کارنامه نظام پزشکی پس از یک سال!

 

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: به‌مناسبت برگزاری مجمع عمومی نظام پزشکی (۱۸ و ۱۹ مرداد ۹۷)، از فعالان صنفی پزشکی به‌ویژه اعضای شورای‌عالی و بازرسان این سازمان، هیات رییسه مجمع عمومی، اعضای هیات مدیره‌ها و… خواسته‌ایم ارزیابی‌ خود را از کارنامه سال گذشته نظام پزشکی و پیشنهاد‌شان را برای بهبود آن بفرمایند. با سپاس از همکارانی که پاسخ گفتند، در انتظار نقدهای شما هم هستیم.

***

تضاد پنهان بین ارکان انتخابی و انتصابی

دکتر عباس آقازاده، عضو هیات رییسه مجمع عمومی نظام پزشکی

۱. ارزیابی کلی از جایگاه و نقش سازمان در جامعه:
با توجه به سرعت و حدت تحولات اجتماعی و عمق بحران‌های موجود در جامعه که بدیهی است در امر «سلامت» هم شدیداً تاثیرگذار است، سازمان نظام پزشکی به‌دلیل میزان توان تشکیلاتی، محدودیت‌های قانونی و برخوردار نبودن از سیاست‌های روشن استراتژیک، از این تحولات عقب مانده و قادر به تاثیرگذاری مثبت در امر سلامت جامعه نیست.

۲. ابهامات قانونی و تردیدها درباره ماهیت، شرح وظایف و ماموریت‌های سازمان:
تحت‌تاثیر عوامل فوق، سازمان هنوز به‌درستی شرح وظایف خود را مدون و روشن نساخته است. وظایف صنفی و سندیکالیستی آن در قبال مشکلات جامعه پزشکی و مداخلات راهبردی و حکومتی در سیاست‌های کلان مربوط به جامعه پزشکی و امر سلامت چیست؟
این تردید، بر سیاست‌ها و موضع‌گیری‌ها و اقدامات سازمان، از گذشته تا حال، سایه انداخته است.

۳. نگاهی به سازمان در یک سال گذشته:
در دوره جدید فعالیت سازمان، با اضافه‌ شدن جمعی از توانمندترین برگزیدگان جامعه پزشکی به ارکان رهبری و تصمیم‌گیری، توقعات عمومی بالاتر رفته است. اما سازمان در معرض این توقعات با بحرانی‌ترین دوره اداره سلامت مملکت در سالیان اخیر مواجه شده و از ایفای نقش هدایتگر جامعه پزشکی در تنگناهای پیش رو بازمانده است.
در مجموع، برآیند مواضع یک‌ساله اخیر سازمان در برخی عرصه‌ها، به یمن وجود برگزیدگان فوق، از شفافیت بیشتری برخوردار بوده است؛ ولی در امور اجرایی و نحوه اداره سازمان، «شبح» یک تضاد پنهان بین شورای‌عالی (رکن انتخابی) و مسوولین اجرایی دوایر مرکزی (انتصابی) گاه‌ و بی‌گاه ظاهر شده و در عمل از قدرت سازمان در مواجهه با مواردی مانند مشکل مالیات، تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی، مجازات حبس برای پزشکان و… کاسته است.

***

گروه اجرایی سازمان تغییر کند

دکتر حسین قشلاقی، عضو شورای‌عالی نظام پزشکی

اعتقاد دارم که کلیت سازمان نظام پزشکی در سال گذشته عملکردی قابل دفاع نداشته است. شخصاً در نخستین سال هیچ‌یک از دوره‌های پیشین عملکردی این‌چنین ضعیف را به‌یاد ندارم.

اصولاً سازمان برای شناخت و پیگیری مطالبات اعضای خود برنامه‌ای مدون ندارد و در ارایه خدمات اولیه و ذاتی خود با مشکل مواجه است. همچنین در این مدت توجه کافی به ‌نظام پزشکی شهرستان‌ها صورت نگرفته است.

