بررسی مسایل پزشکان عمومی در دیدار با وزیر بهداشت

photo_2016-12-13_11-44-18دکتر عباس کامیابی
رییس انجمن پزشکان عمومی ایران

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: چهارشنبه گذشته ۹۵/۹/۱۷ نشستی در محل دفتر وزارت بهداشت تشکیل شد که در آن علاوه بر وزیر محترم بهداشت آقای دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی و معاونت اجتماعی ایشان آقای دکتر سیدمحمدهادی ایازی، آقایان دکتر عزت‌الله گل‌علیزاده، دکتر شهریار خاقانی و دکتر علی سجادی از اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران و آقای دکتر سعید تاملی مشاور محترم وزیر در امور پزشکان عمومی حضور داشتند. حجم مطالب و مباحث مطرح‌شده به‌گونه‌ای بود که این نشست حدود دو ساعت به طول انجامید.

در ابتدا گزارش فعالیت‌های انجمن در طول دوره جاری شامل فعالیت‌های زیرساختی و برنامه‌های انجمن پزشکان عمومی ایران ارایه شد که مورد استقبال و تقدیر قرار گرفت.

سپس برخی از مشکلات طب عمومی و تحلیل و نقد نظام سلامت کشور به بحث گذاشته شد:

۱. موضوع پزشک خانواده و تعدد الگوهای موجود و نیاز به اصلاحات و یکسان‌سازی این الگوها مطرح شد و با تاکید بر لزوم تاثیرپذیری سیاست‌ها و برنامه‌ها از نظرات کارشناسی پزشکان خانواده و انجمن، مقرر شد با دعوت از نمایندگان انجمن و حضور وزیر محترم، در ستاد کشوری هم‌اندیشی و تصمیم‌گیری شود.

۲. درباره تداخلات بین‌رشته‌ای و محدودسازی طب عمومی، ضمن اذعان به این‌که این مشکل در این دوره به حد قابل توجهی کاهش یافته است، نظر ایشان برای تعیین حدود صلاحیت و حمایت از طب عمومی مثبت بود و دستور رسیدگی مکاتبات انجمن به معاونان مربوطه و پیگیری برای اخذ نتیجه صادر شد.

۳. تغییرات اساسنامه انجمن به‌گونه‌ای که پاسخگوی نیازهای تشکیلاتی و جمعیت ۸۰ هزار نفری پزشکان عمومی کشور بوده و بر انگیزه و انسجام پزشکان عمومی موثر باشد مطرح و وعده پیگیری برای موارد خواسته شده انجمن در کمیسیون انجمن‌های علمی داده شد.

۴. موضوع سهمیه‌های دستیاری برخی از تخصص‌هایی که به‌موازات طب عمومی فعالیت می‌‌کنند از سوی وزیر محترم مطرح و مقرر شد نظریه و راهکار کارشناسی در این خصوص از سوی انجمن ارایه شود.

۵. ضمن تقدیر از وزیر محترم برای تدوین و تصویب آیین‌نامه شورای راهبردی طب عمومی، به‌منظور تسریع در اهداف این شورا مقرر شد که موضوع با پیگیری معاونت محترم اجتماعی و مشاور محترم طب عمومی پیگیری و حداکثر طی چند هفته آینده اولین نشست این شورا با حضور دکتر هاشمی برگزار شود. در این نشست‌ها درباره موضوعاتی مثل پزشک خانواده، ارتقای بهره‌وری، محرومیت از مطب و… تصمیم‌گیری خواهد شد.

۶. محدودیت‌های تاسف‌آور برای حضور پزشکان عمومی در رده‌های مدیریتی دانشگاه‌های علوم پزشکی که در آیین‌نامه مدیریت جامع دانشگاه‌ها لحاظ شده است و نمونه‌ای از تبعیض و محدودسازی همکاران محسوب می‌شود، به‌صورت قاطع از سوی وزیر محترم مورد انتقاد قرار گرفت و مقرر شد پس از تقدیم جوانب کارشناسی این موضوع از سوی انجمن، ایشان در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نسبت به اصلاح این رویه مساعدت فرمایند.

ضمناً در این جلسه وزیر محترم بر حضور نمایندگان انجمن برای تغییر و اصلاح کوریکولوم آموزشی تاکید کردند.

از آن‌جا که به‌نظر می‌رسد باید بخشی از مطالباتی که در این نشست مطرح شد در اسرع وقت پیگیری شود، بدین منظور وظایفی برای هر یک از اعضای هیات مدیره مشخص گردید و نتیجه در آینده نزدیک به همکاران عزیز تقدیم خواهد شد.

(Visited 187 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*