رییس‌کل سازمان نظام پزشکی: بسیاری از اعمال پزشکی توسط پزشکان عمومی قابل انجام است

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که پزشکی عمومی تنه اصلی پزشکی و سایر رشته‌ها شاخ و برگ فرعی آن است، گفت: بعضی مشکلات را خودمان برای خودمان درست کرده‌ایم مثل ترجمه Subspeciality به فوق‌تخصص که در اصل زیرتخصص درست است. این اشتباه منجر به دامن زدن به تخصص‌گرایی و فوق‌تخصص‌گرایی در مردم شده است.

دکتر ایرج فاضل صبح دیروز در دیدار با اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: من پیش از این جلسه با مسوولان سه انجمن پوست، پلاستیک و ترمیمی و گوش و حلق و بینی نشست مشترک داشتم و به آن‌ها هم گفتم و پذیرفتند که بسیاری از اعمال پزشکی مثل اسکلروتراپی واریس با آموزش مختصری به‌راحتی توسط پزشکان عمومی به‌جای جراحان عروق قابل انجام است و باید جزو کارهای معمول‌شان باشد چه رسد به مثلاً بوتاکس که توسط غیرپزشکان هم انجام می‌شود. باید به‌زودی دور هم بنشینیم و این موارد را مشخص و رسماً اعلام کنیم.

دکتر فاضل با بیان این‌که بسیاری از مشکلات کشور باید از پایین به بالا حل شود، گفت: باید اندیشمندان جامعه پزشکی و انجمن‌های پزشکی این مشکلات را حل کنند و نگذراند به وزارت بهداشت و رییس‌جمهور و… برسد.

رییس‌کل سازمان نظام پزشکی تغییرات جدید در سازمان از جمله تقلیل معاونت‌ها از شش به چهار معاونت را توضیح داد و با اشاره به راه‌اندازی دفتر ویژه پزشکان عمومی در نظام پزشکی برای اولین بار گفت: این دفتر در اختیار شماست و با نظر شما سازمان‌دهی می‌شود و باید تمام مسایل پزشکان عمومی را که مرتبط با نظام پزشکی است از جمله بازآموزی‌ها و نوآموزی‌ها و مشکلاتی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد در این دفتر یک به‌یک بررسی و برطرف کنید.

در این دیدار اعضای هیات مدیره انجمن پزشکان عمومی با اشاره به لزوم توجه به آموزش‌های نو و کاربردی و ورود رسمی پزشکان عمومی به حیطه بعضی از امور درمانی که در سایر کشورها حتی توسط تکنیسین‌ها انجام می‌شود، خواستار تعیین تکلیف نظام پزشکی و عمل این سازمان به وظیفه‌اش در تعیین حدود صلاحیت‌های حرفه‌ای (موضوع ماده واحده مصوب سال ۱۳۷۶ مجلس شورای اسلامی) شدند.

نمایندگان حاضر با یادآوری این‌که شخص وزیر نیز در این خصوص گفته است آن‌چه سازمان نظام پزشکی تدوین کند مورد قبول وزارت بهداشت خواهد بود، بر لزوم ورود سازمان نظام پزشکی و اعلام موضع در خصوص تحدید‌های صورت گرفته رشته‌ای از جمله طب کار، درمان اعتیاد، درمان دیابت و اورژانس‌ها تاکید کردند و خواستار برگزاری دوره‌های آموزشی حرفه‌ای مورد نیاز پزشکان عمومی از سوی نظام پزشکی شدند.

تاکید بر لزوم حمایت نظام پزشکی از اجرایی شدن برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع و لزوم استفاده از ظرفیت‌های مدیریتی پزشکان عمومی در این سازمان از دیگر موارد مطرح شده در این دیدار بود.

(Visited 262 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*