به‌نظر می‌رسد برای کسب نتیجه مورد قبول در سال‌های بعد، لازم است در گروه اجرایی فعلی سازمان که برخی از اعضای آن با مشکلات جامعه پزشکی مانوس نبوده و با نظام پزشکی نیز بیگانه هستند، تغییراتی ایجاد شود. از طرفی، باید فرآیندی برای پایش کلیه منتخبین تعریف و اجرا شود.

***

عملکرد نظام پزشکی از حد اختیارات آن هم ضعیف‌تر بود

دکتر بابک خطی، فعال صنفی گروه تلگرامی پزشکان و قانون

هر چند سازمان نظام پزشکی طبق قانون اختیارات وسیع ندارد، ولی عملکرد آن در همان حد از اختیارات موجود نیز بسیار ضعیف بوده است:

– عدم ورود در بحث پزشکان ضریب کا، در حالی که طبق سیاست‌های کلی قانون سازمان، اجازه ورود داشت

– عدم ورود در بحث تعرفه (در حد اعتراض فعال)

– عدم ورود در بحث دستیاران به‌طور اعم، خصوصاً در مورد پاتولوژی

– تبلیغات پرطمطراق ترجمه cpt (هیاهوی بسیار برای هیچ)

– تقلیل نقش در حد گرفتن طرح ترافیک؛ کاری که هم کم‌ارزش و هم موضعی (مخصوص تهران!) بود ولی علی‌رغم تبلیغات پرسروصدا، از ساماندهی همین امر کوچک و برگزاری حتی یک جلسه با شهردار نیز ناتوان بود.

***

رکود یک‌ساله

دکتر محمدهادی صادقی، بازرس مجمع عمومی نظام پزشکی

ارزیابی عملکرد سازمان نظام پزشکی به‌طور ایزوله و بدون توجه به شرایط حاکمیتی بخش سلامت و در حوزه‌ای وسیع‌تر بدون توجه به شرایط اقتصادی و مدیریتی کشور چندان مفید نخواهد بود؛ با این ‌وجود:

از نظر اجرایی، تغییرات گسترده سازمان و روی کار آمدن نیروهای جدید در زمانی کوتاه، رکودی در فعالیت‌های سازمان ایجاد کرده است. مهم‌ترین نمود این رکود و ضعف در بخش روابط عمومی و ارتباطات سازمان با بدنه و پیگیری و انعکاس مشکلات به مراکز ذی‌ربط برون‌سازمانی است.

از لحاظ درون‌سازمانی، کند شدن فرآیندهای اجرایی از قبیل صدور پروانه‌ها و نامناسب بودن برخورد کارکنان با ارباب‌رجوع حضوری و به‌خصوص تلفنی مورد انتقاد بوده است.

در بعد پشتیبانی و مالی، علی‌رغم فربه بودن سازمان از نظر نیروی انسانی و فربه‌تر شدن در دوره جدید، ضعف یا نبود نیروهای فنی و کارشناسی، خود را در قالب بروز مشکل مالیاتی نشان داد که منتج به تحمیل ساعت‌ها کار تصحیح اوراق مالی شد؛ با این‌حال هنوز سازوکارهای مالی سازمان دستورالعمل مناسبی ندارد و آیین‌نامه معاملاتی به‌روز نیست.

سازمان هنوز نتوانسته است در حوزه‌هایی که به‌صورت ذاتی می‌تواند دارای ابتکار عمل باشد، نقش برجسته‌ای ایفا کند. پیگیری حل یا کاهش اختلافات بین‌رشته‌ای از این موارد است.

علی‌رغم فعالیت‌های مثبت، عملکرد سازمان در بعد پژوهشی و علمی، سازمان هنوز با موقعیت قابل‌قبول فاصله بسیار دارد.

