سخنگوی وزارت بهداشت عنوان کرد: بدهی ۷ هزار و ۳۹۵ میلیاردی بیمه‌ها

 

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون پرداختی از سوی بیمه‌ها در سال جدید نشده است، گفت: در سازمان بیمه سلامت ۳۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته است که امیدواریم زودتر به ما برسد و تأخیرها برطرف شود.

13950220132622750_PhotoL

به گزارش خبرگزاری فارس، ایرج حریرچی در نشست خبری در رابطه با وضعیت تعرفه‌های اعلام شده سال ۹۵ گفت: بیشترین رشد تعرفه در حوزه ویزیت و در بخش پزشک عمومی و پزشک خانواده بوده است و در حوزه تخصص از میانگین ۱۰ درصد بالاتر است.

وی افزود: همچنین ضریب K که بیشتر در حوزه جراحی وجود دارد درصد رشدش از میانگین ۱۰ درصد کمتر بوده است و این به معنی حمایت از اقشار جامعه است.

حریرچی گفت: در حوزه دارو تصمیم‌گیری افزایش کل سبد دارو در ۱۰ درصد بوده اما درمورد قیمت‌ داروهای خارجی رشد صفر درصد پیش‌بینی شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در بخش هتلینگ چون به اداره بیمارستان‌های خصوصی و دولتی مربوط است افزایش بیش از ۱۰ درصد را تجربه می‌کند.

وی درمورد معطلی در اعلام تعرفه‌ها گفت: این به مشکلات بیمه‌ها مربوط بوده است بعضی از بیمه‌ها به طور کامل به این نرخ‌ها وابسته و برخی به طور نسبی است. بیمه‌ها مخالفت‌هایی درمورد درصد افزایش تعرفه داشته‌اند اما در جلسه اخیر شورای عالی بیمه آن را قبول کرده‌اند و درمورد برخی اختلاف‌ها مثلا درمورد پزشک تمام وقت با نظر وزیر رفاه و بهداشت حل شد.

قائم مقام وزیر بهداشت در پاسخ به اینکه سازمان نظام پزشکی و دیگر اصناف پزشکی به تعرفه‌های مصوب معترض هستند گفت: شورای عالی بیمه ترکیب ۹ نفره دارد ۵ تا ۷ نفر خریدار خدمت، یک نفر تولیت و یک نفر ارائه کننده خدمت است. نظر وزارت بهداشت این بوده افزایش ۱۰ درصدی تعرفه در کل سبد کفایت نمی‌کند، اما این به معنی آن نیست که بعد از تصویب که یک قانون است آن اجرا نشود.

حریرچی افزود: تعرفه‌های مصوب جزءبه جز توسط وزارت بهداشت از نظر اجرا و حمایت پیاده می‌شود و اصول دموکراسی و حمایت از قانون نشان می‌دهد که هر تصمیمی پس از مباحث انجام شده هر تصمیمی گرفته شود باید اجرایی شود.

وی ادامه داد: بنابراین وزارت بهداشت با افزایش ۱۰ درصد مخالف بود اما درمورد ترکیب افزایش‌ها سعی شده این مشکل در کل سبد به حداقل برسد. جامعه پزشکی نیز با توجه به هزینه‌های جاری اعتراضات متعددی داشته است اما مطمئن هستیم به این تعرفه‌های مصوب وفادار هستند و با آن همکاری می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: همجنین اهرم‌های لازم برای اعمال نظارت و کنترل بر تعرفه‌ها وجود دارد و سازمان نظام پزشکی نیز این ارقام را پذیرفته است و در سطح جامعه اعمال می‌شود این در حالی است که به خدمات بستری اعتراضاتی وارد شده اما اکنون که ماه‌های ابتدای سال به اتمام رسیده بخش خصوصی و دولتی در حوزه بستری در ۹۹ درصد تعرفه سال گذشته را اجرا می‌کنند. البته در خدمات سرپایی تخلفاتی است که آن را قبول داریم.

حریرچی تصریح کرد: مشکلی که وجود دارد مسئولان و رسانه‌ها در تهران هستند و ویزیت را می‌بینند و فکر می‌کنند همین ارقام بالا در کل کشور اعمال می‌شود در حالی که در خدمات سرپایی در کشور رعایت تعرفه انجام می‌گیرد. ما گزارشی از تعطیلی معنادار در زمینه تعرفه‌ها نداریم اما همیشه در بازارهای ارائه خدمت ورودی و خروجی‌هایی وجود دارد و درست است که میزان رشد تعرفه کافی نبوده اما در شدتی نبوده که واحدها را فلج و غیرکارا بکند.

