گفت‌وگوی رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با گروه تلگرامی پزشکان و قانون

🎙 این گفت‌وگوی تلگرامی شامگاه ۱۲ مهر ۹۵ در گروه «پزشکان و قانون» بین دکتر عباس کامیابی (رییس انجمن پزشکان عمومی ایران) و دکتر هاشم موذن‌زاده (مدیر اجرایی گروه‌های تلگرامی پزشکان و قانون) با موضوع «پزشکان عمومی و اعمال زیبایی» انجام شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

سلام بر همه همکاران پزشک در هر جای این خاک پاک که به خدمت مشغول‌اند.

✅ دکتر کامیابی:

با سلام و احترام حضور کلیه همکاران محترم و تشکر از فرصتی که بنده داده شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

امشب میهمانی گرامی از همکاران پزشک عمومی داریم. جناب آقای دکتر کامیابی رییس محترم انجمن پزشکان عمومی، به شما خوش‌آمد می‌گوییم.

✅ دکتر کامیابی:

با سلام و احترام حضور جناب‌عالی و کلیه همکاران محترم. بسیار خوشحالم که در جمع شما عزیزان هستم و در خدمتم. البته تصور می‌کردم که این یک مناظره است و با حضور ریاست محترم انجمن پوست برگزار می‌شود.

🔴 دکتر موذن‌زاده: برای ما در گروه پزشکان و قانون افتخار بسیاری است که بتوانیم بستری را برای گسترش آگاهی‌های صنفی و حرفه‌ای با حضور دوستانی از همه رده‌ها و تخصص‌ها و نیز در سطوح عالی داشته باشیم. دوستان ما در انجمن پوست درخواست کردند که این گفت‌وگو‌ها به شکل جداگانه انجام شود و ما به انتخاب‌شان احترام می‌گذاریم.

✅ دکتر کامیابی:

بنا بود که این جلسه به‌صورت مناظره برگزار شود و به دلیل این‌که از قبل هماهنگی شده بود، به وعده انجمن پزشکان عمومی عمل کردم اما متاسفم که مسوول محترم انجمن پوست حضور ندارند. امیدوارم که بحث یک‌طرفه نباشد و بنده بتوانم صداقت و اخلاق را با نبود ایشان رعایت کنم.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

اطمینان داریم که هیچ‌کدام از بزرگواران ضمن رعایت صداقت و صراحت از حدود احترام متقابل خارج نخواهند شد. اگر اجازه دهید به بحث وارد شویم.

✅ دکتر کامیابی:

خواهش می‌کنم اما قبل از هر چیز لازم است تاکید کنم که عرایض بنده ناظر به مسوولین این انجمن است و با بسیاری از متخصصین و فرهیختگان این حوزه مراوده و دوستی دارم و در بسیاری از آموزش‌هایی که در انجمن داده شد همراه ما بودند و حتما این مصاحبه از سوی عزیزان سوءتعبیر نشده و کماکان تعاملات و دوستی‌ها ادامه خواهد داشت.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

جناب آقای دکتر کامیابی، در شرایطی هستیم که می‌توان گفت تلاش‌های قبلی برای رفع اختلافات بین دو انجمن به هدف خود که برقراری یک روش هدفمند در حوزه زیبایی بوده، نرسیده است؛ تلاش‌هایی که از سال ۹۲ آغاز شده و در سال ۹۳ به اوج خود رسیده است و البته با فراز و فرود‌هایی در انتهای آن سال مواجه شد. ممکن است اختصارا تاریخچه‌ای از این مداکرات را ارایه فرمایید و اگر ممکن ‌است تحلیل خود را از چرایی بی‌ثمر ماندن آن‌ها بفرمایید؟

✅ دکتر کامیابی:

کاملا صحیح می‌فرمایید. برای تعاملات بین دو انجمن جلسات و ارتباطات مستمر و متعددی انجام شد که البته پیشینه آن به دوره قبل انجمن و مسوولین وقت انجمن برمی‌گردد که در جلسه‌ای که بنده حضور داشتم به توافقات اولیه‌ای دست پیدا کردیم اما بنا به مصلحت مسوولین وقت هر دو انجمن پیگیری نشد. این مربوطه به دوره قبل بود. اما در این دوره تلاش‌ها بسیار بود که خلاصه عرض خواهم کرد. همان‌گونه که مطلع هستید، در این دوره انجمن پزشکان عمومی ایران به‌دلیل تغییرات هیات مدیره انجمن پوست مجبور به تکرار مذاکرات شده و با هر دو هیات مدیره انجمن محترم مذاکره داشتیم.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

این‌ها مستنداتی بسیار ارزشمند و دارای نشانه‌های بسیاری از هوشمندی و توان بالای هر دو انجمن در طرح مسایل بوده است.