پیشنهادهای من:
– توجه خاص ریاست کل و ارکان عالی ناظر به مدیریت‌های اجرایی
– تمام‌وقت بودن معاونت‌های اجرایی
– نظارت دقیق بر عملکرد کارکنان
– عملگرایی در کارکرد کمیسیون‌های مشورتی شورای‌عالی در جهت کار و خروجی مناسب و متناسب با ضروریات و خواسته‌های بخش سلامت و اعضای سازمان.

***

نظام پزشکی در سالی که گذشت

دکتر بیژن بابایی، بازرس سابق مجمع عمومی نظام پزشکی

یک سال از انتخابات پرحرف و حدیث نظام پزشکی گذشت؛ انتخاباتی که غیر از مجریان همه آن را نادرست می‌دانستند و پس از اعلام نتایج، انتظار واکنش از طرف بزرگان را داشتند که البته مانند بسیاری موارد، مصلحت نقش مهم‌تری بازی کرد و با هر ترتیب، سکان‌داران چهارساله این کشتی مشخص شدند. ترکیب مشخص‌شده اگرچه شامل پیش‌کسوتان بزرگی از جامعه پزشکی بود، ولی گویا محافظه‌کاری در این کشتی بیش از قبل نمایان است.

در سال گذشته طبق معمول هجمه‌ها علیه جامعه پزشکی کم نبود و در این میان واکنش‌های گاه با تاخیر نظام پزشکی بیشتر زخمی بر نمک بود تا مرهمی بر دل. گاه ورود نظام پزشکی کشور به مسایل کوچک یک شهر، مانند آرم طرح ترافیک پزشکان، آن‌قدر برای همکاران در شهرستان‌ها عذاب‌آور بود که مدت‌ها نقل مجالس بود و حتی به کنایه مسایل پزشکان در ارتباط آن با طرح ترافیک سنجیده می‌شد.

برخورد نظام پزشکی با بحث تعرفه‌ها و موارد مهمی مانند صلاحیت حرفه‌ای گروه‌های مختلف پزشکی واقعاً جایی برای دفاع نمی‌گذارد؛ آن‌هم وقتی‌که برابر قانون انجام این مهم و تعیین حدود کاری پزشکان به عهده سازمان است. در مورد تعرفه‌ها با وجود این‌که رای سازمان در شورای‌عالی بیمه در اقلیت است، ولی ما حتی بیانیه‌ای تند و توضیح کاملی برای تمام مردم در مورد این‌که این سوبسید تعرفه نه از طرف دولت، که از جیب جامعه پزشکی پرداخت می‌شود، ندیدیم. در حالی ‌که الآن نیاز به این توضیحات کاملاً حس می‌شود. زمان فعلی زمان رسانه‌ها است.

جه باید کرد؟ سه سال صبر کنیم؟ خیر! نظام پزشکی خانه ماست‌. اکنون از نظر من نیاز این سازمان به اعضا از قبل بیشتر است. این نیاز حتماً به حمایت صرف خلاصه نمی‌شود. نقد درست عملکرد شاید کمک بهتری باشد؛ البته اگر گوش شنوایی در مرکز برای شنیدن نقد وجود داشته باشد!

رفتار بعضی از عزیزان متاسفانه قبل و بعد از انتخاب و احیاناً گرفتن مسوولیت و پست در سازمان تغییر محسوس داشته است.

از نظر من، به‌عنوان کسی که زمانی دستی بر آتش داشته، ارتباط مرکز با پزشکان باید خیلی بیشتر باشد. این‌که پزشکان صرفاً برای بیان اعتراض در سالن سازمان جمع شوند و بعد یک سخنرانی و ختم ماجرا کافی نیست! ما نیاز به عملگرایی داریم!

چرا وقتی نام سازمان می‌آید، اکثر همکاران بلافاصله نام دادسرا را می‌آورند؟ مگر سازمان صرفاً دادسراست؟ ولی آن‌قدر این کار پررنگ شده که تقریباً بیشترین گزارش عملکرد را به خود اختصاص می‌دهد.

