رییس انجمن پزشکان عمومی ایران خواستار رفع محدودیت در تجویز قلم‌های انسولین شد

photo_2016-11-29_13-52-01سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران طی نامه‌ای به مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران خواستار رفع محدودیت‌های جدید این سازمان برای تجویز قلم‌های انسولین از سوی همکاران پزشک عمومی شد.
دکتر عباس کامیابی در این نامه با اشاره به این‌که بار اصلی پیشگیری، کنترل و درمان عوارض دیابت بر دوش پزشکان عمومی است، محدودیت تجویز قلم‌های انسولین در سازمان‌های بیمه‌گر را فاقد پایه علمی دانست و درخواست کرد بیمه سلامت «با لغو این دستورالعمل ناعادلانه و تبعیض‌آمیز، زمینه را برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر همکاران پزشک عمومی» و «تحقق شعار غلبه بر دیابت» فراهم آورد.
متن نامه رییس انجمن پزشکان عمومی ایران به‌شرح زیر است:

جناب آقای دکتر محمدجواد کبیر
مدیر عامل محترم سازمان بیمه سلامت ایران
با سلام و احترام
به‌تازگی دستورالعملی منتسب به آن سازمان در فضای مجازی منتشر شده که محدودیت‌هایی برای تجویز قلم‌های انسولین از سوی همکاران پزشک عمومی ایجاد کرده است. بر مبنای این دستورالعمل، نه‌تنها آغاز به تجویز این‌گونه انسولین‌های نوین در اختیارات همکاران متخصص و فوق‌تخصص است، بلکه پیگیری این بیماران هر شش ماه هم فقط و فقط به این همکاران محول شده و پزشکان عمومی عملاً از چرخه مدیریت و درمان بیماران دیابتی انسولینی حذف شده‌اند.
این در حالی است که:
۱. دیابت بحران امروز سرتاسر جهان است و برای برخی کشورها بیشتر و جدی‌تر؛ و ایران عزیز ما از آن جمله کشورهاست؛ بنابراین پیشگیری، کنترل و درمان عوارض این بیماری از مهم‌ترین اولویت‌های امروز نظام سلامت ماست.
۲. در سرتاسر جهان و از جمله ایران بار اصلی پیشگیری، کنترل و درمان عوارض دیابت بر دوش پزشکان عمومی است؛ زیرا مثلاً در ایران جمعیت چند صد نفره همکاران فوق‌تخصص غدد و چند هزار نفره همکاران متخصص داخلی هرگز کفاف ارایه خدمت به چند میلیون بیمار دیابتی کشور را نخواهد داد.
۳. محدودیت تجویز قلم‌های انسولین در سازمان‌های بیمه‌گر که به‌صورت انتخابی برای پزشکان عمومی (درمانگران اصلی و خط مقدم غلبه بر دیابت) اعمال می‌شود، پایه علمی ندارد زیرا انسولین‌های جدید هم از نظر سهولت آموزش و استفاده برای بیمار و هم از نظر کم‌خطر بودن و کاستن از عارضه کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) مزیت‌های آشکاری بر انسولین‌های سنتی دارد و بدین دلیل در اکثریت قریب به اتفاق موارد شروع این انسولین‌ها نیاز به بستری کردن بیمار در بیمارستان نیست؛ پس این شبهه ‌که پزشکان عمومی از نظر علمی توانایی تجویز این قلم دارو را ندارند از اساس مردود است.
۴. شعار سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی بهداشت «غلبه بر دیابت» است و مسلما جناب‌عالی نیز همچون سایر دست‌اندرکاران نظام سلامت کشور بر نقش پزشکان عمومی در خط اول این مبارزه واقف‌‌اید.
۵. در ماه‌های اخیر وزیر محترم بهداشت تاکید کرده است ‌که «پزشکان عمومی باید انسولین تجویز کنند» و «پزشکان عمومی باید درمانگاه‌های زنجیره‌ای دیابت تاسیس کنند» و رییس‌کل نظام پزشکی نیز در گردهمایی سالانه انجمن پزشکان عمومی (اردیبهشت ۹۵) با تایید طرح این انجمن در تاسیس درمانگاه‌های دیابت توسط پزشکان عمومی، خواستار تسریع در بررسی و تصویب آن شده است. بی‌تردید، این مبارزه بزرگ و ارزشمند علیه این بیماری که هم‌اکنون دست‌کم چهار میلیون ایرانی را مبتلا کرده و به‌سرعت رو به گسترش است، جز با پشتیبانی بیمه‌ها میسر نخواهد بود.
۶. هر یک ریال هزینه در درمان به‌موقع دیابت از ده‌ها برابر هزینه‌های مادی و معنوی مربوط به ازکارافتادگی و بازتوانی این بیماران برای جامعه و نظام سلامت جلوگیری خواهد کرد.
بنابراین با توجه به این‌که به‌ویژه شخص جناب‌عالی همواره (و از جمله در همان گردهمایی اردیبهشت ۹۵ انجمن و مذاکرات اخیر) خواستار رفع محدودیت‌های غیرمنطقی بر سر راه پزشکان عمومی بوده‌اید، توقع می‌رود با لغو این دستورالعمل ناعادلانه و تبعیض‌آمیز، زمینه را برای خدمت‌رسانی هر چه بیشتر همکاران پزشک عمومی به همه بیماران به‌ویژه عزیزان مبتلا به دیابت و تحقق شعار «غلبه بر دیابت» در عمل فراهم فرمایید.

(Visited 186 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*