پیام رییس انجمن پزشکان عمومی ایران به مناسبت روز پزشک

۱۶۹/۹/۲پ ع

۲/۶/۹۲

 

پیام رییس انجمن پزشکان عمومی ایران به مناسبت روز پزشک

 

تاریخ طبابت در ایران مملو از افتخاراتی است که میل بازگشت به گذشته‌ی اصیل را به‌عنوان ثروتی تاریخی، یادآوری و تقویت می‌کند و «روز پزشک» یادآور‌‌ همان اصالت بزرگان طب و یادمانه‌ای برای هم‌ذات‌پنداری و اشتیاق به واکاوی «حکمت» گذشتگان است.

اینک با گذر از قرن‌های افتخار، ما نیز وظیفه داریم در زمره‌ی افتخارآفرینانی باشیم که فرا‌تر از علاج بیماران و با وسعت نظر، به شناخت و درمان دردهایی مشغول‌اند که مدت‌هاست بر پیکره و روح «سلامت» مستولی گشته است؛ وقت آن است که «سلامت» را با تمامی گستره‌اش دریابیم.نقد وضع موجود همواره خصلت راهبران و نخبگان است تا انگیزه‌ی تغییر و پیشرفت را در درون و در یاران خویش شدت بخشند. از این روست که جامعه‌ی پزشکان عمومی کشور با نارضایی از جایگاه تضییع شده‌ی خویش و ناکارآمدی نظام سلامت کشور، با صداقت و ثبات قدم حرکت خود را به‌سمت مشکل‌گشایی آغاز کرده و به‌مرور در بهره‌مندی از استعدادهای جمعی و فردی همت گمارده‌اند. وقت آن است تا ارتباط و همبستگی در بین جامعه‌ی پزشکی بر پایه‌ی اخلاق و نوع‌دوستی بازسازی شود تا اثرات غالب خود را بر اجتماع پیرامونی با نگاهی چاره‌جویانه بگستراند.

هیات مدیره‌ی انجمن پزشکان عمومی ایران ضمن تبریک سال‌روز تولد شیخ الرییس ابوعلی سینا و «روز پزشک» به تمامی همکاران گرانمایه، معتقد است که احیای طب عمومی به‌معنای واقعی خود می‌تواند مقدمه و پایه‌ای برای برقراری عدالت در سلامت در تمامی ابعاد خود باشد. جامعه‌ی پزشکان عمومی ایران با بهره‌مندی از جمعیتی متکثر و فراگیر و دارای ظرفیت‌های مدیریتی و کار‌شناسی و نگاهی جامع به مقوله‌ی سلامت، اگر به‌درستی و با حمایتی مشفقانه فراخوانده شود به ظرفیتی تبدیل خواهد شد که گشایش مسیر برای ساماندهی برنامه‌های بزرگ کشوری، کمترین نتیجه‌ی آن خواهد بود. ابلاغ دستورعمل «توانمندسازی علمی و حرفه‌ای طب عمومی» در روزهای اخیر، شاید هدیه‌ای باشد از سوی متولیان سلامت کشور به‌مناسبت روز پزشک و عزم حاکمیت در بازسازی اعتماد جامعه‌ی پزشکان عمومی ایران و همگام‌سازی آنان با تحولات آتی؛ که البته راهی جز این برای ارتقای سلامت شهروندان نیست.

در پایان آرزو دارم با همت تمامی همکارانی که به‌قصد عینیت بخشیدن به ایده‌های پاک خویش، با جسارت، کمال‌جویی و مسوولیت‌شناسی اجتماعی پای در این راه گذاشته‌اند، شرایطی حاصل شود تا حلاوت این آرمان در آینده‌ای نه‌چندان دور آشکار و فراهم شود.

چو هم‌پشت باشید و هم یک‌زبان    یکی کوه کندن ز بن می‌توان. (حکیم ابوالقاسم فردوسی)

 

دکتر عباس کامیابی

رییس انجمن

(Visited 57 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*