گردهمایی سراسری پزشکان خانواده استان فارس ( + متن بیانیه پایانی)

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: عصر جمعه ۲۹ بهمن‌ با وجود شرایط نامناسب جوی و جریان سیل و راهبندان در اکثر جاده‌های ارتباطی استان، بیش از۱۸۰ نفر از پزشکان خانواده شهری از سراسر استان فارس به‌دعوت شورای هماهنگی انجمن‌های پزشکان عمومی استان در تالار آینه هتل هما در شیراز گرد آمدند.
پزشکان خانواده شهری در پایان این همایش با صدور بیانیه‌ای ضمن حمایت از اصلاح و تداوم‌ برنامه پزشک خانواده،‌ نارضایتی و اعتراض شدید خود را به عملکرد مسوولان کشوری ستاد پزشک خانواده ‌و وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در برابر این برنامه ملی اعلام‌ کردند.
متن بیانیه پزشکان خانواده شهری از سراسر استان فارس به‌شرح زیر است:

«تا زمانی که دیگران را مسبب ناکامی‌های خود بدانید، هرگز موفق نخواهید شد.»
جک کنفیلد

پنجاه و چهار ماه از اجرای طرح پزشک خانواده و یک سال و یک ماه از گردهمایی پزشکان خانواده فارس (۲۵ دی‌ماه ۹۴) که در آن آسیب‌شناسی اجمالی از این طرح در استان صورت گرفته بود، گذشت. بسیار جای سوال و تاسف است که علیرغم داشتن پشتوانه قوی در اسناد بالادستی، مسوولان ذی‌ربط نه تنها از اجرای آن در کشور خودداری می‌ورزند بلکه با اظهارنظرهای متفاوت و گاه متناقض نیروهای مجری در دو استان فارس و مازندران و تا حدودی مقامات اجرایی این دو استان را در بلاتکلیفی و سردرگمی و نهایتاً روزمرگی کشانده‌اند. عدم اراده و تصمیم مشخص در تعریف و ارایه یک استراتژی مشخص برای نظام سلامت در ذهن مقامات ذی‌ربط دو وزارت بهداشت درمان و وزارت رفاه، ابهام‌های متعددی را فراروی پزشکان عمومی کل کشور، به‌خصوص در دو استان فوق‌الذکر قرار داده است تا آنجا که حداقل دو ظن قوی را به ذهن متبادر می‌نماید:


۱- اعتقاد به وضع موجود و اصرار به‌ کفایت و کارایی آن، علیرغم وجود شواهد متعدد بر علیه آن، الگوی موجود متاثر از نظام سلامت معدودی از کشورهای سرمایه‌داری است که بودجه سرانه سلامت آن‌ها صدها برابر کشور ما است.
۲- فقدان اراده لازم جهت تغییر ساختار نظام سلامت با در نظر گرفتن مجموعه‌ای از مولفه‌ها، همانند فراهم نبودن زیرساخت‌ها، منابع انسانی و مالی و مدیریتی لازم، عدم مطالعات میدانی و نداشتن پیش زمینه‌های لازم که می‌تواند ناشی از میدان ندادن به فعالان و صاحب نظران صنفی و عدم اعتماد به پزشکان عمومی در جهت شناخت و رفع نقاط ضعف، کمبودها و پیشنهاد‌ها اصلاحی آن‌ها که باعث درجا زدن این برنامه ملی گردیده است.




مضاف بر این‌ها رقابت‌های سیاسی و جناحی و ایجاد موج رسانه‌ای منفی در فضاهای مجازی و مکتوب بر علیه برنامه پزشک خانواده فارس و القا و ایجاد آمارهای کاذب نارضایتی و بالا بردن سطح توقعات مردم از پزشکان خانواده، به‌جای همراهی و کمک در جهت پذیرش و شناخت و درک صحیح و تحمل و حوصله لازم که منجر به استقبال مردمی از برنامه می‌گردید، به یک عامل بازدارنده یا کندکننده تبدیل شده است.
لازم به ذکر است که بخش عمدهای از پزشکان صرفاً به‌عنوان یک طرح ملی که در اسناد بالادستی مورد تاکید و الزام قرار گرفته و همچنین به امید اصلاح نظام سلامت در میهن عزیز اسلامی و خروج آن از حالت ناکارآمد و فاقد متولی مشخص و سامان آن در قالب جدید، مبادرت به همکاری با طرح نموده‌اند.
در این بین در لابه‌لای تیغ بدعهدی و کارشکنی بیمه‌ها، نارضایتی تشدید شده مردمی و عدم همراهی نهادهای متولی در دو وزارتخانه مربوط و حتی وکلای مجلس گرفتار آمده‌اند.
اما علیرغم همه بی‌مهری‌ها به‌عنوان وظیفه انسانی اسلامی، ملی و حرفه‌ای خود، آخرین پیشنهاد‌ها لازم و اصلاحی خود را در دو محور مشخص به اطلاع ملت عزیز ایران و سایر دست اندر کاران نظام سلامت اعم از ستادی و… رسانیده و باور داریم که تاریخ قضاوت درستی از رفتار همه ما خواهد کرد.

