بررسی یک شایعه: آیا پزشکان ایرانی بیشترین درآمد را در جهان دارند؟

دکتر حامد حاتمی

عضو کمیته رسانه و ارتباطات انجمن پزشکان عمومی ایران

شایعه‌ای که این روزها در کانال‌های مختلف دست به دست می‌شود: “بر اساس آمار سازمان نظام پزشکی و آمار سازمان lbebaino پزشکان ایران بیشترین درآمد را در جهان دارند و …”

جالب است که حتی کانال‌های مدعی منطق‌گرایی و خردورزی نیز این مطلب بی‌پایه را منتشر کرده‌اند.

پاسخ به این شایعه بسیار ساده است:

۱. هیچ لینک و ارجاع دقیقی برای اثبات مدعا نیست و تنها به ذکر نام “سازمان نظام پزشکی” و سازمان آمار lbebaino اکتفا شده است.

۲. در بررسی می‌بینیم که در سایت سازمان نظام پزشکی ایران چنین آماری وجود ندارد و چنین آماری در سایت‌های پزشکی جهانی نیز یافت نمی‌شود.

۳. در جستجوی نام lbebaino به هیچ سایت و نشانی از این سازمان مورد ادعا نمی‌رسیم. جستجوی این کلمه در منابع انگلیسی هیچ نتیجه‌ای ندارد و در نتایج جستجو تنها همین شایعه فارسی که عیناً در تعدادی از سایت‌ها کپی شده است، نمایش داده می‌شود.

۴. کافی است جستجوی ساده‌ای انجام دهیم تا پی به واقعیت ببریم:

🌐 باشگاه خبرنگاران جوان: پزشکان در کدام کشورها درآمد بالایی دارند
این مطلب باشگاه خبرنگاران جوان نشان می‌دهد که بیشترین درآمد پزشکان اتفاقا مربوط به کشورهای اروپایی و یا انگلیسی‌زبان (آمریکا، کانادا، استرالیا) است.

🌐 مجله فوربس: چه کسانی در آمریکا بیشترین حقوق‌ها را می‌گیرند؟
بر اساس این مقاله مجله معتبر فوربس، ۱۲ شغل از ۲۰ شغل به مشاغل و تخصص‌های پزشکی مربوط است و ردیف بالای لیست نیز در انحصار این مشاغل است.

🌐 سایت بیشترین‌های جهان: در سراسر جهان به‌طور میانگین کدام مشاغل بالاترین حقوق‌ها را می‌گیرند؟
در این مقاله لیست ۱۰ شغل پر درآمد در جهان جمع‌آوری شده است.
آیا می‌دانید ۷ شغل برتر از میان این ۱۰ شغل از کدام گروه هستند؟ بله درست حدس زدید، گروه مشاغل پزشکی و درمانی

🌐 سی‌ان‌ان: دولت آمریکا چقدر خرج بخش بهداشت و درمان می‌کند؟
آمار سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که کل بخش نظامی کشور آمریکا در تخصیص بودجه، رقابت را به بخش بهداشت و درمان می‌بازد. سالانه تقریبا ۲۹% کل بودجه‌های دولت آمریکا فقط صرف بهداشت و درمان می‌شود.

می‌بینیم که در بیشتر کشورهای جهان و به‌ویژه کشورهای توسعه‌یافته، جان و سلامت انسان‌ها را گرانقیمت‌ترین داشته انسان و جامعه می‌دانند و به‌تناسب آن، فعالان عرصه سلامت قدر می‌بینند.

مرور بیشتر در صفحات وب نشان می‌دهد که هر چقدر کشورها کمتر توسعه یافته باشند، مشاغل بازرگانی و واسطه‌گری و برخی مشاغل دیگر جایگاه فرهیختگان را اشغال می‌کنند.

(Visited 2,376 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*