آیا نظام ارباب رعیتی باز می‌گردد؟

درباره نامه اخیر رییس انجمن متخصصین پوست

دکتر ولی رستم‌زاده
دبیر انجمن پزشکان عمومی آذربایجان غربی

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: اقدامات انجمن پوست در چند سال اخیر در خصوص ایجاد محدودیت برای حضور پزشکان عمومی در بعضی از همایش‌های علمی و درخواست لغو فعالیت انجمن پزشکان عمومی نشان می‌دهد که هرچند زندگی انسان‌ها با پیشرفت زمان دچار تحولات شگرفی شده ولی هنوز لایه‌های تفکر تمامیت‌خواه قرون وسطایی که از آگاهی افراد واهمه داشت، در بین ما حضور دارد. زمانی اربابان و خوانین برای حفظ جایگاه اجتماعی خود سعی می‌کردند فرزندان کشاورزان و کارگران و رعیت‌ها را از مدرسه رفتن منع کنند؛ زیرا از آگاهی توده‌ها در هراس بودند. اما یاد گرفتن و آگاه شدن یکی از حقوق اولیه و اساسی انسان‌هاست و نمی‌شود جلو رشد و آگاهی را گرفت.

photo_2016-09-26_19-25-13
انجمن علمی پزشکان عمومی، همان‌طور که از عنوانش مشخص است، انجمنی است «علمی» که یکی از وظایف ذاتی‌اش برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز اعضای خود است؛ اعضایی که امروزه در سرتاسر کشور و در مناطق محرومی که برخی متخصصین محترم حتی یک ساعت هم نمی‌توانند در آن محل‌ها حضور داشته باشند، با صداقت در خدمت مردم هستند. اساسنامه انجمن پزشکان عمومی از این نظر با اساسنامه انجمن متخصصین پوست فرقی ندارد؛ حال معلوم نیست چطور برگزاری همایش و بازآموزی برای انجمن پوست حلال ولی برای انجمن پزشکان عمومی حرام است!
هرچند ایجاد محدودیت یک انجمن علمی برای اعضای یک انجمن دیگر دوران سیاه «ارباب- رعیتی» ماقبل دهه ۴۰ در کشور را در اذهان زنده می‌کند ولی این عزیزان باید متوجه شوند شاخه‌ای را می‌برند که خود بر آن نشسته‌اند. امروز در تمامی مجامع علمی جهانی صحبت از تقویت جایگاه طب عمومی است ولی عملکرد خصمانه انجمن پوست در خصوص ورود و آموزش پزشکان عمومی به حوزه زیبایی نشان از عدم درک صحیح این تشکل از نیازهای به‌حق جامعه برای استفاده از توانمندی این قشر دارد.
آیا انجمن پوست می‌داند حضور اپراتورهای فاقد صلاحیت‌های علمی که هیچ‌گونه آموزش دانشگاهی ندیده‌اند، در خیلی از کلینیک‌های پوست و زیبایی و کاشت مو و… به‌عنوان دستیار متخصصین پوست، خود مغایر با اهداف علمی انجمن پوست و در تضاد آشکار با قوانین نظام پزشکی و وزارت بهداشت است؟
چگونه است فردی بدون داشتن صلاحیت علمی در مطب متخصص پوست می‌تواند انواع و اقسام اقدامات را روی بیمار انجام دهد ولی همین اعمال را پزشک عمومی شخصاً نمی‌تواند انجام دهد؟ فراموش نباید کرد که نه انجمن پوست ارباب است و نه انجمن پزشکان عمومی در جایگاه رعیتی قرار دارد. انجمن پوست چه بخواهد و چه نخواهد انجمن پزشکان عمومی امروزه به‌عنوان بزرگ‌ترین انجمن علمی کشور در نظام سلامت حضور فعال دارد.
اگر تابه‌حال انجمن پزشکان عمومی در مقابل این همه بداخلاقی‌ها خویشتن‌داری کرده و سعی داشته از طریق رایزنی مشکلات را حل کند، نشان از درک موقعیت حساس و شرایط سخت هجمه به جامعه پزشکی بوده است؛ ولی شرایطی که امروز انجمن متخصصین پوست با درخواست ابطال مجوز انجمن پزشکان عمومی به‌وجود آورده، بسیار خطرناک و غیرقابل تحمل است. پزشکان عمومی در این مورد تقاضای دیگر خویشتن‌داری نخواهند کرد. این انجمن خانه دوم ما پزشکان عمومی است و اگر کسی یا تشکلی بخواهد به این خانه آسیبی برساند ۸۰ هزار پزشک عمومی را در مقابل خود خواهد دید.
اما هنوز برای خاموش کردن این آتش که جرقه‌اش توسط انجمن پوست زده شده، دیر نشده است. انجمن پوست با بازپس‌گیری درخواست ابطال مجوز انجمن از وزارت بهداشت و عذرخواهی رسمی از انجمن پزشکان عمومی می‌تواند از تبدیل شدن این جرقه به آتش سهمگین جلوگیری کند وگرنه باید منتظر اقدامات قانونی هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران و واکنش‌های جامعه پزشکان عمومی باشد.

(Visited 447 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*