وی ادامه داد: البته طبق توصیه سازمان جهانی بهداشت باید در بخش دولتی و خصوصی اقداماتی را در جهت افزایش بهره‌وری و کارایی انجام دهیم. اگر در بخش خصوصی تعرفه گفته می‌شود پایین است باید اشغال  تخت را در این بخش بالا ببریم و استفاده از مطب، ساعت و تعداد روز را افزایش دهیم تا هزینه‌های جاری کاهش یابد.

* هشدار به باشگاه‌های بدنسازی، عطاری‌ها و آرایشگاه‌ها

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با نظارت بر عطاری‌ها گفت: نمی‌توان مردم را از خدمات عطاری‌ها محروم کرد اما متاسفانه تخلفاتی وجود دارد که استفاده‌ از داروهای روان‌گردان در برخی از این داروهایی که عرضه می‌شود وجود دارد در آرایشگاه‌ها نیز برخی مواد مخدر داده می‌شود و در باشگاه‌های بدنسازی نیز وضعیت همین است و ما مداوم هشدار می‌دهیم.

حریرچی افزود: خیلی از موادی که بسیار گران‌قیمت هستند در این باشگاه‌ها خریداری می‌شود و عوارض بسیاری حتی برای اقشار تحصیل‌کرده اعم از نارسایی کبدی،‌وابستگی به مواد و مسمومیت شدید وجود دارد.

وی ادامه داد: ما این مسائل را پیگیری می‌کنیم اما درخواست اول ما از خود واحدهای صنفی است که موارد را رعایت کنند و رسیدگی به این تخلفات برعهده سایر ارگان‌ها است.

* شکایت از قائم‌مقام پرستاری/ رقم‌های میلیونی را اثبات کنند

سخنگوی وزارت بهداشت همچنین در رابطه با اعتراضات سازمان نظام پرستاری و نامه‌نگاری‌های مختلف که در روزهای اخیر اتفاق افتاده گفت: پاسخ وزارت بهداشت نامه‌ای است که معاونت پرستاری نوشته است و بنا نیست هر ادبیاتی را پاسخ بدهیم و با افراد مختلف و مجموعه‌های مختلف بنا بر وظیفه تولیتی که داریم در حدی که به اغنا کمک کند ورود می‌کنیم.

حریرچی اظهار کرد: برخی‌ها را نمی‌توانیم قانع کنیم و برخی‌ها خودشان قانع نمی‌شوند و وزارت بهداشت از افرادی که از نظر ما موجب می‌شوند فضا برای تحلیل کارشناسی مناسب نشود شکایت می‌کند در این رابطه از سازمان نظام پرستاری شکایتی نشده اما دایره حقوقی ما از قائم‌مقام سازمان شکایت کرده است.

وی گفت: ما همچنان منتظر هستیم درمورد دریافتی‌های چند صد میلیاردی مدارک بیاورند و آن را اثبات کنند. رقم دریافتی پرستاران مشخص است و تفاوت هزار برابری بین پزشک و پرستار را بیایند نشان دهند.

* طلب ۷ هزار و ۳۹۵ میلیاردی از بیمه‌ها

قائم‌مقام وزیر بهداشت با اشاره به اینکه تاکنون پرداختی از سوی بیمه‌ها در سال جدید انجام نشده گفت: خبردار شده‌ایم در سازمان بیمه سلامت تخصیص ۳۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار صادر شده که امیدواریم زودتر به ما برسد و تاخیرها برطرف شود.

وی گفت: طبق تاریخ ۱۶ خرداد ۹۵ و براساس اسناد ارسالی ما به سازمان بیمه بابت سال ۹۴، حدود ۳۳۸۰میلیارد تومان طلب داریم و هنوز سند توراهی بابت بهمن و اسفند داریم.

وی گفت: بابت سال گذشته ۵۹۸۳ میلیارد تومان دریافت کرده‌ایم. مقداری از اسناد ارسالی هنوز باقی است و از این ارسالی‌ها ۷۳۹۵ میلیارد تومان دریافت نکرده‌ایم.

حریرچی گفت: برای بیمه تامین اجتماعی از مجموع اسناد ارسالی که ۵۵۶۵ میلیارد تومان بوده دریافتی ۳۵۴۱ میلیارد تومان بوده و مطالبه ما ۲۰۲۴ میلیارد تومان است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اسناد ارسالی به بیمه سلامت ایرانیان ۶۸۱۲ میلیارد تومان بوده و مبلغ واریزی یکهزار  ۹۳۶ میلیارد تومان و مطالبه ما ۴۸۷۵ میلیارد تومان بوده است.

