پاسخ نماینده کاشمر به معاون سازمان برنامه‌ و بودجه: این‌که ترمز اجرای پزشک خانواده کشیده شده به‌معنای توقف آن نیست!

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت طی یک سال گذشته اقدامات موثری با هدف اجرای پزشک خانواده انجام داده است.

بهروز بنیادی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اظهارات معاون اجتماعی سازمان برنامه و بودجه مبنی بر اینکه پزشک خانواده در طرح تحول سلامت مغفول مانده است، گفت: این‌که ترمز اجرای پزشک خانواده کشیده شده به معنای توقف آن نیست. اجرای پزشک خانواده به این صورت است که در مراکز جامع سلامت پزشک مستقر شده و جمعیتی تحت پوشش این پزشک قرارگرفته و با نظارت پزشک مربوطه سیستم ارجاع باید عملیاتی شود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی افزود: تا زمانی که سیستم ارجاع و زیرساخت‌های لازم فراهم نشود، به طور طبیعی حضور پزشک خانواده درمناطق کارایی لازم را ندارد، زیرا مردم پس از مراجعه به پزشک خانواده نیازمند ارجاع به مراکز بالاتر و استفاده از پرونده الکترونیک سلامت هستند که باید تمامی این کمبودها را رفع کرد؛ البته وزارت بهداشت در طی یک سال گذشته با سرعت قابل قبولی زیرساخت‌های سیستم ارجاع در بحث فناوری اطلاعات را فراهم کرده است، ضمن این‌که پرونده الکترونیک سلامت طبق آمار برای ۶۵ میلیون نفر جمعیت تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه از اقدامات مورد نیاز دیگر ارتباط میان سطوح ۱ و ۲ و ۳ درمانی در مراجعات بیمار است، تصریح کرد: ارتباط در سطح یک یعنی خانه های بهداشت و مراکز جامع سلامت برقرار است، اما از مراکز جامع به سطح ۲ و سطح ۳ تاکنون کامل نشده که بخشی از آن به دولت الکترونیک و وزارت ارتباطات مربوط است؛ ضمن این‌که بخش خصوصی و داروخانه‌ها نیز باید دراین گردش سیستم ارجاع قرار بگیرند که در حال حاضر وزارت بهداشت در این حوزه نیز فعالیت دارد.

بنیادی با تاکید بر این‌که بخشی از اعتبارات باید برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه شود، گفت: طبق اظهارات مسوولان سازمان برنامه و بودجه در هر منطقه‌ای با ایجاد زیرساخت‌های لازم اعتبارات مورد نیاز پرداخت می شود. البته پزشک خانواده در برخی کشورها به عنوان یک تخصص بوده و دربعضی کشورها پزشک عمومی پس از طی دوره‌ای خاص در این حوزه فعالیت می‌کنند؛ همچنین در برخی کشورها پزشک خانواده را به شکل مجزا تربیت می‌کنند، اما در کشور ما سیستم آموزشی مشخصی در این بخش وجود نداشته و پزشک عمومی نقش پزشک خانواده را ایفا می‌کند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: البته قرار است طی سالیان آینده جایگاهی را برای پزشک خانواده در سیستم آموزشی کشور تعریف کنند.

گفتنی است دکتر سعید نمکی، معاون علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه، چهارشنبه گذشته در نشست «وضعیت و دورنمای طب عمومی در اقتصاد سلامت» انجمن پزشکان عمومی ایران گفت: در سال ۹۳، پنج هزار میلیارد تومان برای پزشک خانواده اختصاص دادیم ولی متاسفانه اثرات این بودجه را ندیدیم و در نتیجه مجبور شدیم ترمز آن را بکشیم.

وی همچنین با اعلام این‌که در شروع طرح تحول سلامت به پزشک خانواده، نظام ارجاع، پرونده الکترونیک سلامت و راهنماهای بالینی به‌عنوان چهار مقدمه آن توجه نشد، تاکید کرد: آن‌چه ما داشتیم پزشک خانواده نبود زیرا پزشک خانواده بدون نظام ارجاع معنی ندارد.

(Visited 106 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*