نتایج گزارش ۲۰۱۴ سبک زندگی پزشکان آمریکا

«مداسکیپ» برای سومین سال متوالی در سال ۲۰۱۴به تحقیق درباره سبک زندگی ده‌ها هزار نفر از پزشکان در ۲۵ رشته تخصصی گوناگون در آمریکا پرداخته است. این تحقیق به جنبه‌های گوناگون زندگی پزشکان جدای از حرفه‌شان، از جمله عقاید مذهبی و سیاسی، سلامت کلی، وضعیت ازدواج، وضعیت پس‌انداز، دیدگاه‌شان درباره شادمانی در محیط کار و خارج از آن می‌پردازد.

سال گذشته این تحقیق درباره سبک زندگی دربرگیرنده پرسش‌هایی درباره «خستگی مفرط» بود، عارضه‌ای که در میان همه تخصص‌های پزشکی شایع است. امسال عادات مربوط سلامتی مورد پرسش قرار گرفت از جمله اینکه پزشکان چه می‌خورند؟ آیا از مکمل‌های غذایی استفاده می‌کنند؟ آیا خودشان از پزشکی مکمل و جایگزین استفاده کرده‌اند یا نه؟

اکثریت عمده‌ای از پزشکان در این تحقیق سطح سلامت خود را بالا گزارش کرده بودند. بیشترین میزان گزارش شده سطح سلامت در میان متخصصان پوست و چشم‌پزشکان بود که به ترتیب ۹۶ و ۹۵ درصدشان ادعا کرده بودند که سلامتشان در حد خوب تا عالی است. در پایین رده‌بندی از لحاظ سطح سلامت گزارش‌شده، متخصصان مراقبت‌های ویژه قرار داشتند که ۸۷ درصدشان سطح سلامت‌ خود را خوب تا عالی توصیف کرده بودند و به دنبال آن‌ها متخصصان قلب، داخلی، کلیه، روانپزشکان و روماتولوژیست‌ها با ۸۸ درصد قرار می‌گرفتند.

 

متخصصان پوست، خوشبخت‌ترین پزشکان

براساس پاسخ‌های امسال به نظر می‌رسد، خوشبخت‌ترین پزشکان آمریکا متخصصان پوست باشند زیرا آنها شادمان‌ترین پزشکان در خانه و محل کار هستند؛ حدود ۷۰ درصد از متخصصان پوست خودشان را را بسیار یا فوق‌العاده شاد در خانه ارزیابی کرده بودند، و از این لحاظ فقط چشم‌پزشکان بر آنان برتری داشتند. از طرف دیگر متخصصان پوست از لحاظ میزان شادمانی در محل کار در صدر سایر تخصص‌ها قرار داشتند و ۵۳ درصدشان وضعیت‌ خودشان را از این لحاظ فوق العاده عالی دانسته بودند.

متخصصان پوست از لحاظ ارزیابی سلامت‌شان نیز در صدر سایر تخصص‌ها قرار داشتند و ۹۶ درصدشان سلامت خود را خوب تا عالی توصیف کرده بودند. گرچه متخصصان پوست از لحاظ برداشت‌شان درباره اینکه پس‌انداز کافی دارند در رده اول قرار نداشتند، اما ۷۳ درصدشان پس‌اندازشان را کافی می‌دانستند و در رده ششم از بالای فهرست قرار می‌گرفتند. همچنین متخصصان پوست با بیشترین احتمال، کار داوطلبانه انجام می‌دادند و فقط ۲۳ درصدشان گفته بودند که کار داوطلبانه انجام نمی‌دهند. و نهایتا از لحاظ کانون پرسش‌های امسال که بر سلامت متمرکز بود، متخصصان پوست کمترین درصد اضافه‌وزن در میان پزشکان را داشتند و فقط ۲۰ درصدشان گفته بودند که چاق هستند.

به نظر می‌رسد انعطاف‌پذیری و پیش‌بینی‌پذیری، دو دلیل ارضای شغلی بالاتر متخصصان پوست است. متخصصان پوست می‌توانند در هر کدام از این زیرشاخه‌ها فوق‌تخصص بگیرند یا همه این کارها را انجام دهند: آسیب‌شناسی، جراحی، زیبایی، اطفال و غیره. متخصصان پوست می‌توانند ساعت روتین کار روزانه (تمام وقت یا پاره وقت) داشته باشند و بنابراین زمان خانوادگی قابل‌پیش‌بینی در بعدازظهرها را در اختیار دارند که معمولا با اورژانس‌های پزشکی به هم نمی‌خورد.

پزشکان با کمترین خوشبختی

براساس این تحقیق کمترین خوشبختی را در میان پزشکان آمریکایی به پزشکان مراقبت‌های اولیه (متخصصان داخلی و پزشکان خانوادگی) مربوط می‌شود. پزشکان خانواده با ۳۶ درصد شادمانی در محل کار، همراه با پزشکان طب اورژانس در پایین‌تر رده از لحاظ رضایت از کار قرار داشتند و در رده‌های پایین‌تر در این زمینه پزشکان داخلی و رادیولوژیست‌ها با ۳۷ درصد رضایت شغلی قرار دارند.

