برگزاری نشست بررسی علمی طرح تحول نظام سلامت در مرکز پژوهش های مجلس

 

دکتر ایروان مسعودی در این نشست با تقدیر از قرار گرفتن سلامت در رأس برنامه های دولت یازدهم، طرح تحول نظام سلامت را لبیکی به سخنان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مردم به جز درد و رنج ناشی از بیماری نگرانی دیگری نداشته باشند، دانست و گفت: طرح تحول نظام سلامت ضمن داشتن نقاط مثبت ممکن است مشکلاتی نیز داشته باشد که با بررسی جوانب مختلف آن می‌توان دولت را در رسیدن به اهداف اصلی اجرای طرح مانندکاهش سهم پرداخت از جیب مردم و ارتقای سطح سلامت جامعه، حمایت کرد.

دکتر ریاحی‌فر از کارشناسان حوزه سلامت در ادامه این نشست با ارائه گزارشی ضمن تقدیر و تشکر از مجریان طرح تحول نظام سلامت و ارائه نقاط مثبت طرح از جمله توجه به تامین نیازهای درمانی مردم، ساماندهی بازار آشفته تجهیزات پزشکی کشور از لحاظ قیمت و کیفیت و نحوه تامین آنها، به چالش‌های این طرح از جمله تمرکز بر بخش درمان، عدم توجه به سطح بندی خدمات در برنامه تحول نظام سلامت، ناپایداری منابع مالی، کسری حداقل ۲۰ درصدی بودجه طرح تحول نظام سلامت، تداخل بودجه های متقاطع در بودجه نظام سلامت، عدم توجه به خرید راهبردی خدمات از بخش خصوصی، عدم تعیین نقش سازمان های بیمه گر در تامین منابع مالی با توجه به سند تحول اشاره کرد.

دکتر ایرج حریرچی معاون توسعه  مدیریت و منابع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در ادامه در خصوص طرح تحول نظام سلامت، توضیح داد: طرح تحول نظام سلامت طرح جامعی نیست که تمام مسائل را در این حوزه حل کند بلکه این طرح در فاز اول طرح ساماندهی بیمارستان‌های دانشگاهی است.

وی ادامه داد: این طرح براساس بند ج ماده ۳۲ طراحی شده است و وزارت بهداشت در نظر دارد بسته‌های مختلفی را اجرا نماید که این بسته‌ها تکمیل کننده هم هستند.

  دکتر حریرچی در خصوص بسته‌های این وزارتخانه جهت ارتقا سطح سلامت جامعه تاکید کرد: بسته‌های پزشک روستایی و اصلاح نظام ارجاع در شهرها و حاشیه شهر و خودمراقبتی از اولویت‌‌های بعدی دولت است که به زودی اجرا خواهد شد.

دکتر انوشیروان محسنی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان ضمن برشمردن مزایای طرح تدوین گایدلاین های پزشکی و اجرای طرح تحول نظام سلامت بر اساس آن را ضروری ترین اقدام در مقطع فعلی دانست.

دکتر عباس کامیابی رییس انجمن پزشکان عمومی  ایران  آمادگی انجمن جهت کمک به  اجرای طرح را اعلام نمود و افزود ای کاش بسته های تحول سلامت  ابتدا در حوزه بهداشت  تدوین و اجرایی شده و سپس در حوزه درمان عملیاتی می شد.وی همچنین خواستار مشارکت گیری انجمن پزشکان عمومی ایران در مراحل تدوین و اجرای بسته های تحول سلامت در حوزه بهداشت شد.

درادامه دکتر گل علیزاده نایب رییس انجمن پزشکان عمومی  ضمن بر شمردن شرایط خوب تعاملی حاکم بین مسئولان ارشد حوزه سلامت ،از عدم بهره گیری توان کارشناسی انجمن های علمی به خصوص انجمن علمی پرشکان عمومی ایران و سازمان نظام پزشکی در مرحله تدوین طرح انتقاد نموده و افزود شایسته بود قبل از اجرای کامل طرح در کل کشور ابتدا پایلوت می شد، وی همچنین از عدم پیش بینی  نقش پزشکان عمومی در بسته  تحول سلامت در حوزه درمان و ارجاع مستقیم بیماران به کلینیک های تخصصی و فوق تخصصی گلایه نموده و خطر بروز تقاضای القایی در روند اجرایی طرح را گوشزد کرد.

دکتر محمدعلی همتی معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی نیز در ادامه این نشست ضمن تشکر از مجریان طرح تحول نظام سلامت از عدم توجه به سازمان تأمین اجتماعی به عنوان دومین تولیدکننده خدمات سلامت کشور در طرح تحول گلایه کرده و خواستار بررسی ابعاد اجرای طرح بر سازمان تامین اجتماعی شد.

دکتر محمدرضا واعظ مهدوی مشاور معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز در ادامه ضمن حمایت از اجرای طرح تحول نظام سلامت ، یادآور شد: بند ج ماده ۳۲ برنامه پنجم توسعه، تکلیف طرح تحول نظام سلامت را مشخص نموده و حتی قانونگذار تکلیف کرده که هیچ چیزی خارج از سامانه انجام نگیرد بنابراین اجرای این طرح از تکالیف نظام سلامت است.

وی افزود: طرح تحول نظام سلامت قدمی رو به جلو نیست بلکه جبران عقب ماندگی هاست.

دکتر عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این نشست ضمن حمایت از کلیات برنامه طرح تحول نظام سلامت، توجه مسئولان وزارت بهداشت را به رفع چالش‌های مطرح شده از جمله راهنماهای بالینی و ارائه و اجرای بسته بهداشت، تاکید نمود.

سایر صاحبنظران نیز در این جلسه به چالش‌هایی از جمله، عدم بررسی تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر سازمان‌های بیمه‌گر و عدم تثبیت آن، عدم توجه به بخش درمان سرپایی و سطح بندی خدمات، عدم توجه به مدیریت هزینه‌ها و تقاضایی القایی و عدم تدوین راهکارهای بالینی سلامت اشاره کردند.

دکتر ایروان مسعودی معاونت فرهنگی – اجتماعی مرکز پژوهش‌‌های مجلس در پایان این نشست در جمع بندی نظرات ارائه شده در خصوص طرح تحول نظام سلامت، گفت: علیرغم اینکه طرح تحول نظام سلامت در دو دهه گذشته جزء اقدامات مهم بوده و باعث شده تا ترویج گفتمان سلامت بین نخبگان و جامعه شفاف‌تر شود که در نهایت انتظارات مردم را از نظام سلامت بالا می‌برد و بنابراین این دغدغه کلی است که اگر منابع مالی با چالشی روبرو شود چطور می‌توان به توقعات بالا رفته مردم پاسخ داده شود. از طرف دیگر هنوز زیرساخت‌های لازم جهت اجرایی شدن موفق طرح در دراز مدت کم رنگ هست.

وی در ادامه پیشنهاد تشکیل تیمی متشکل از سازمان های بیمه گر، مرکز پژوهشهای مجلس و وزارت بهداشت برای بررسی میدانی برخی بیمارستانهای منتخب و ارائه گزارش به مجلس را ارائه نمود که با موافقت حضار مواجه شد.

در نهایت این نشست مقرر شد جلسات بررسی طرح تحول نظام سلامت ادامه داشته باشد تا به ابعاد مختلف طرح پرداخته شود و بستر اجرای بهینه آن فراهم آید.

 

 

(Visited 96 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*