✅ دکتر کامیابی:

در اولین جلسه که در وزارت بهداشت در حوزه اعتباربخشی برگزار شد، نتیجه خاصی حاصل نشد و مقرر شد که کارشناسی بیشتری در مورد اختلافات صورت گیرد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

کارشناسی به چه کسانی محول شد؟

✅ دکتر کامیابی:

در جلسه‌ای دیگر در حضور وزیر محترم بهداشت که با حضور کلیه هیات مدیره محترم انجمن پوست و تنها دو نفر از همکاران انجمن پزشکان عمومی برگزار شد، به‌رغم تلاش مسوولین این انجمن برای تخطئه شان پزشکان عمومی اما نتیجه‌ای حاصل نشد و وزیر محترم هر دو انجمن را توصیه به تعامل و کارشناسی و رفع اختلاف نمودند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آقای دکتر منظور از کارشناسی چه بود؟ تعیین مصادیق و یا تعیین حوزه‌ها؟

✅ دکتر کامیابی:

بیشتر منظور بررسی حدود صلاحیت این دو رشته در کشورهای مختلف و زمینه‌سازی برای جلسات بعد بود.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

ایا در مورد کلیت زیبایی و متولی آن در کشور دیدگاهی وجود داشت؟ و یا حتی اساسا این حوزه دارای تعریفی شد؟

✅ دکتر کامیابی:

اختلاف نظر داشتیم. انجمن پزشکان عمومی معتقد به بررسی وضعیت این حوزه در دیگر کشورها بود که به‌نوعی در کشور بومی‌سازی شود. البته در جلسات بعدی این موضوع به‌صورت جدی‌تری مطرح شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

ایا تبدیل به سندی راهبردی گردید؟

✅ دکتر کامیابی:

دو جلسه رسمی هم در سازمان نظام پزشکی تشکیل شد که منجر به تفاهم‌نامه شد. در این میان نیز جلسات و مذاکرات متعددی با ریاست محترم انجمن پوست داشتیم.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

ریاست فعلی؟ ممکن است تفاهم‌نامه نشر عمومی شود؟

✅ دکتر کامیابی:

بله، ریاست فعلی. هیات مدیره محترم قبلی این انجمن چندان تمایل به مذاکره نداشتند و یا حداقل پیش‌قدم نمی‌شدند. انتشار تفاهم‌نامه در این مقطع بلامانع است و دلیل این‌که تا کنون منتشر نشده صرفا برنامه‌ریزی اجرایی برای محورهای تفاهم‌نامه بوده است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

این تفاهم‌نامه می‌تواند نشانه‌های مناسبی از دیدگاه‌های رسمی دو انجمن و سپس چرایی نرسیدن به توافق نهایی ارایه کند. ممنون می‌شوم از نشر آن.

✅ دکتر کامیابی:

البته قبل از ارسال این تفاهم‌نامه برای شما لازم است توضیح دهم که متن آن با توجه به تاریخی که در تفاهم‌نامه تصریح شده است مربوط به جلسه شورای هماهنگی انجمن بود که به رویت ریاست محترم این انجمن رسید اما امضای آن در جلسات بعدی و با تاخیر از سوی انجمن مذکور مواجه شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آقای دکتر آیا در این حوزه و در بین انجمن‌ها هیچ‌گاه بحثی در مورد وجود متولی و یا متولیان خاصی برای آن وجود داشته است؟ یعنی آیا هیچ‌کدام از انجمن‌های شما و یا پوست و یا دیگران در این مورد ادعایی را تابه‌حال به شکل رسمی مطرح کرده‌اند؟ حوزه زیبایی را عرض می‌کنم.

✅ دکتر کامیابی:

[ارسال تفاهم‌نامه امضا شده با انجمن پوست]photo_2016-10-03_12-46-17

🔴 دکتر موذن‌زاده:

بسیار ممنون.

✅ دکتر کامیابی:

تا کنون به‌جز انجمن محترم پوست با هیچ‌یک از انجمن‌های دیگر در این مورد مذاکره یا تنشی نداشته‌ایم و به‌نظر می‌رسد این موضوع یک مساله تاریخی است که متاسفانه مسوولین این انجمن مدعی تولیت در این حوزه هستند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

منطور من ادعای رسمی است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

یعنی در مذاکرات رسمی و یا در حضور هیات‌های حل اختلاف آیا ادعایی در این مورد مطرح شده است؟

✅ دکتر کامیابی:

مکاتبات این انجمن و یا مستندات قبلی ارایه شده از سوی وزارت بهداشت که ناظر به نظرات بورد تخصصی بوده است، همگی حاکی از این مدعاست اما به‌صورت رسمی و جامع در مجامع قضایی مطرح نشده است و یا بنده بی‌اطلاعم.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آیا از این مکاتبات سند قابل نشری برای ارایه دارید؟ البته فکر نمی‌کنم هنوز در این حوزه به قوه قضاییه چیزی رفته باشد.

