مساله مالی است، علمی نیست

درباره نامه اخیر رییس انجمن متخصصین پوست

دکتر بیژن بابایی
نایب رییس نظام پزشکی کرج و بازرس مجمع عمومی نظام پزشکی کشورshutterstock_151145456-1024x678

تداخل بین رشته‌ای جزو لاینفکی از پزشکی است که تقریباً همه رشته‌ها کم و بیش درگیر آن هستند. از مواردی مانند تداخل بین کلینیک و پاراکلینیک مانند اختلافاتی که بین چشم‌پزشکان و اپتومتریست‌ها پیش می‌آید و گاه تداخل بین رشته‌های مختلف پزشکی مانند مشخص نبودن متولی جراحی بینی بین سه رشته جراحی پلاستیک و جراحی فک و صورت و جراحان گوش و حلق و بینی.
در این بین گاه این تداخلات باعث بروز اختلافات شدیدی بین رشته‌ها می‌شود که اخیراً شاهد یکی از این موارد بین پزشکان عمومی و متخصصان پوست بوده‌ایم.
این دو گروه در مورد درمان بیماری‌های پوست که شاید عنوان اصلی رشته تخصصی پوست است هیچ مشکلی ندارند و مشکل در شاخه‌ای از کار است به نام «زیبایی» و زیرشاخه‌های آن که در بسیاری از کشورها کلاً مقوله‌ای جدا از درمان به‌حساب می‌آید.
جدیداً انجمن محترم متخصصان پوست با صدور بیانیه‌ای نه‌تنها به انجام موارد زیبایی توسط پزشکان عمومی اعتراض کرده است بلکه در اقدامی کاملاً غیرعلمی درباره آموزش پزشکان عمومی و صلاحیت علمی آنان تشکیک کرده است که از نظر من یک توهین آشکار به کل جامعه پزشکی و مسوولان آموزش پزشکی است. این عزیزان بدون هیچ مجوزی به‌صورت همزمان هم دادستان شده‌اند و هم قاضی و هم طلب اشد مجازات کرده‌اند آن‌ هم برای پزشکی که مدرک طبابت رسمی دارد و قانون به او اجازه داده است برای درمان بیمارش هر کاری که می‌تواند انجام بدهد.
بحث بعدی این است که اصلاً کارهای زیبایی و در راس آن اختلاف‌برانگیزترین آن‌ها یعنی کاربرد لیزر اصلاً ارتباطی به آموزش پزشکی ندارد و با توجه به این‌که هر پروسیجری دوره آموزش خود را دارد و در عین‌حال در شرایطی که بسیاری از افرادی که بدون داشتن ذره‌ای سواد دانشگاهی از این وسایل استفاده می‌کنند و اعتراضی هم متوجه آن‌ها نیست، این برخورد انجمن پوست جای تردید دارد. آن‌ هم در حالی که بسیاری از این عزیزان معترض در کلینیک‌های خود از اپراتور برای لیزر استفاده می‌کنند که این خود شک در علت اعتراض آن‌ها و این‌که این وسیله باید توسط متخصص پوست استفاده شود را بیشتر می‌کند.
از نظر من در این هجمه انجمن پوست به پزشکان عمومی که در فیلد پوست و زیبایی کار می‌کنند فقط و فقط مساله مالی و درآمدی مطرح است و هیچ جنبه علمی در میان نیست. اگر واقعاً نگران سلامت مردم هستند باید پیشگام شوند و با آموزش درستی که خودشان می‌فرمایند این معضل را حل کنند. متاسفانه به‌علت درآمدزا بودن کارهای پوستی، انجمن پوست از این‌که با افزایش نفرات ارایه‌دهنده خدمات پوستی درآمد متخصصان پوست کاهش یابد، این‌گونه به پزشکان عمومی حمله کرده است؛ به‌ویژه از این روی که متاسفانه شمار زیادی از این اساتید دیگر کاری به بیماری‌های پوست ندارند و فقط کار زیبایی انجام می‌دهند.

(Visited 150 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*