سامانه ثبت اطلاعات مراکز درمان اعتیاد هک شد؟

 

باشگاه خبرنگاران جوان از انتشار اطلاعات ۱۲۰ هزار بیمار خبر داد

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: باشگاه خبرنگاران جوان در خبری اختصاصی از انتشار اطلاعات ۱۲۰ هزار بیمار تحت پوشش مراکز درمان اعتیاد خبر داد.

بنا بر این خبر که ظهر امروز منتشر شد، عده‌ای هکر اینترنتی با نفوذ به سامانه آیداتیس وزارت بهداشت، اطلاعات ۷۰۰ هزار بیمار را به سرقت برده و با انتشار اطلاعات ۱۲۰ هزار بیمار در اینترنت، برای فروش اطلاعات مابقی بیماران درخواست ۳۰۰ هزار دلار وجه نقد کرده‌اند.

هنوز وزارت بهداشت به این خبر واکنش نشان نداده ولی پرویز افشار، سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از صدور دستورات لازم برای شناسایی مقصر یا مقصران خبر داد.

افشار با اعلام تشکیل تیمی در ستاد مبارزه با مواد مخدر برای بررسی ابعاد مختلف این ماجرا، تاکید کرد: سامانه آیداتیس زیر نظر وزارت بهداشت اداره می شود و مسوولیت صفر تا ۱۰۰ سامانه مذکور با آن‌هاست و اگر مشخص شود در این زمینه کوتاهی یا قصوری رخ داده، با مقصران قطعا برخورد می‌شود.

وی همچنین یادآور شد: زمانی که این سامانه راه‌اندازی شد، به وزارت بهداشت عیوب آن را متذکر شدیم و قرار بر رفع عیوب در اسرع وقت شد.

هفته گذشته رییس انجمن پزشکان عمومی ایران در نامه‌ای خطاب به معاون درمان وزارت بهداشت، با اعلام آمادگی برای ارزیابی فنی و مشارکت در اصلاح نرم‌افزار سامانه آیداتیس، خواستار استفاده از نظرات کارشناسی نمایندگان #درمانگران_اعتیاد در ارتقا و تکمیل این سامانه شده بود.

دکتر کامیابی در این نامه تاکید کرده بود: طی ارزیابی اولیه سامانه ابهاماتی در زمینه کارآیی فنی، حفظ اسرار بیماران و پیشگیری از حملات سایبری برای همکاران پدید آمده که تیم کارشناسی آی‌تی انجمن آمادگی دارد ضمن ارایه گزارش مبسوط فنی از ارزیابی این نرم‌افزار، در تعامل با تیم فنی تولید کننده آن در رفع تردید و اصلاحات احتمالی مشارکت کند.

وی افزوده بود: به‌ویژه ابهام در تبعات قضایی افشای اسرار بیماران، درمانگران را در وارد کردن اطلاعات بیماران دچار تردید جدی کرده است که در جلسه‌ای با حضور کارشناسان حقوقی و شفاف‌سازی تبعات انتظامی و حقوقی قابل رفع خواهد بود.

امروز کانون سراسری انجمن‌های صنفی درمانگران اعتیاد کشور با صدور اعلامیه‌ای با تاکید بر این‌که قبلاً و بارها به‌صورت شفاهی و کتبی به مسوولان وزارت بهداشت اعلام شد که این سامانه فاقد حداقل‌های امنیت در حفظ اطلاعات بیماران است، اعلام کرد: کانون سراسری درمانگران اعتیاد در حال بررسی کدهای منتشر شده از طریق اصناف کشوری است و در صورت تایید گزارشات، از طریق مراجع قانونی پیگیر این موضوع خواهد شد.

همچنین دبیر این کانون در واکنش به افشای اطلاعات بیماران گفت: بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده‌ایم، سرور اطلاعات بیماران در سامانه آیداتیس در کشور آلمان قرار داشته و از نظر امنیتی، فاقد هرگونه گواهینامه لازم بوده است.

در صورت درستی این اخبار، پس از اختلال در سامانه انتخابات نظام پزشکی در تیرماه گذشته، این دومین باری است که سامانه‌های اینترنتی وزارت بهداشت با چنین اختلالات بزرگی روبه‌رو می‌شود.

در هر دو این موارد، کارشناسان صنفی از پیش به این وزارتخانه درباره دقت، کارآیی و امنیت این سامانه‌ها هشدار داده بودند؛ ولی مسلماً با توجه به ابعاد اجتماعی و حقوقی بسیار بزرگ‌تر این نشت اطلاعات، بحران پیش رو از بحران صنفی انتخابات نظام پزشکی بسیار گسترده‌تر خواهد بود.

 

(Visited 130 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*