✅ دکتر کامیابی:

سعی می‌کنم در این فرصت کوتاه مکاتباتی را پیدا و ارسال کنم.

🎙 این گفت‌وگوی تلگرامی دیشب (۹ مهر ۹۵) در گروه «پزشکان و قانون» بین دکتر عباس کامیابی (رییس انجمن پزشکان عمومی ایران) و دکتر هاشم موذن‌زاده (مدیر اجرایی گروه‌های تلگرامی پزشکان و قانون) با موضوع «پزشکان عمومی و اعمال زیبایی» انجام شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

بفرمایید که سرنوشت این تفاهم‌نامه چه شد؟

✅ دکتر کامیابی:

اما موضوع مهم این است که این حوزه وابسته به تخصص خاصی نیست.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

ملاک این جمله چیست؟ متاسفانه ما هنوز نمی‌دانیم که حوزه زیبایی را چه کسی تعیین حدود می‌کند. البته علت آن مشخص است.

✅ دکتر کامیابی:

پزشکی استتیک وابسته به مهارت‌اندوزی است. برای ایجاد تغییر یا بهبود در ظاهر بدن البته به‌نحوی که ضمن حفظ سلامت فرد، رضایت نسبی مراجعه‌کننده هم حاصل بشود و البته با سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه سلامت کشور همسو باشد. و این نوع خدمات برای توازن ظاهری و تعادل روانی داوطلبین از طریق درمان‌های غیرتهاجمی یا کم‌تهاجمی انجام می‌شود. در کشورهای مختلف هم رویه‌ها نسبتا مشابه است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

این تعریفی نسبتا جامع است. البته من شخصا با تعریف پزشکی استتیک مشکل جدی دارم اما اینجا ملاک نظر من نیست. آیا وزارت بهداشت دارای هیچ‌گونه ساختار و یا تعریف و یا حتی کارشناس مجربی در این حوزه هست؟

✅ دکتر کامیابی:

طبیعی است که وزارت بهداشت به لحاظ ساختاری و بنا به پارادایمی که از قبل شکل گرفته است با تبعیت از بوردهای تخصصی سعی می‌کند که به این‌گونه مسایل پاسخ دهد؛ در حالی که بوردهای تخصصی کارکردی متفاوت دارند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

در این مورد خاص به شکلی منحصر به‌فرد و با نظر به پیشرو بودن اعضای انجمن‌ها، کارشناسی عملا باید توسط آن‌ها و در تعامل و توافق با هم رخ می‌داد که رخ نداده است.

✅ دکتر کامیابی:

نظر بنده هم همین است و هنوز به آن امید دارم.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

لطفا سرانجام تفاهم‌نامه را بفرمایید. بر اساس این تفاهم‌نامه دو انجمن در حال سیری مثبت بوده‌اند.

✅ دکتر کامیابی:

اگر اجازه دهید لازم است ذکر کنم که تجریه دیگر کشورها در این مورد جالب است. مثلا در مالزی هم پزشکان عمومی و هم متخصص در این زمینه به صورت قانونی فعالیت می‌کنند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

در استرالیا متولی زیبایی کیست؟

✅ دکتر کامیابی:

در استرالیا وابسته به نوع پروسیجر است. مثلا پزشکان عمومی می‌توانند تزریقات بوتاکس و فیلر یا پیلینگ و حتی درمان‌های لیزر و درم ابرژن را انجام دهند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

در ایالات متحده و بریتانیا متولی کیست؟

✅ دکتر کامیابی:

در امریکا بر اساس مقررات آکادمی پزشکان استتیک، این نوع خدمات محدود به متخصصین پوست یا جراحان نیست و دیگر پزشکان هم پاسخگوی مراجعین هستند. در بریتانیا نه‌تنها پزشکان بلکه دندانپزشکان و پرستاران هم در این فیلد اجازه فعالیت دارند و اصولا بسیاری از خدمات توسط تکنیسین‌ها انجام می‌شود. به‌صورت معمول آکادمی‌های استتیک در کشورها فعال هستند و وابسته به رشته خاصی نیست. مهم طی کردن دوره‌های مهارتی و اخذ مجوزهای مربوطه است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

در مورد آکادمی استتیک دوباره سخن خواهیم گفت. به تفاهم‌نامه برمی‌گردیم.

✅ دکتر کامیابی:

ببخشید سوالی که فرمودید فراموش شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

تاریخ جلسه خرداد ۹۴ است و ار فحوای آن یک همه‌جانبه‌گرایی بسیار دقیق پیداست. در عمل چرا این دقت فراوان به‌بار ننشست؟

✅ دکتر کامیابی:

بله، این تفاهم‌نامه حاصل مطالعات و جلسات مستمر درونی و بیرونی بود که به‌دلیل اجرایی نشدن به‌ناچار جلسه‌ای دیگر و صورتجلسه‌ای دیگر حاصل شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

علت اجرایی نشدن چه بود؟ و صورتجلسه دیگر چه تفاوتی داشت؟

✅ دکتر کامیابی:

اگر دقت بفرمایید، در محورهای اشاره شده در این تفاهم‌نامه هم به مبحث آموزش پرداخته شده و هم به پژوهش و هم به صلاحیت‌های حرفه‌ای و شیوه ارجاع و حتی رسیدگی به مشکلات و مداخلات حرفه‌ای سایر صنوف.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

بله، عرض کردم جامعیت جدی آن واقعا نشان از هوش و درک بالای دو انجمن از صورت مساله داشته ولی طرح مساله بدون اجرای راهکارها ما را به این نقطه کشانده است.