متخصصان داخلی در خانه هم شادمان نبودند و فقط ۵۳ درصدشان گفتند که زندگی بسیار شادی در خانه دارند و در سومین رده از پایین فهرست قرار می‌گیرند. پزشکان خانواده نیز با وجود ۶۱ درصد رضایت در خانه پایین‌تر از میانه جدول قرار دارند.. ۸۹ درصد پزشکان خانواده و ۸۸ درصد متخصصان داخلی گفتند که وضع سلامتشان خوب است، و از این لحاظ در پایین فهرست به ترتیب در رده هفتم و پنجم قرار می‌گیرند.

درصد اندکی از پزشکان خانواده و متخصصان داخلی (۱۳ درصد) گفتند که بیش از ۴ هفته در تعطیلات بوده‌اند و به این ترتیب به همراه متخصصان غدد (۱۱درصد) ۳ رده انتهای فهرست را اشغال می‌کنند. ۴۹ درصد پزشکان خانواده گفتند که اضافه وزن دارند و از این لحاظ در رده دوم از لحاظ چاقی قرار دارند (جراحان عمومی با ۴۲ درصد در رده اول چاقی و اضافه وزن قرار می‌گیرند). متخصصان داخلی با ۴۲ درصد گزارش اضافه وزن در رده نهم قرار دارند.

هنگامی که از پزشکان درباره کافی بودن یا بیشتر بودن میزان پس‌اندازشان سوال شد، هر دو گروه پزشکانی که در مراقبت‌های اولیه دخیلند (متخصصان داخلی و پزشکان خانوادگی) در آخر فهرست قرار گرفتند؛ فقط ۵۷ درصد آنها گزارش کردند که پس‌اندازهای‌شان کافی است. (از لحاظ رضایت از میزان پس‌انداز ارتوپدها با ۷۸ درصد فهرست هستند).

نویسندگان این گزارش تفاوت درآمدی زیاد میان پزشکان مراقبت‌های اولیه و بسیاری از تخصص‌ها را عاملی نگران‌کننده و اختلاف برانگیز خوانده‌اند.

 

آیا پزشکان کار داوطلبانه انجام می‌دهند؟

در این تحقیق پزشکان مرد (۲۸ درصد) بیش از پزشکان زن (۲۵ درصد) گفتند که هرگز کار داوطلبانه انجام نمی‌دهند که نسبت به پیمایش سال ۲۰۱۲ کاهش نشان می‌دهد. متخصصان مراقبت‌های ویژه (۳۷ درصد) کمترین احتمال و متخصصان پوست (۸۰ درصد) بیشترین احتمال کار داوطلبانه را دارند.

در گزارش سال گذشته، بر موضوع «فرسودگی کاری» پزشکان متمرکز بود، متخصصان مراقبت‌های ویژه در میان معدود تخصص‌هایی قرار داشتند که یکی از سه دلیل فرسودگی‌شان را «خستگی ناشی از کاهش اشتیاق به کار» (compassion fatigue) شمرده بودند که شاید دلیلی بر عدم علاقه‌شان به کار داوطلبانه هم باشد. یک پیمایش دیگر که در سال ۲۰۱۲ انجام شد و نتایج آن در ژورنال Archives of Family Medicine منتشر شد نشان داده بود که پزشکانی نیکوکاری را یک اصل راهنمای زندگی‌شان می‌دانند، میزان بالاتری از رضایت حرفه‌ای را گزارش می‌کنند.

 

آیا پزشکان مذهبی هستند؟

در بررسی مدسکیپ درباره پزشکان آمریکایی، پزشکان زن و مرد تقریبا به یک اندازه (۷۷ و ۷۵ درصد) خودشان را افرادی مذهبی یا معنویت‌گرا دانسته بودند. در میان این گروه مردان با احتمال بیشتری نسبت به زنان در مراسم مذهبی حاضر می‌شدند (۶۶ درصد در برابر ۴۴درصد). در میان همه تخصص‌ها، حدود دوسوم (۶۶ درصد) متخصصان اطفال، افرادی عامل به مذهب خود بودند و در رده بعدی پزشکان خانواده (۶۵ درصد) قرار داشتند. تخصص‌هایی که کمترین احتمال حضور در مراسم مذهبی را داشتند شامل متخصصان طب اورژانس (۵۳ درصد) و رادیولوژیست‌ها و جراحان پلاستیک (۵۲ درصد) می‌شوند.

برای اینکه در مورد جزییات این تحقیق بیشتر بدانید به سایت مداسکیپ مراجعه کنید.

منبع:سلامتیران به نقل از medscape

 

(Visited 162 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*