صندوق تعاون سازمان‌ می‌تواند فعالیت جذب‌کننده زیادی داشته باشد، اگر دقت در انعقاد قراردادها باشد. فراموش نکرده‌ایم ‌که صرفاً نصب یک بنر برای فروش آپارتمان در محوطه لابی نظام پزشکی (دور پیش) چقدر مشکل ایجاد کرد و تیم بازرسی وقت چقدر درباره آن‌ هم هشدار دادند و هم درگیر شدند! یا فروش خودرو و موارد دیگر…

خلاصه:

اعتماد جامعه پزشکی به نظام پزشکی کم شده است. این خانه دیگر مامن قبلی برای پزشکان نیست. تا جایی که بسیاری از عزیزان حرف از خانه دیگری می‌زنند که البته حق دارند.

نظام پزشکی باید در سه سال باقیمانده با ارتباط بیشتر با بدنه خود و حضور بیشتر و حتی تمام‌وقت مدیران ارشد آن سعی کند مجدداً اعضا را به‌سمت خود جذب کند. فراموش نکنیم که یکی از مهم‌ترین ارکان اصلی هر سازمانی حمایت اعضای آن است. حمایت با میل و اراده؛ نه صرفاً از روی اجبار قانونی. در حال حاضر بسیاری از همکاران حتی عضویت خود را در سازمان صرفاً بحث اجبار قانونی می‌دانند.

به‌هرحال، سه سال فرصت کمی نیست. برای این‌که این خانه دوباره جایگاه اصلی خود را به‌دست بیاورد. زمانی کافی است. همت می‌خواهد و جسارت!

هر دو این‌ها در نام نفرات منتخب وجود دارد؛ ولی در عمل باید دیده شود. توکل به خدا!

***

ایده‌های نو به‌جای مشکل‌محوری

دکتر محسن مصلحی، دبیر شورای‌عالی نظام پزشکی

بدیهی است که عملکرد ارکان مختلف سازمان نظام پزشکی با یکدیگر متفاوت است؛ اما به‌طورکلی می‌توان گفت که این سازمان در قبال مطالبات و مشکلات همکاران جامعه پزشکی، بالاخص در چند سال اخیر، به دلایل مختلف نتوانسته از حیثیت و جایگاه پزشکی به نحو مناسب دفاع کند.

نظام پزشکی با اصلاح ساختار خود و استفاده از نیروهای توانمند، به‌جای مشکل‌محوری می‌باید از ایده‌های نو و خلاقانه برای بهبود وضعیت موجود و انجام ماموریت‌های محوله در قانون سازمان استفاده کند.

***

طراحی امضا و نسخه الکترونیک، راهی به‌سوی ارتقای نگاه سلامت‌محور

دکتر یدالله سهرابی، عضو شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی

با توجه به بررسی‌ها و مطالعات میدانی که طی دو دوره عضویت در شورای‌عالی انجام داده‌ام، یکی از اصول مهمی که از یک سازمان نظام پزشکی پیشرو برای ارتقا شاخص‌های کمی و کیفی حوزه سلامت انتظار می‌رفت، سنجش و مطالعه دقیق در خصوص مدیریت الکترونیک سازمان و حوزه سلامت بود.

در این مورد، وظیفه کمیسیون برنامه ‌و بودجه و تشکیلات سازمان نظام پزشکی در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با بهره‌گیری از تجارب وزارت بهداشت و سایر نهادها و تشکل‌ها مانند شورای‌عالی انفورماتیک کشور، دانشگاه‌های علوم پزشکی و نظام صنفی یارانه‌ای کشور و نیز ارزیابی سایر نرم‌افزارهای حوزه سلامت و تشکیل جلسات با ذی‌نفعان و دریافت نظرات پیرامون محصولات حوزه سلامت و فرآیندها، در حال بررسی در کمیسیون است.

خروجی این برنامه‌ها در نهایت ایجاد امضای الکترونیک پزشکان محترم و در مراحل بعدی تولید نسخه الکترونیک خواهد بود که این اقدام موجب ارتقا نگاه سلامت‌محور در حوزه پزشکی خواهد شد.

 

 

 

 

(Visited 129 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*