✅ دکتر کامیابی:

به هر دلیل با استقبال و پیگیری کامل انجمن پوست مواجه نشدیم. بایستی نمایندگان دو انجمن معرفی می‌شدند که در اسرع وقت توسط انجمن پزشکان عمومی معرفی شد. به هر حال اصرار انجمن پوست بر تغییر تابلوهای پزشکان عمومی بود.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

یعنی شما دعوت به‌عمل آوردید و دعوت‌ها رد شد؟

✅ دکتر کامیابی:

در اصل متولیان تعیین حدود صلاحیت حرفه‌ای سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت هستند و مطلع هستم که از سازمان نظام پزشکی در این خصوص پیگیری‌هایی انجام شد و بنده هم پیگیری کردم اما آن‌گونه که بایسته بود همکاری نشد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آقای دکتر کامیابی چطور تفاهم‌نامه‌ای با این دقت و جامعیت به نقطه‌ای رسید که دعوا بر سر تابلو‌ها در گرفت؟ من فکر می‌کنم ممکن است موضوع کمی پیچیده‌تر باشد و تابلو‌ها بهانه بوده‌اند.

✅ دکتر کامیابی:

مسوولین انجمن پوست معتقد بودند که ابتدا باید تابلوها اصلاح شود و حتی ابراز می‌کردند که با اصلاح تابلوها ما دیگر اختلافی نداریم و این موضوع به نظر ما وجاهتی نداشت. ضمن این‌که مرجع تعیین‌کننده ضوابط تابلوها انجمن پزشکان عمومی نیست بلکه سازمان نظام پزشکی است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

مگر آن‌که فرض را بر آن بگذاریم که اساسا توافقات جدی نبوده است و هر یک از دو سو به‌نوعی مجبور بوده است که به مذاکره بیاید فقط برای وقت‌کشی و خرید زمان. آیا این ادعا مکتوب شد؟

✅ دکتر کامیابی:

در جلسات مشترک و جمعی مطرح شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

ایا واقعا هیچ دلیل دیگری وجود نداشت؟

✅ دکتر کامیابی:

در اساس، موضوع تابلو دارای ضوابطی است که اگر لازم باشد توضیح خواهم داد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آقای دکتر آیا به نظر شما این موضوع پوششی برای مطالب دیگر نبود؟

چون تغییر تابلو‌ها در سرفصل‌های اشاره شده در مصاحبه شما و نیز تفاهم‌نامه بسیار کم‌فروغ‌اند و مطالب بسیار مهم دیگری مطرح شده‌اند که واقعا در مقابل آن موضوع تابلو محل اعراب ندارد.

✅ دکتر کامیابی:

نمی‌توانم در این مورد قضاوت کنم اما مطمئن هستم توجیه‌کننده عدم اجرای تفاهم‌نامه نبود و نیست. آیین‌نامه تابلو و سرنسخه را شورای‌عالی نظام پزشکی تصویب و ابلاغ می‌کند و هیچ انجمنی در آن دخیل نیست و همان‌گونه که همکاران مستحضر هستند، این عنوان از گواهینامه تحصیلی و عنوان مندرج در آن تبعیت می‌کند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آیا در موارد مهم‌تری چون سرنوشت آموزش زیبایی و متولی آن نبود؟ شواهد بعدی به ما نشان می‌دهد که این مساله بسیار مهم بوده است. سرنوشت انجمن جراحی عمومی و تاکیداتی که در نوع شکایات از این انجمن وجود داشت نشانه‌ای از اهمیت این بخش بود که عملا موتور محرکه و یا قلب سیستم است.

✅ دکتر کامیابی:

امکان دارد این‌گونه باشد. انجمن پوست فقط به‌دنبال مساله تابلو بود. ولی ما کل تفاهم‌نامه را به‌شکل یک پکیج می‌دیدیم و باید همه مسایل در رابطه با هم حل و فصل می‌شد. هیات مدیره انجمن پوست به‌طور کاملا واضحی ایجاد تغییر در تابلو پزشکان عمومی را هدف اصلی انجمن خود می‌دانند. در هر صورت تابلو پزشکان عمومی موضوعی فرعی است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آقای دکتر کامیابی، اگر نتوانیم به چرایی این موضوع دست یابیم، حل آن نیز ممکن نخواهد شد.

