کوریکولوم آموزشی مبنای تعیین صلاحیت‌های حرفه‌ای پزشکان نیست

مصاحبه با دکتر عباس کامیابی رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران

گفتگو از: دکتر مهدیار سعیدیان

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: شمرده و منطقی صحبت می‌کند. تاکیدش پیوسته بر همدلی جامعه پزشکی بوده اما می‌گوید از حقوق مسلم پزشکان عمومی دفاع خواهد کرد. آنچه می‌خوانید حاصل گفتگوی ما با رئیس انجمن پزشکان عمومی ایران در حاشیه یازدهمین برنامه جامع علمی این انجمن در تهران است.

نظر شما در مورد اختلافات بین رشته‌ای پزشکان چیست؟
در حال حاضر تنها اختلافی که بین انجمن پزشکان عمومی و سایر انجمنها وجود دارد در حوزه استتیک و زیبایی است، البته این اختلاف محدود به انجمن پزشکان عمومی نیست بلکه سایر انجمنها و رشته‌های مرتبط با این حوزه نیز از سالها پیش دچار این مشکل هستند. اما از آنجا که سیاست ما تعامل بود در این راستا جلسات مشترکی در وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی میان انجمنهای مختلف تشکیل و منجر به تصویب تفاهمنامه‌ای شد که بر اساس آن قرار شد که کمیته تعیین صلاحیتهای شاغلین حرف پزشکی در حوزه استتیک در سازمان نظام پزشکی تشکیل و مصوبات آن به وزارت بهداشت ارجاع شود تا در صورت نداشتن مشکل توسط وزارتخانه ابلاغ گردد. در جلساتی که با وزیر محترم بهداشت داشتیم، ایشان تاکید کردند که توافقات مابین انجمنها و سازمان نظام پزشکی مورد تائید وزارتخانه نیز خواهد بود و به نظر ما راه قانونی غیر از این برای حل اختلافات بین رشته‌ای وجود ندارد.

پس اینکه برخی از انجمنها تاکید بر کوریکولوم آموزشی هر رشته دارند چه معنایی می‌دهد؟
اساسا کوریکولوم تنها پایه آموزشی را مشخص می‌کند و مبنایی برای تعیین صلاحیتهای حرفه‌ای پزشکی نیست. به ویژه با توجه به پیشرفتهای تکنولوژیک در پزشکی، این مساله مربوط به مباحث مهارتی و توانمندسازی است که در خارج کوریکولوم مطرح می‌شود. ما به دنبال این موضوع هستیم که انجمنهای مختلف حوزه استتیک در فضایی دوستانه حدود صلاحیتهای هر رشته را تعیین کنند. دنبال این مساله نیستیم که پزشکان عمومی وارد حوزه‌های تهاجمی فیلد استتیک بشوند. در واقع بسیاری از مباحث حوزه استتیک که توسط پزشکان عمومی انجام می‌شود و مورد اختلاف هست در سایر کشورها توسط یک تکنسین و یا پرستار انجام می‌شود و لزومی به انجام آن توسط پزشک نیست. از سوی دیگر این اختلافات باعث شده که مداخله‌گران غیرمجاز مانند آرایشگران در حوزه استتیک ورود پیدا کنند. در صورتی که همه انجمنهای پزشکی با اتحاد باید در مقابل این گروه‌های مداخله‌گر بایستند.

نظر شما در مورد روشی که انجمن متخصصان پوست در برابر پزشکان عمومی حوزه استتیک پیش گرفته است چیست؟
تاکید می‌کنم که روش هیات مدیره قدیم انجمن پوست روش تعاملی نبوده و امیدواریم این برخوردها در هیات مدیره جدید اصلاح شود. ما به همدیگر نیاز داریم تا یک حوزه استتیک با توانایی‌های بالا داشته باشیم.

نظرتان درباره جلسه هم‌اندیشی حوزه استتیک در مشهد و حواشی که بعد از آن برخی انجمن‌ها ایجاد کردند چیست؟
آنچه در سازمان نظام پزشکی مشهد انجام شد ابتکاری بود که در یک استان اتفاق افتاد. همکاران تلاش کردند تا مدل مورد تائید کشوری را پیاده کنند. فضای جلسه هم طبق اطلاع من فضای دوستانه‌ای بود- خود شما هم در آن جلسه حضور داشتید- و حتی توافقات اولیه‌ای هم در آن جلسه صورت گرفته بود. اما بعد از آن جلسه دیدیم که برخی از انجمنها مصوبات را تکذیب کردند در صورتی که مستندات قابل ارائه‌ای وجود دارد. اما اینکه بعد از جلسه چه اتفاقاتی رخ داده که منجر به آن بیانیه شده است، به دنبال پی بردن آن هستیم و آن را اخلاقی نمی‌دانیم.

سیاست انجمن پزشکان عمومی در حوزه استتیک چه خواهد بود؟
در حوزه زیبایی، سیاست انجمن، توانمندسازی پزشکان عمومی است. ما این را حق مسلم همکاران پزشک عمومی که در این دوره دیده و توانمند گشته‌اند میدانیم که بتوانند در حوزه استتیک فعالیت کنند. انجمن پزشکان عمومی ایران هم در این راستا دوره‌های آموزشی را شروع کرده و ادامه خواهد داد. از سوی دیگر سرتیفیکیت این دوره‌ها نیز از نظر هیات‌های انتظامی و سازمان نظام پزشکی معتبر است. ما به دنبال نظام‌مند کردن این حوزه هستیم تا حدود صلاحیتهای هر رشته مشخص شود و پزشکان عمومی بتوانند به راحتی دوره‌های با سطح علمی بالا را بگذرانند و از آنها بهره گیرند.

(Visited 270 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*