محور الف: پیشنهاد‌ها میان‌مدت اصلاحی
الف-۱- ضرورت اصلاحات ساختاری جدی در نظام ارجاع که بخش عمده‌ای از توان و انگیزه مجریان را به هدر می‌دهد.
ضرورت الزام به اجرای ارجاع افقی در سطوح ۲ و ۳
نظارت و کنترل بر انگیزه‌های غیرعلمی سطوح ۲ و ۳ در القا به ارجاعات غیرضروری و تکراری و انجام برخی اصلاحات در مقوله ارجاع که نظام سلامت را به سمت عدالت در سلامت و عدالت در میزان درآمد گروه‌های پزشکی سوق دهد.
الف-۲- اختیاری کردن هدفمند و زمان‌بندی شده طرح موجود فارس و قرار دادن این برنامه به‌صورت آزمایشی در مطالعات میدانی با تعیین نیروی کارشناسی بی‌طرف تحت نظارت ریاست ستاد راهبردی استان. نتیجه این تصمیم و ماحصل آن می‌تواند پایان سریعی را بر مناقشات سیاسی و جناحی چنبره زده بر برنامه فارس رقم زند و مردم را به‌صورت عینی و عملی با فواید و مضرات و محدودیت‌های هر دو برنامه آشنا گرداند و تصمیم‌گیری را برای آحاد جامعه آسان نماید. در چنین فضایی مدعیان فعلی مجبورند به رأی مردم احترام گذاشته و آن را پذیرفته و در جهت آن گام بردارند.
الف-۳- تعریف و نشان‌دار کردن منابع مالی پایدار برای برنامه
الف-۴- تعیین یک گروه نظارت و آسیب‌شناسی مستمر و بی‌طرف برای ارزیابی برنامه و انجام مطالعات تطبیقی و ارایه راهکار به سیاست‌گذاران
الف-۵- اهتمام بیشتر به سامانه الکترونیکی آموزش ضمن خدمت پزشکان تکیه بر راهنماهای بالینی و خرید راهبردی.
الف-۶- مشارکت موثر نمایندگان پزشکان خانواده در حوزه‌های تصمیم‌گیری و پذیرش این واقعیت (ولو سخت و انکارشدنی) توسط وزارت تخصصباور که پزشکان عمومی را حتی در امور مربوط به خودشان کارا نمی‌بیند.

محور ب: خواسته‌های عاجل
ب-۱- تعیین و ابلاغ سرانه نود و پنج و شش طی یک هفته آینده
ب-۲- پرداخت سهم و حق همپوشان
ب-۳- بازگشت کسورات نود و چهار با ذکر ادله تأخیر
ب-۴- ادامه دریافت فرانشیز تا زمان اصلاح پرداخت‌ها
ب-۵- صراحتاً اعلام می‌کنیم که به‌طور هماهنگ از تمدید قرارداد موجود در پایان دوره فعلی خودداری کرده و تنها در صورت اصلاح و رفع ایرادهای حقوقی قرارداد فوق به شکلی که در قامت پیمان‌های موجود کشور قابل تبیین باشد آن را می‌پذیریم.
فارس ضمن دفاع از برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و اعتقاد به ضرورت اجرای برنامه برای برونرفت از بحران‌های نظام سلامت و اصلاح آن به‌عنوان شرط لازم برای امکان تداوم آن، پایبندی مسوولان و سیاستگذاران نظام سلامت را به این امر قانونی معطوف داشته و خواهان رسیدگی به پیشنهاد‌ها اصلاحی پیشگامان برنامه است و در این راستا برای رساندن فریادهای حق‌طلبانه پزشکان خانواده و اثبات ارزش خدماتی که با پرداخت یارانه از طرف پزشکان خانواده، طی پنج سال گذشته به مردم ارایه گردیده است، بزرگداشت اول اسفند ۹۴ را با اتحاد و همدلی همکاران رقم خواهد زد.
فارس، شیراز، ۲۹ بهمن ۱۳۹۵

(Visited 243 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*