✅ دکتر کامیابی:

البته خواهش می‌کنم که اثر انجمن پوست را در خصوص برخورد کمییسون با انجمن جراحان این‌گونه مطرح نفرمایید. مسلما این انجمن چنین توانی را ندارد و نخواهد داشت.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آقای دکتر، آن‌چه میگویم مستدل است اما با شما درمورد عبور از این مرحله موافقم.

✅ دکتر کامیابی:

مطمئن هستم که از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی در خصوص نامه اخیر انجمن پوست پاسخ شایسته‌ای داده خواهد شد. در غیر این صورت، جایگاه این کمیسیون متزلزل خواهد شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آقای دکتر، تبدیل فضایی که یک سند همکاری جامع از آن خارج می‌شود به فضای کنونی عللی بسیار مهم داشته است. بسیار بعید است که نتوانیم به بخشی از این علل برسیم.

✅ دکتر کامیابی:

نامه اخیر مسوولین انجمن پوست بسیار غیرمنتظره و غیرحرفه‌ای بود اما خوشبختانه مسایلی را روشن کرد که شاید برای ادامه راه مفید باشد و به‌قول شما علت‌یابی موضوع.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

تجربه و پیگیری به من می‌گوید که زیاد غیرمترقبه نبوده است. در غیرحرفه‌ای بودنش با شما موافقم.

✅ دکتر کامیابی:

شان و جایگاه انجمن‌های علمی و اصولا فرهیختگان جامعه در حدی هست که بتوان علت‌یابی کرد و حتی در صورتی که طرف مقابل به‌دنبال به نتیجه رسیدن مذاکرات باشد این موضوع کاملا شفاف شود.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

راستش انتظار من این است که شما در مقامی که هستید بتواند تببین شفاف‌تری از علل رسیدن به نقطه کنونی ارایه دهید.

✅ دکتر کامیابی:

غیرمنتظره بودن را از این بابت عرض کردم که در حین مذاکره و یا تعامل انتظار می‌رود که از هرگونه اقدام خلاف تعامل پرهیز شود اما مصادیق زیادی از جمله این نامه نشان از این موضوع داشت.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

مگر مذاکره دیگری در جریان بود؟ تا چه زمانی؟ چون براساس اطلاع ما مدت‌هاست که گفت‌وگوهای جدی انجام نشده است.

✅ دکتر کامیابی:

این فضا احتمالا به‌علت تزلزل در هیات مدیره انجمن پوست و فشار افراطیون درون این انجمن است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

یعنی کسانی در درون انجمن پوست با توافق مخالف‌اند؟ و یا اعتماد کامل به هر دلیلی بین دو انجمن برقرار نیست؟

✅ دکتر کامیابی:

شرط ادامه مذاکرات از نظر ما تعیین تکلیف این نامه موهوم از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی و سپس حضور کامل عاملی سوم در مذاکرات از جمله سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

اخرین مذاکره رسمی چه تاریخی بوده است؟

✅ دکتر کامیابی:

مربوط به چند ماه پیش به‌صورت رسمی و مذاکرات بین هیات مدیره دو انجمن به‌صورت غیررسمی بوده است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

دکتر کامیابی، آیا انجمن پوست در مورد اجرای تفاهم‌نامه پیش‌شرطی مانند عدم ‌برگزاری کلاس‌های آموزشی را درخواست نکردند؟

✅ دکتر کامیابی:

انتظار داشتند که برگزاری جلسات آموزشی در انحصار این انجمن باشد که متاسفانه همکاری لازم به‌عمل نیامد و حتی در خصوص حضور اعضای هیات علمی کارشکنی‌هایی انجام شد که بدین‌ترتیب مصلحت این بود که به‌صورت مستقل از همکاران متخصص پوست مشارکت بگیریم.

یکی از رسالت‌های اصلی انجمن‌ها آموزش است. امتناع از آموزش توسط انجمن پوست و جلوگیری از ورود پزشکان عمومی فاقد توجیهات اخلاقی، علمی و قانونی بود و طبیعی است که رفع این نیاز بایستی توسط انجمن وابسته به پزشکان عمومی انجام می‌شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

ایا در مورد انحصاری شدن کلاس‌ها درخواست رسمی داشتند؟

انجمن پوست چگونه پس از امضای آن تفاهم‌نامه می‌تواند این چنین درخواستی را بکند؟

✅ دکتر کامیابی:

اگر به آخرین مکاتبه ایشان توجه شود، متوجه منویات ایشان خواهید شد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

منظور شما همان نامه درخواست انحلال است؟

آقای دکتر کلاس‌های آموزشی چه ویژگی دارند که انجمن پوست آن‌ها را به‌شکل انحصاری می‌خواهد؟ آن‌چه ما فعلا می‌بینیم بی‌اهمیتی آموزش در کشور است و این‌که یک انجمن آن‌ها را انحصاری بخواهد نشان از یک ویژگی خاص است.