وی ادامه داد: در رابطه با بیمه نیروهای مسلح از مجموع اسناد ارسالی ۷۶۶ میلیارد تومانی آنچه واریز شده ۳۷۰ میلیارد تومان بوده اما مطالبه ما ۳۹۵ میلیارد تومان بوده است. در رابطه با بیمه کمیته امداد نیز اسناد ارسالی ۲۳۵ میلیارد تومان و آنچه دریافت کرده‌ایم ۱۳۵ میلیارد و مطالبه ۹۹ میلیارد تومان بوده است.

حریرچی گفت: سازمان بیمه سلامت ایرانیان در زمانی که تشکیل شد با کسری‌های عمده‌‌ای بابت بیمه شدن ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مواجه شد که این افراد حدود ۹۰ درصدشان کمتر از یک میلیون تومان درآمد داشتند. بنابراین اتفاقی که در ۸ سال پیش برایش تصمیم‌گیری شده بود محقق شد و اکنون این افراد حق بیمه نمی‌دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: قرار بود ۵ میلیون نفر و فقط خدمات بستری در بیمه سلامت ایرانیان بیاید اما ۱۰ میلیون نفر به خدمات سرپایی و بستری پوشش داده شد درنتیجه منابع آن باید در بسته خودش تامین شود و راه حلش پایین آوردن تعرفه نیست.

* میزان تخلف در بخش خصوصی کم است

وی گفت: طبق سیاست‌های کلی سلامت باید حاکمیت پولی که به سلامت می‌آورد بالاتر از متوسط منطقه باشد. یعنی حدود ۱۰ درصد از درآمد ناخالص ملی را به سلامت بدهند اما اکنون ۷ درصد است.

حریرچی ادامه داد: در دهه ۸۰ متوسط پولی که بیمه‌ها و دولت می‌آوردند ۳۵ و ۳۷ درصد بوده است. در حالی که متوسط منطقه ۶۴ درصد است.

وی گفت: باید از هزینه‌های زائد کم کرد و اولویت بیشتر را به حوزه سلامت داد. شاید این موضوع سرعت رشد منابع سلامت را کاسته اما همین بی‌مهری‌هایی بوده که برخی افراد در درون حوزه سلامت داشته‌اند و در تخصیص منابع به ما ایراد می‌گیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: طبق اعلام سازمان آمار میزان تخلف در بخش خصوصی کم است و اکثر متخصصان طبق تعرفه کار می‌کنند اما وقتی شخصی درتهران دو تا سه برابر تعرفه می‌گیرد و بیمار را معطل می‌کند قضاوت اذهان اینگونه شکل می‌‌گیرد.

* وجود محدودیت برای احداث بیمارستان‌های جدید

حریرچی درمورد پیوست اجتماعی برای ساخت پروژه‌های جدید بیمارستانی گفت: در برخی موارد مشخص شده اما برای برخی پروژه‌ها حتی مشاور هم انتخاب نشده است. ما محدودیت‌هایی داریم و با بیمارستان‌هایی روبرو هستیم که در خارج شهر هستند و توانایی پرداخت هزینه پول و زمین را نداریم درنتیجه به محدویت‌های خود اعتراف می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: برای جا یابی بیمارستان‌ها مطالعه بزرگی در شهر تهران انجام داده‌ایم و آینده تخت‌ها را مشخص کرده‌ایم و دو سال پیش در جلسه‌ای با قالیباف آن را مطرح کرده‌ایم این موضوع مورد تایید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حوزه دسترسی مردم در تهران زمین قابل توجه وجود ندارد و باید با مصلحت کل شهر و نظام سلامت تصمیم‌گیری شود.

* تجویز برخی پزشکان فقط داروی خارجی است

وی گفت: ما سه نوع دارو داریم یکسری تولید داخل است، یکسری خارجی که مشابه داخل ندارد و یکسری داروهای تولید داخل داریم که به دلایلی مجوز خارجی هم دارند.

حریرچی گفت: ما تحت فشار چندجانبه هستیم برخی‌ها می‌گویند دارو از خارج نیاید اما این موضوع باعث می‌شود گاهی داروی داخلی کفاف ندهد اما در جایی هم که داروی ایرانی کفاف بازار را می‌دهد هم برخی پزشکان و مردم را می‌بینیم که داروی خارجی تجویز و مصرف می‌کنند.

وی گفت: برخی از پزشکان هستند که غریب به اتفاق تجویزشان داروی خارجی است و بیماران را نمی‌توانیم قانع کنیم که داروی ایرانی مصرف کنند. ما قبول داریم کمبود دارویی داریم اما این خیلی ناچیز است و رسانه‌ها باید در این زمینه به مردم کمک کنند.

(Visited 133 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*