گزارش کامل و تصویری نهمین همایش فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: نهمین همایش فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران روزهای ۴ تا ۶ مرداد ۱۳۹۶ در مرکز همایش‌های رازی تهران برگزار شد.

افتتاحیه این گردهمایی به رونمایی از ترجمه فارسی کتاب «طب عمومی مورتاگ» که توسط انجمن پزشکان عمومی ایران ترجمه و منتشر شده بود اختصاص داشت.

اطلاعات بیشتر درباره ترجمه کتاب طب عمومی مورتاگ:

isgp.ir/5408
t.me/isgp_ir/5740

در این مراسم ابتدا دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، ابتدا با بیان این‌که با توجه به لغو انتخابات الکترونیکی در هفتمین دوره انتخابات هیات مدیره سازمان نظام پزشکی، حق برخی از همکاران ضایع شده است، گفت: ماجرای انتخابات اخیر نظام پزشکی باید به دقت بررسی و مسایل حقوقی و سبب‌ساز این مشکلات بیان شود و مسوولین برگزاری انتخابات نظام پزشکی، باید پاسخگوی این بی‌نظمی باشند.

وی در ادامه با تشکر از تیم ترجمه و کتاب طب عمومی «مورتاگ» به‌ویژه دکتر علی‌اصغر هنرمند، انتشار این کتاب را گامی موثر در جهت ارتقای معلومات پزشکان عمومی دانست و گفت: خوشبختانه امروز کشور ما دارای یک رفرنس علمی در رشته پزشک عمومی است و این می‌تواند گامی برای بهبود وضعیت و جایگاه همکاران این عرصه شود.

رییس انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به این‌که طب عمومی در کشور ما مغفول مانده و به‌رغم همه شعارها مبنی بر این‌که طب عمومی بنیان سلامت است، هنوز نظام سلامت به این رشته توجه جدی ندارد و همچنان تاوان اشتباهات خود را می‌پردازد، افزود: اصلاح این روند بی‌توجهی به طب عمومی نیاز به تغییر زیرساخت‌ها دارد. پس از شروع طرح تحول سلامت، همکاران با تحلیل این طرح و همچنین مقایسه آن با سایر کشورها، بر آن شدند تا با ترجمه کتاب این پزشک استرالیایی، پزشک خانواده در کشور به شکل آکادمیک و با رفرنس‌های مناسب ادامه یابد.

دکتر کامیابی با انتقاد از نبود حتی یک پزشک عمومی در شورای‌ پزشکی عمومی وزارت بهداشت، گفت: دکتر مورتاگ علاوه بر جلب اعتماد جامعه و داشتن بیشترین مراجعان در استرالیا در کسوت پزشک عمومی، با همین رتبه توانست تبدیل به یک پروفسور مطرح در جهان شود و همین می‌تواند گواهی بر اهمیت بیش از پیش پزشکان عمومی در جهان و به‌ویژه ایران باشد.

سخنان دکتر عباس کامیابی، رییس انجمن پزشکان عمومی ایران، در افتتاحیه نهمین گردهمایی علمی فصلی انجمن و رونمایی از ترجمه فارسی کتاب طب عمومی مورتاگ:

https://t.me/isgp_ir/5782

سخنران بعدی دکتر علی‌اصغر هنرمند، سرپرست تیم ترجمه فارسی طب عمومی مورتاگ بود. وی با بیان این‌که همه مطالب کتاب مورتاگ برای پزشکان عمومی و خانواده نوشته شده و کاملاً کاربردی است، گفت: همه مراحل ترجمه، ویرایش و بازبینی ترجمه فارسی طب عمومی مورتاگ با پروفسور مورتاگ و ناشر اصلی هماهنگ شده و علاوه بر رعایت دقیق قانون کپی‌رایت، خود ایشان مقدمه‌ای بر ترجمه فارسی نوشته‌ است.

دکتر هنرمند با اشاره به این‌که بخش زیادی از مطالب آموزشی دانشگاهی کاربردی نیست، گفت: کتاب طب عمومی مورتاگ خلاء طبابت طب عمومی را رفع می‌کند و با ارایه اطلاعات مفید و کاربردی مبتنی بر یک مدل استراتژیک تشخیصی، می‌تواند قدرت تشخیص پزشکان را بالا ببرد.

سرپرست تیم ترجمه طب عمومی مورتاگ با اشاره به این‌که این کتاب چارچوب فکری خوبی برای پزشک در قالب سوالات پایه ایجاد می‌کند، افزود: نکات عملی طبابت و جداول اطلاعاتی خوب سبب شده است حتی مخاطبان غیر پزشک نیز بتوانند از این کتاب در جهت ارتقای دانش سلامت جامعه بهره بگیرند.

وی همچنین با اعلام این‌که کتاب طب عمومی مورتاگ به عنوان استاندارد طب عمومی و مراقبت‌های اولیه در بسیاری از کشورهای جهان شناخته و تا کنون به ۱۳ زبان دنیا ترجمه شده است، توضیحاتی درباره  مراحل ترجمه، ویرایش و بازبینی ترجمه فارسی این کتاب ارایه کرد.