✅ دکتر کامیابی:

متاسفانه طی سالیان گذشته این انجمن به‌دنبال برگزاری انحصاری آموزش در زمینه پوست بوده است و باز متاسفانه برخی از مسوولین حوزه آموزش مداوم نیز این سنت را پذیرفته بودند. این در حالی است که اساسنامه انجمن‌ها مشابه و حدود صلاحیت آن‌ها برای صدور گواهینامه یکسان است. در غیر این صورت، می‌توان مدعی شد که دیگر انجمن‌ها برای آموزش پزشکان عمومی لازم است موافقت انجمن پزشکان عمومی را دریافت نمایند.

اصولا بنده معتقدم که نفس آموزش چندان برای ایشان مهم نیست بلکه شکستن انحصار و ارایه خدمات با کیفیت و با نرخ مناسب مساله است. معتقدیم که تعداد متخصصین محترم پوست برای درمان همزمان بیماری‌ها و رسیدن به حوره زیبایی کفاف کشور را نمی‌دهد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

بالاخره هدایت بازار از طریق آموزش و حضور شرکت‌ها امکان‌پذیر است و می‌تواند منشا اختلاف بسیار باشد. آقای دکتر، آیا کلاس‌های دو انجمن بدون اسپانسر‌ها امکان تشکیل دارند؟

✅ دکتر کامیابی:

طبیعی است که شرکت‌ها به‌دنبال منافع خود هستند و در حال حاضر با ورود دستگاه‌های بی‌کیفیت و تبلیغات وسیع مواجه هستیم. این تفاهم‌نامه به دنبال حل این مشکل نیز بود. انجمن پزشکان عمومی این توانایی را دارد که بدون اسپانسر عمل کند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

عالی است. چون در بررسی چرایی بروز اختلافات، ممکن است بتوان نقش اسپانسر‌ها را دید.

✅ دکتر کامیابی:

اگر به کوریکولوم رشته پوست مراجعه کنید، با این عبارت مواجه می‌شوید:

رشته تخصصی بیماری‌های پوست یک رشته تخصص بالینی است که به بهداشت، پیشگیری، تشخیص، درمان طبی و جراحی‌های محدود بیماری‌های خوش‌خیم و بدخیم پوست، غشاهای مخاطی مرتبط، مو و ناخن و تظاهرات پوستی بیماری‌های سیستمیک و آمیزشی در تمام سنین می‌پردازد.

در تدوین این برنامه آموزشی بر ارزش‌های زیر تاکید می‌شود:

  • سلامت‌محوری
  • ارتقای کیفیت زندگی مردم
  • ارایه خدمت یکسان به آحاد جامعه فارغ از هرگونه طبقه‌بندی سنی، جنسی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، مذهبی، قومی و نژادی
  • تاکید بر نگهداری پوست به‌عنوان یک سد دفاعی و عامل زیبایی که در ارتقای بهداشت جسم و روان موثر است
  • تاکید بر پژوهش به‌عنوان زیرساخت نرم‌افزاری اصلی
  • تاکید بر آموزش مادام‌العمر.

تصور می‌کنم با بررسی وضعیت موجود از نظر نوع آموزش‌ها و همچنین تعداد اندک متخصصین پوست، متوجه شویم که این اهداف قابل دسترس نیست.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

آقای دکتر کامیابی، این پست شما باب مهمی را باز کرد…

✅ دکتر کامیابی:

بله، به اهمیت موضوع واقفم، نه‌تنها در مورد متخصصین پوست بلکه برخی از رشته‌های دیگر. تعداد متخصص پوست موجود کشور بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ نفر برآورد می‌شود. برای رسیدن به تعداد مناسب متخصص پوست در سال ١۴٠۴ نیاز است که حدود ۱۳۰۰ متخصص به این تعداد اضافه شود. به‌عبارتی باید طی این سال‌ها حدود ۴٠٠ متخصص تربیت شود تا به شاخص یک و نیم متخصص به ازای صد هزار نفر جمعیت برسیم. در حال حاضر دانشگاه‌های کشور سالیانه مجموعا بین ۶۰ تا ۷۰ دستیار پوست به‌جز سهمیه آزاد پذیرش می‌کنند. فکر نمی‌کنم دستیابی به این هدف آسان باشد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

این‌که هیچ‌یک از رشته‌های پزشکی در ایران نمی‌توانند ادعایی محرز در مورد زیبایی داشته باشند، چون اهداف تربیتی هیچ‌کدام این نبوده و نیست. اما موضوع وظایف متقن تک‌تک انجمن‌ها نیست بلکه خدماتی است که در قالب اعمال زیبایی داده میشود و هیچ متولی رسمی ندارد.

✅ دکتر کامیابی:

تعدادی را که عرض کردم شاید ناظر بر بیماری‌های پوست باشد و موضوع زیبایی مقوله‌ای است بین‌رشته‌ای.

