شروع کار بی‌ سر و صدای پزشک خانواده در تبریز

 سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: سخنگوی وزارت بهداشت شایعه‌های توقف طرح پزشک خانواده را رد می‌کند. طرحی که انگار برای حفظ آبروی وزارتخانه حیاتی شده‌ و قرار است به زودی به تمام شهرهای کشور تسری پیدا کند. به گفته محمد جهانگیری، معاون نظارت و برنا‌مه‌ریزی، به‌زودی تبریز به شهرهای محل اجرای این طرح اضافه می‌شود تا تعداد آنها به ۳ استان برسد. ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، طرح پزشک خانواده را وحی منزل نمی‌داند و برخورد وزارتخانه با اصلاح آن را جزمی و بی‌انعطاف ارزیابی نمی‌کند. به گفته او «در برنامه پزشک خانواده مانند هر برنامه دیگر در وزارت بهداشت قاعدتا اصلاحاتی صورت می‌گیرد.»

family-phys

به گزارش سپید، او با یادآوری خاطره اعتراض پزشکان خانواده شهری فارس به عدم پرداخت مطالباتشان به «سپید» می‌گوید: «دوستان شیرازی ما بعد از سال‌ها زحمت برای مردم نباید این کار را می‌کردند. ما ضمن اینکه تاکید می‌کنیم بیمه‌ها نباید تاخیر داشته‌باشند ولی ملاک رسیدگی به مشکلات آنها بر اساس تجمع‌ها و حرکت‌های اعتراضی نیست؛ بلکه براساس منطقی است که معترض‌ها ارائه می‌کنند.»

 او برخلاف پزشکان شهری اعتقاد دارد که نسخه صفرشهری تا به‌حال مورد اصلاح قرار گرفته و «اینکه گفته می‌شود نسخه شهری به‌روز نشده اشتباه است. بیشتر تقاضای پزشکان خانواده منطقی و به زودی اصلاح می‌شود.»سخنگوی وزیر بهداشت درباره جزئیات اصلاح پزشک خانواده اگرچه حرفی نمی‌زند اما به نظر می‌رسد که قرار است به‌زودی شهرهای جدیدی نیز به این کاروان بپیوندند. تاجایی که حتی چارچوب درسی پزشکی خانواده نیز در برخی دانشگاه‌ها تربیت‌شده و بازوی آموزشی وزارت بهداشت در حال تئوریزه کردن این سیاست بهداشتی ‌است.

معاونت آموزشی در حال تئوریزه‌کردن پزشک خانواده
طاهره چنگیز، دبیر شورای آموزش پزشکی عمومی وزارت بهداشت درباره این موضوع به «سپید» می‌گوید: «رشته پزشکی خانواده اولین بار است که برگزار می‌شود؛ ۷۰ نفر از بهمن سال گذشته رشته دستیاری پزشکی خانواده را شروع کرده‌اند و نیز برنامه دیگری هم به‌نام ام‌پی‌اچ پزشکی خانواده وجود داشت که شامل دانشجویان عمومی می‌شد. این دانشجویان که قبلا به عنوان پزشک خانواده کار می‌کردند با گذراندن این دوره این مدرک را دریافت می‌کردند.»
به گفته او با وجود اینکه تا به حال هزار و ۲۰۰ نفر این مدرک را دریافت کرده‌اند چارچوب آموزشی آن باز هم در حال بازنگری است.
محمد جهانگیری خبر می‌دهد که وزارت بهداشت در راس اصلاح این طرح قرار گرفته و از جزئیات آن نیز تا حدودی مطلع است. او به «سپپد» می‌گوید: «پزشکی خانواده در تبریز تاحدودی شروع شده و در برخی از شهرها نمونه‌های کوچکی کار شده‌است.»
او پیشنهاد می‌دهد که روند اصلاح پزشک خانواده سریع‌تر انجام شود: «به نظر من سیستم وزارت بهداشت باید در این مباحث سریع‌تر عمل کند و به یک استان اکتفا نکند. پیشنهاد من این است که این طرح توسعه پیدا کند و همه استان‌ها درگیر شوند.»
او با بیان اینکه اجرای این طرح به‌صورت پایلوت کفایت می‌کند ادامه می‌دهد: «بحث پزشک خانواده جزء سیاست‌های کلی سلامت است و همواره باید پیگیر این سیاست ابلاغی باشیم.»
او تاکید دارد که پزشک خانواده همواره باید اصلاح شود و بیان می‌کند: «توقف در طرح پزشک خانواده معنی‌دار نیست و از سوی دیگر نه وزارت بهداشت، نه سازمان نظام پزشکی و بیمه دنبال توقف نیستند.»
او درباره جزئیات اصلاح پزشک خانواده توضیح می‌دهد: «مردم باید بتوانند به‌راحتی و باکیفیت بالاتر به خدمات پزشک دسترسی داشته‌باشند.» این عضو سازمان نظام پزشکی بابیان اینکه اصلاح به معنی رها کردن نیست اضافه می‌کند: «تنوع در انتخاب مردم مقداری بالاتر برود ولی درعین‌حال در حال کنترل باشد؛ همچنین بسته‌های خدمات تعریف‌شده‌تر شود.»

مشارکت مردم در نظام پرداخت
«اصلاح نظام پرداخت یکی دیگر از موارد مورد بحث است که گروهی معتقدند مردم نیز باید در آن مشارکت کنند.»
جهانگیری با اعلام این خبر توضیح می‌دهد: «نمی‌توانیم نظام ارجاع روستایی از شهری را منفک کنیم. قرار است این نظام توسعه و به همه شهرها تسری یابد.» او با تاکید بر اینکه نمی‌شود فقط به سطح یک بسنده شود، می‌افزاید: «نظام ارجاع باید سطح یک و دو را پوشش دهد و در این راستا باید دارای اهرم‌هایی باشد که آنها هم پوشش داده‌ شوند.»

(Visited 125 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*