انجمن پزشکان عمومی: نظام پزشکی در برابر سازمان‌های بیمه‌گر از پزشکان حمایت کند

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: رییس انجمن پزشکان عمومی ایران طی نامه‌ای خطاب به رییس شورای‌عالی نظام پزشکی خواستار مداخله این سازمان و شورای‌عالی نظام پزشکی در برابر «قراردادهای یک‌طرفه و بدون پشتوانه سازمان‏های بیمه‏گر و تصمیمات یک‏جانبه و قیم‏مابانه آن‏‌ها و عدم پرداخت به‏موقع مطالبات مراکز پزشکی» شد.

متن نامه دکتر عباس کامیابی خطاب به دکتر محمدرضا ظفرقندی که به‌دنبال تاخیر چندماهه و بی‌سابقه سازمان‌های بیمه‌گر در پرداخت مطالبات پزشکان نوشته شده، به‌شرح زیر است:

جناب آقای دکتر ظفرقندی
رییس محترم شورای‌عالی نظام پزشکی
با سلام و احترام
همان‌گونه که مستحضرید مدت مدیدی است که سازمان‏های بیمه‏گر به بهانه‏های مختلف پرداخت مطالبات مراکز پزشکی را به تعویق انداخته و موجب اختلال در گردش مالی و عملکرد اقتصادی این موسسات گردیده‏اند. طبق قانون و قراردادهای منعقده، سازمان‏های بیمه‏گر موظف بودند ۶۰ درصد مطالبات مراکز درمانی را بعد از ارایه صورت‌حساب و مابقی مبالغ را پس از بررسی ظرف ۴۵ روز تا حداکثر سه ماه پرداخت کنند. این در حالی است که این سازمان‏‌ها نه‏تنها هیچ‏گاه به تعهدات خود عمل نکرده‏اند بلکه با تنظیم قراردادهای یک‏طرفه، عدم پذیرش جرایم دیرکرد، وضع محدودیت‏های غیرعلمی روزافزون، هدایت بیماران به موسسات درمانی زیرمجموعه خود و ایجاد مطالبات غیرقابل وصول برای آن‏‌ها سبب تحمیل بار مراجعه به مراکز ملکی و دولتی و متعاقبا ورشکستگی مراکز خصوصی می‌‏شوند.
سیاست‏های غلط حمایت اجتماعی و ایجاد تعهدات مالی بدون در نظر گرفتن منابع نقد شونده موجب ایجاد تعهدات بدون پشتوانه شده و این امر باعث قرارگیری جامعه و مراکز پزشکی تحت فشار دوسویه نیاز بیماران و ناتوانی سازمان‏های بیمه‏گر شده است. اگرچه جامعه بزرگ و فداکار پزشکی کشور تاکنون تحت فشارهای چندسویه سعی کرده رسالت خدمتگزاری خود را علی‌رغم نامهربانی‏های گوناگون پابرجا نگه دارد ولی فشارهای اقتصادی و سیاست‏های حمایتی مبتنی بر آزمون و خطا توان ادامه کار را ستانده است و بیم آن می‌رود که افت کیفیت خدمات و کاهش افراد و مراکز ارایه‌دهنده خدمات پزشکی را به همراه داشته و موجب از هم پاشیدن ساختاری گردد که زمان و هزینه‏های مالی و اجتماعی وسیعی برای تشکیل آن صرف شده است.
با توجه به جایگاه سازمان نظام پزشکی به‌عنوان نماینده جامعه پزشکی کشور، تقاضای ما مداخله جدی و تاثیرگذار این سازمان و شورای‌عالی نظام پزشکی در مواجهه با قراردادهای یک‌طرفه و بدون پشتوانه سازمان‏های بیمه‏گر و تصمیمات یک‏جانبه و قیم‏مابانه آن‏‌ها و عدم پرداخت به‏موقع مطالبات مراکز پزشکی است. بی‏شک سازمان نظام پزشکی با ایفای نقش واقعی خود در تنظیم روابط بین و فراحرفه‏ای در این برهه، همراهی و پشتیبانی متقابل و بیش‏ از پیش انجمن‏های گروه پزشکی به‏ویژه انجمن پزشکان عمومی و خانواده بزرگ پزشکان عمومی را خواهد داشت.

(Visited 95 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*