اگر به نقشه توزیع متخصصین هم نظری انداخته شود متوجه می‌شویم که عمده این عزیزان در مراکز استان‌ها و نواحی برخوردار به اشتغال مشغول هستند و جمعیتی بزرگ از حضور ایشان محروم است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

منظور من این است که ما نمی‌توانیم به سیاست‌های درونی انجمن پوست وارد شویم چون متولی آن وزارت است.

✅ دکتر کامیابی:

متاسفانه در پاسخ به این کامنت شما بایستی عرض کنم سیطره معدودی از انجمن‌های تخصصی بر بوردهای تخصصی هنوز حاکم است، اگرچه در این مدت کوتاه متوجه شدم که این رویه در حال تعدیل است و یا این‌که اراده مسوولین وزارت بهداشت بدین سمت است.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

ممکن است من با شما موافق باشم که متخصصین پوست در کشور توزیع ناعادلانه دارند ولی موضوع امشب اختلاف در آن‌چیزی است که متولی ندارد.

✅ دکتر کامیابی:

در کشورهای دیگر برای کمک به پزشکان متخصص برای رساندن خدمات به مردم، با آموزش‌های کوتاه به پزشکان عمومی نقص کم بودن متخصصان را جبران می‌کنند؛ چون اصل مهم ارایه خدمات به مردم است. اما این‌جا انجمن پوست می‌خواهد فقط خودش این خدمات را ارایه کند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

باز هم عرض می‌کنم که موضوعات تخصصی پوست را نمی‌توانیم وارد شویم. آن‌چه الان محل مناقشه است زیبایی است.

آخرین سوالم را می‌پرسم: ممکن است بفرمایید که در مقابل درخواست غیرقابل باور و البته نگران‌کننده انجمن پوست برای انحلال انجمن پزشکان عمومی که بر پایه همین اختلافات ارایه شده است، چه برنامه‌ای دارید؟

البته این سوال را می‌توانید پاسخ ندهید، ولی برای همه نهاد‌های مدنی سرنوشت این نوع منازعات مهم است و دفاع از کلیت جامعه مدنی و نیز نهادهای انتخابی آن وظیفه‌ای بی چون و چرا است.

✅ دکتر کامیابی:

به‌نظر بنده درخواست مسوول انجمن پوست بسیار بی‌اهمیت و بی‌اثر است و اصولا ایشان در جایگاهی نیستند که بتوانند برای کمیسیون انجمن‌های علمی تعیین تکلیف کنند. اما ابعاد دیگر آن برای انجمن پزشکان عمومی مهم است و این‌که این موضوع را با قدرت پیگیری کنیم تا برای آینده تکرارپذیر نباشد و حدود صلاحیت حرفه‌ای طب عمومی که طی سالیان گذشته مورد تعرض واقع شده است به موقعیت مناسب خود بازگردد و حتما از این فرصت استفاده خواهیم کرد.

اصولا این نامه قدرت و مسوولیت وزارتخانه را در نظام سلامت به چالش کشیده است و انتظار داریم پاسخ روشنی در مبارزه با انحصارطلبی و کجروی و رفتار سلیقه‌ای داده شود.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

علت طرح این نکته و اشاره به آن از سوی من آن است که نشان دهم وخامت موضوع زیبایی در کشور تا به کجاست.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

این‌که کار به آن‌جایی برسد که بر سر موضوع زیبایی ما شاهد درخواست حذف انجمن‌ها و تلاش‌هایی از این‌گونه باشیم، علامت غفلت‌های جدی است؛ غفلت‌هایی سخت.

✅ دکتر کامیابی:

به‌نظر بنده موضوع زیبایی از اهمیتی برخوردار شده است که می‌طلبد تولیت نظام سلامت به‌عنوان یک موضوع خاص به آن نظر داشته باشد و برنامه‌ریزی مناسبی برای نظام‌مند نمودن این مقوله داشته باشد. متاسفانه روش نامناسبی که برای تعیین برنامه‌های آموزشی و نیازهای عمومی مردم در حوزه سلامت وجود دارد، در این‌گونه اختلافات بین‌رشته‌ای خودنمایی می‌کند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

این غفلت‌ها به آن‌جا ختم شده است که نهادهای مدنی را از نقطه همگرایی به نقطه درخواست حذف یکدیگر کشانده است و این موضوعی یک‌سویه نیست و همه در آن نقش داشته‌اند.

✅ دکتر کامیابی:

البته معتقدم که این موضوع عمومی نیست و جالب این‌که انجمن پزشکان عمومی ایران با تمامی انجمن‌ها و نهادهای مدنی در تعامل و ارتباط مثبت است و نباید این اختلاف کوچک را به کل نهادها تعمیم دهیم و ریشه را در این استثنا باید جستجو کرد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

با شما موافق نیستم. اما این گفت‌وگو برای تبیین نظرات شماست.