سخنان دکتر علی‌اصغر هنرمند، سرپرست تیم ترجمه فارسی کتاب طب عمومی مورتاگ، در افتتاحیه نهمین گردهمایی علمی فصلی انجمن و رونمایی از ترجمه فارسی کتاب طب عمومی مورتاگ:

https://t.me/isgp_ir/5783

https://t.me/isgp_ir/5784

 

سخنران بعدی رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران بود که با ابراز تاسف از این‌که پزشکان عمومی به‌رغم نقش موثر در حوزه سلامت از جایگاه مناسبی برخوردار نیستند و این مشکل در آینده نظام سلامت را دچار خسران خواهد کرد، تاکید کرد: بسیاری از دستاوردهای حوزه سلامت بدون همت پزشکان عمومی محقق نمی‌‌شد و باید جایگاه ویژه‌ای برای این قشر از جامعه پزشکی در نظر گرفت.

دکتر علیرضا زالی با بیان این‌که جمعیت پزشکان عمومی نیازمند ایجاد زیرساخت لازم برای ارتقای سلامت کشور است، از ترجمه و انتشار کتاب مورتاگ به‌عنوان یکی از این اقدامات زیرساختی تقدیر کرد و گفت: انجمن پزشکان عمومی در چند سال اخیر با روشی منطقی و استراتژیک مطالبات پزشکان عمومی را پیگیری کرده‌ و نتایج این رویکرد در حال روشن شدن است.

نکته ویژه سخنرانی دکتر زالی، اعتراض یکی از همکاران به تبعیض بین پزشکان متخصص و عمومی بود که از جمله از وی پرسید: کدام معاونت سازمان نظام پزشکی، پزشک عمومی است؟

دکتر زالی در پاسخ ضمن تایید وجود مشکلات بسیار برای پزشکان عمومی، توضیح داد که در چهار سال اخیر اقدامات بسیاری از سوی نظام پزشکی برای رفع محدودیت‌های این همکاران انجام و بخشنامه‌های زیادی صادر شده است و علاوه بر آن، دو تن از معاونان و چندین نفر از مدیران نظام پزشکی از همکاران پزشک عمومی هستند.

در ادامه دکتر علیرضا استقامتی، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت بهداشت، در سخنان کوتاهی ضمن گله از برخوردهای بین‌رشته‌ای اخیر بین گروه‌های پزشکی، تاکید کرد: با مرزبندی بین پزشکان عمومی و متخصص و… هویت پزشکی خود را از دست خواهیم داد.

 

آخرین سخنران دکتر حمید اکبری، قائم‌مقام دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت بود که با ابراز تاسف از این‌که در آخرین لحظات مشکلی برای ایشان پیش آمده که نتوانسته است در این مراسم حاضر شود، گفت: این‌که وزارت بهداشت به پزشکان عمومی نگاه غیرعادلانه دارد نادرست است و بازنگری آموزش پزشکان عمومی به‌تازگی انجام شده است.

وی در عین‌حال اذعان کرد در سال‌های اخیر با واقعیت‌هایی در جامعه مواجه شده‌ایم که به‌نظر می‌رسد تبیین قوانین از این واقعیت‌ها عقب‌تر است و تلاش وزارت بهداشت به‌روزرسانی برای رفع مشکلات این‌چنینی است.

دکتر اکبری نیز با تقدیر از ترجمه کتاب مورتاگ، گفت در آینده نزدیک این کتاب به‌عنوان کتاب مرجع آموزشی وزارت بهداشت معرفی خواهد شد.


پایان‌بخش مراسم افتتاحیه رونمایی از ترجمه فارسی طب عمومی مورتاگ و تقدیر از دست‌اندرکاران این پروژه بود.

نهمین همایش فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران شامل چهار برنامه بازآموزی سه روزه با عناوین قوانین و اخلاق پزشکی و مدیریت ارتباط با بیمار (با ۱۷ امتیاز بازآموزی)، مدیریت جامع بیمار دیابتی (با ۱۳ امتیاز بازآموزی)، تغذیه‌درمانی و مکمل‌ها در چاقی، لاغری و بیماری‌های مزمن (با ۱۳ امتیاز بازآموزی) و تازه‌های مراقبت از پوست (بدون امتیاز بازآموزی) بود. برنامه آخر صرفاً ویژه اعضای پیوسته انجمن پزشکان عمومی و رایگان بود و سایر برنامه‌ها نیز برای اعضای پیوسته انجمن ۷۰ درصد تخفیف در هزینه ثبت‌نام داشت که در مجموع بیش از ۱۷۰۰ تن از همکاران در این برنامه‌ها شرکت کردند.

همچنین در محل همایش نمایشگاه جانبی داروها و تجهیزات پزشکی نیز برپا بود که با استقبال شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد.

(Visited 967 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*