت: «اجرای نظام ارجاع به هماهنگی‌های لازم بین بیمه با وزارت بهداشت نیاز دارد. طبیعتا در گام نخست تنها می‌توان نظام ارجاع را در واحدهای دولتی عملیاتی کرد. ما برنامه‌هایی در این زمینه داریم که بتوانیم در صورت تامین منابع از سوی دولت، شرایط دسترسی، بهره‌مندی و برخورداری را از مسیر ارجاع برای گرو‌ه‌های هدف در سطح اول، دوم و سوم فراهم کنیم. در صورتی که این موضوع در قالب خدمات پایه صورت گیرد انقلاب خوبی در نظام سلامت رخ خواهد داد، ضمن اینکه این اقدام می‌تواند نماد ارزشمندی برای پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی باشد.» موضوع بدهی از دیگر مباحثی بود که مدیر عامل بیمه سلامت ایران به آن به عنوان یکی از دغدغه‌هایش پرداخت و توضیح داد: «بدهی‌هایی که در حال حاضر سازمان بیمه سلامت ایران دارد مشمول چند بخش بوده که در ابتدا در خصوص بیمه‌شدگان جدید است. قبل از اجرای کتاب ارزش‌های نسبی و افزایش تعرفه‌ها، برآوردمان این بود که بتوانیم با حدود ۲ هزار میلیارد تومان، جمعیت هدف را که براساس مصوبه دولت افراد نیازمند و محروم بودند، تحت پوشش قرار دهیم. این اقدام انجام شد و امروز حدود ۱۱ میلیون نفر را تحت پوشش داریم و در وظایفی که دولت ما را به اجرای آن مکلف کرده، کوتاهی نکرده‌ایم.»

کبیر در ادامه سخنان خود به این موضوع پرداخت که باید روش بیمه‌شدن افراد اصلاح شود: «در دفترچه بیمه سلامت قید شده است که دارنده این دفترچه می‌تواند از نظام ارجاع خدمت دریافت کند. بنابراین به وزارت بهداشت، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و همه دولت اصرار می‌کنیم که منابع سلامت، به جز نظام ارجاع در مسیر دیگری هزینه نشود.»

وی ادامه می‌دهد: «قطعا تاکید سازمان بیمه سلامت در سال ۹۵ بر این است که شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر را با مدل نظام ارجاع و پزشک خانواده تحت پوشش قرار دهیم. ولی باید توجه داشت که سازمان بیمه سلامت نمی‌تواند به تنهایی این اقدام را انجام دهد و به همراهی وزارت بهداشت نیاز دارد.»

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با تاکید بر اینکه برای برون‌رفت از مشکلات و کسری منابع، راهی جز مدیریت منابع وجود ندارد، ادامه می‌دهد: «دولت باید منابعی را که به سازمان بیمه سلامت ایران متعهد بوده پرداخت کند تا این سازمان بدهی‌های خود را در اسرع وقت پرداخت کند. ما برای ادامه راه باید مسیر اثربخش و کارا را انتخاب کنیم تا اتلاف منابع به حداقل برسد.»

کبیر به قول مسئولان از جمله شخص رئیس‌جمهوربرای رفع مشکلات بیمه سلامت اشاره کرد و توضیح داد: «باید شرایط اقتصادی دولت را ببینیم و نباید خیلی در این زمینه بلندپروازی کنیم. سازمان بیمه سلامت خود را متعهد می‌داند که در برابر موسسات پاسخ لازم را بدهد. از اینکه اختلال در شرایط پرداخت ایجاد شده، اظهار شرمندگی دارم ولی این را قول می‌دهم که تمام تلاش ما و مجموعه وزارت رفاه و مجموعه نظام سلامت برای بازپرداخت موسسات است که امیدواریم چندان به دور نینجامد.»

(Visited 137 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*