✅ دکتر کامیابی:

این حرکت انجمن پوست به اندازه کافی در افکار عمومی محکوم شده و مذموم است. انجمن پزشکان عمومی به‌عنوان گسترده‌ترین و پرجمعیت‌ترین انجمن علمی کشور با عقلانیت و منطق حاکم بر مشی خود شایسته‌ترین روش را در حل مشکلاتی که انجمن پوست در پی ایجاد آن است با پشتیبانی همه اعضای خود در پیش خواهد گرفت؛ و همان‌طور که عرض کردم، راه مذاکره بسته نیست و مدنیت نیز همین را حکم می‌کند.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

دکتر کامیابی، اما آیا واقعیت این‌که زیبایی تا این حد معادلات درون جامعه پزشکی را تحت‌تاثیر قرار داده که یک انجمن در اقدامی عجیب درخواستی این‌چنین را ارایه کند، نباید سبب واکاوی بیشتر زعمای قوم و من‌جمله دوستان ما در انجمن پزشکان عمومی شود؟ آیا زمان اقدامی واقعی برای تعیین تکلیف زیبایی نرسیده است؟

✅ دکتر کامیابی:

معتقد هستم که دامنه صلاحیت حرفه‌ای طب عمومی که سال‌ها در حال کوچک شدن بود، به‌زودی متوقف شده و طب عمومی به‌ناچار به‌عنوان بازیگر اصلی حوزه سلامت جایگاه خود را به‌دست خواهد آورد. این یک شعار نیست. سیاست‌های کلان حوزه سلامت و قوانین برنامه توسعه و اراده دلسوزان بر این منوال است و به‌ناچار دیر یا زود به این سمت حرکت خواهیم کرد و اصولا منابع محدود نظام سلامت اجازه توسعه این آنارشی را نخواهد داد.

موضوع زیبایی هم به‌عنوان یک مقوله بین‌رشته‌ای نیازمند بازبینی و برنامه‌ریزی است و تقاضای بنده هم از مسوولین همین است که برای یک بار و همیشه این موضوع با نگاهی علمی و مبتنی بر مطالعات اجتماعی و اقتصادی سنجیده و حل شود.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

من به‌خلاف شما فضای فعلی را متاثر از حاکمیت جدی نظریات سرمایه‌محور در این حوزه می‌بینم و نمی‌توانم باور کنم که در بازاری به این وسعت اختلاف فقط بر سر تابلو‌ها باشد.

بازیگران بیرونی این صحنه کم‌تاثیرتر از بازیگران پزشک آن ‌نیستند و البته بعضی موارد شایبه‌های جدی در مورد سرمایه‌گذاران بزرگ پزشک در حوزه‌های سودآور این حوزه وجود دارد.

✅ دکتر کامیابی:

بنده هم چنین منظوری نداشتم. اغلب انحصارگرایی با منافع شخصی و گروهی عجین است. به‌دلیل عدم حضور مسوولین انجمن پوست این باب بسیار مهم را باز نکردم که از دامنه اخلاق دور نشوم. به‌همین منظور حاضر به مناظره حضوری هستم که ایشان هم امکان پاسخ داشته باشند زیرا مستنداتی قابل ارایه وجود دارد.

🔴 دکتر موذن‌زاده:

و برای آن‌که وجه سلبی موضوع فقط مطرح نشده باشد، سوالی دیگر می‌کنم. به وجود آکادمی‌های استتیک اشاره کردید. این نهاد‌ها را تا چه میزان در حال حاضر قابل تحقق می‌بینید؟

✅ دکتر کامیابی:

به‌نظر بنده امکان‌پذیر است مخصوصا با وجود اختلافات فعلی و بین‌رشته‌ای. بد نیست همکاران با رجوع به سایت‌های مربوطه نحوه حضور پزشکان عمومی را در این حوزه مشاهده نمایند. مثلاً اسامی ۲۵ پزشک برتر فعال در زیبایی که چند تای آن‌ها پزشک عمومی در انگلستان و استرالیا هستند:

🔴 دکتر موذن‌زاده:

من بیش از این مصدع نمی‌شوم. امید دارم که شما و دیگر همکاران بیشتر از این به ما افتخار همراهی دهید. شب شما خوش!

✅ دکتر کامیابی:

هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ضمن این‌که با هر گونه گروه‌گرایی و انحصارگرایی مبارزه می‌کند نه‌تنها از گرایش زیبایی بلکه از تمامی گرایش‌های در دیگر حوزه‌ها از جمله ترک اعتیاد، طب کار، پزشکی خانواده و… حمایت کرده و حافظ منزلت و ارزش‌های این همکاران است.

از شما عزیزان نیز برای فراهم آوردن این مصاحبه و ارتباط با همکاران عزیز بسیار سپاسگزارم و امیدوارم از دامنه انصاف عدول نکرده باشم.

 

(Visited 188 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*