انتخابات انجمن پزشکان عمومی الکترونیکی برگزار می‌شود

photo_2016-12-29_08-15-22گزارش روزنامه سپید: دبیر کمیسیون انجمن‌های تخصصی وزارت بهداشت رای مجمع عمومی پزشکان عمومی را نپذیرفت

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی تخصصی گروه پزشکی وزارت بهداشت می‌گوید انتخابات انجمن پزشکان عمومی ایران قطعا به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد.
هفته گذشته مجمع عمومی انجمن پزشکان عمومی ایران جلسه‌ای با حضور گروهی از اعضای خود تشکیل داد. در این جلسه اعضا به برگزاری انتخابات حضوری غیرمتمرکز رای دادند.
مخالفان می‌گویند که با برگزاری انتخابات الکترونیک موافقند اما نگرانی‌هایی دارند که برطرف نشده است. حمید طهماسبی‌پور یکی از اعضای هیئت مدیره حاضر در این مجمع در گفتگو با خبرنگار سپید گفت: «ما به حسن‌نیت دبیرخانه انجمن‌های علمی وزارت بهداشت باور داریم و کاملا آن را تایید می‌کنیم اما برای اعضای مجمع مهم است که ایرادات موجود در سامانه هم حل شود.»
او می‌گوید ایرادات شناسایی‌شده برای سیستم انتخاباتی را حدود دو هفته پیش برای دبیرخانه فرستاده اما هنوز جوابی دریافت نکرده است.
عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی در ادامه برای توضیح حق انتخاب انجمن بین دو شیوه انتخابات حضوری و الکترونیکی گفت: «در ماده ۱۱ آیین نامه انتخاباتی انجمن‌ها در یک تبصره مطرح شده از زمانی که سامانه انتخابات الکترونیک راه اندازی شود، برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی خواهد بود. همچنین گفته شده که از سال آینده شیوه برگزاری انتخابات الکترونیکی خواهد بود. بنابراین انجمن باید حق انتخاب داشته است که بین دو شیوه انتخابات یکی را انتخاب کند.»
این در حالی است که پنجمین دور از انتخابات انجمن علمی پزشکان عمومی ایران نزدیک است و احتمالا در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد. انجمنی با سابقه بیش از دو دهه که حالا یک رقیب هم تحت عنوان انجمن صنفی پیدا کرده است که همین چند ماه پیش و درست نزدیک انتخابات انجمن علمی پزشکان عمومی ایران تشکیل شد و همپای همین انجمن باسابقه درحال تلاش برای فعالیت‌های صنفی است. از جمله نقاط مشترک این دو انجمن می‌توان به حضور حسن هویدا اشاره کرده که در هیئت مدیره هر دو انجمن حضور دارد.

انتخابات انجمن علمی پزشکان عمومی الکترونیکی برگزار می‌شود
علی‌رغم رای مجمع عمومی انجمن پزشکان عمومی که جمعه هفته گذشته برگزار شد، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی تخصصی گروه پزشکی وزارت بهداشت می‌گوید که انتخابات انجمن پزشکان عمومی باید به‌صورت الکترونیکی برگزار شود.
علیرضا استقامتی در گفتگو با خبرنگار سپید می‌گوید: «انتخابات انجمن پزشکان عمومی باید به‌صورت الکترونیکی برگزار شود و قطعا همین اتفاق خواهد افتاد.»
او ادامه می‌دهد: «متاسفانه برخی از موضوعات به دلیل اطلاعات غلط برداشت اشتباه صورت می‌گیرد. براساس قانون مجمع عمومی حق ندارد شیوه برگزاری انتخابات را تغییر دهد. تنها مجمع فوق‌العاده می‌تواند چنین کاری انجام دهد. بنابراین رای این مجمع قابل قبول نیست.»
استقامتی در پاسخ به این سوال که مگر قرار نیست از سال آینده برگزاری انتخابات الکترونیکی اجباری شود، می‌گوید: «شاید بتوان انتخابات یک انجمن با ۱۵۰ عضو را به‌صورت حضوری برگزار کرد اما نمی‌توان انتخابات یک انجمن نظیر انجمن پزشکان عمومی با این وسعت تعداد اعضا را به این شیوه برگزار کرد.»

چرا با هر طرح توسعه‌ای مخالفت می‌شود؟
او با انتقاد از مخالفت‌های صورت گرفته با طرح‌های پیشرو اضافه می‌کند: «نمی‌دانم چرا هر زمان که قرار است طرحی پیشرو که قصد توسعه و پیشرفت دارد و یک گام به جلوست در کشور اجرا شود با آن مخالفت می‌شود؟ واقعا برای من جای سوال دارد که چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟»
استقامتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعضای حاضر در مجمع می‌گویند که براساس آیین نامه انتخاباتی، انجمن بین دو شیوه رای‌گیری حق انتخاب دارد، تاکید می‌کند: «طبق آیین‌نامه انتخابات انجمن پزشکان عمومی به‌صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد و رای مجمع عمومی درمورد این موضوع اثری ندارد.»

انتخابات حضوری هزینه‌بر است
استقامتی در خصوص برگزاری انتخابات به‌صورت حضوری و پیشنهاد مجمع عمومی این‌گونه توضیح می‌دهد: «برگزاری انتخابات به‌صورت حضوری با این شرط که در تمام شعب یک صندوق وجود داشته باشد به هزینه زیادی احتیاج دارد. از سوی دیگر وزارت بهداشت مجبور می‌شود برای نظارت بر شیوه رای‌گیری در هر شعبه فردی به عنوان ناظر به آن مناطق بفرستد. بنابراین عملا امکان این کار وجود ندارد.»

برای وزارت بهداشت فرقی نمی‌کند چه کسی رای بیاورد
او با تاکید بر اینکه وزارت بهداشت به عنوان برگزار کننده جزو هیچ‌کدام از گروه‌های شرکت‌کننده در این انتخابات نیست، می‌گوید: «نمی‌دانم نگرانی‌ها از کجا شکل گرفته. وزارت بهداشت به عنوان یک نهاد متولی و سیاست‌گذار تنها زیرساخت‌های موردنیاز برای سهولت در برگزاری انتخابات و افزایش مشارکت را فراهم کرده و هیچ نفعی در اینکه کدام گروه در انتخابات پیروز شود ندارد.»
استقامتی اضافه می‌کند: «نگرانی باید برمبنای یک مثال یا اتفاق بیرونی باشد نمی‌توان نگرانی را براساس ایده یا فکر احتمالی ایجاد کرد. کسانی که نگران هستند یک نمونه که مبنای این نگرانی هاست را ذکر کنند.»

(Visited 173 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*