از افزایش متقاضیان ورود به رشته تجربی تا بیکاری پزشکان عمومی

بازار کار در گفت‌وگو با مدیر ارتباطات و رسانه انجمن پزشکان عمومی ایران بررسی کرد

آمار دقیقی از پزشکان بیکار در کشور وجود ندارد

مدیر ارتباطات و رسانه انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به این‌که آمار مشخصی از پزشکان بیکار در کشور وجود ندارد، گفت: مسوولان نظام سلامت برای پزشکان شرایط خدمت را فراهم نکرده‌اند تا ناچار شوند در رشته‌های غیرپزشکی فعالیت کنند یا تن به مهاجرت بدهند.

دکتر مسعود جوزی افزود: براساس برآوردها بیش از ۸۰ هزار پزشک عمومی داریم که حدود نیمی از این پزشکان طبابت نمی‌کنند. ولی این آمار دقیق نیست، چون نه وزارت بهداشت و نه نظام پزشکی آمار دقیقی از پزشکان فارغ‌التحصیل در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور ندارند؛ ضمن این‌که بسیاری از همکاران برای ادامه تحصیل یا اشتغال پزشکی یا غیرپزشکی به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و بسیاری هم با وجود گذشت سال‌ها از فارغ‌التحصیلی، هنوز حتی کارت نظام پزشکی خود را دریافت نکرده‌اند.

بسیاری از پزشکان در صدد مهاجرت به کشورهای دیگر هستند

مدیر ارتباطات و رسانه انجمن پزشکان عمومی ایران با اشاره به این‌که میزان بیکاری و اشتغال به کارهای غیرپزشکی در بین پزشکان عمومی زیاد است، خاطرنشان کرد: بسیاری از پزشکان عمومی به کشورهای اروپایی، کانادا و استرالیا مهاجرت کرده یا در صف مهاجرت به این کشورها هستند.

وی یادآور شد: از سوی دیگر با پزشکانی مواجه هستیم که علی‌رغم میل باطنی، پزشکی را رها کرده و به مشاغل غیرپزشکی مشغول هستند. در واقع مسوولان نظام سلامت برای پزشکان شرایط خدمت را فراهم نکرده‌اند تا ناچار شوند در رشته‌های غیرپزشکی فعالیت کنند یا تن به مهاجرت بدهند.

طب عمومی در شرایط فعلی صرفه اقتصادی ندارد

این عضو جامعه پزشکی با اشاره به این‌که با هزینه‌های فعلی مطب‌داری، تعرفه‌های پایین و بدحسابی بیمه‌ها، کار پزشکی عمومی در بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد، اظهار داشت: با توجه به هزینه‌های بالای اجاره مطب به‌ویژه در شهرهای بزرگ، حقوق کارکنان، بیمه و سایر هزینه‌های جانبی از یک‌سو و تعرفه پایین و غیرواقعی، بدحسابی بیمه‌ها و رقابت غیرمنصفانه و نابرابر بخش دولتی از سوی دیگر، فعالیت در بخش خصوصی طب عمومی صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل بسیاری از همکاران فعال به‌ویژه جوان‌ترها برای ادامه طبابت، جذب رشته‌های جانبی پزشکی از جمله طب زیبایی، درمان اعتیاد، طب کار و… شده‌اند.

مشکلات پزشکان عمومی

وی با اشاره به مشکلات پزشکان عمومی در بخش دولتی گفت: همکاران ما چه در بخش‌های ستادی وزارت بهداشت و سایر نهادهای مرتبط و چه بخش اورژانس بیمارستان‌ها و… با تبعیضات سازمان‌یافته روبرو هستند که حاصل چند دهه تخصص‌گرایی در نظام سلامت کشور است.

جوزی افزود: در بخش پزشک خانواده شهری که فعلا در استان‌های فارس و مازندران اجرا می‌شود نیز شرایط خوبی برقرار نیست، زیرا ابلاغ پیاپی بخشنامه‌های کارشناسی نشده و تاخیرهای بیش از حد در پرداخت‌ها، هر از چند گاه اوضاع اقتصادی و امنیت شغلی همکاران ما را بر هم می‌زند.

چرا پزشکان عمومی به روستاها نمی‌روند؟

وی در پاسخ به این‌که چرا پزشکان عمومی از رفتن به مناطق روستایی استقبال نمی‌کنند، گفت: هم‌اکنون نیز همکاران پزشک خانواده روستایی دورافتاده‌ترین نقاط کشور را پوشش داده‌اند، ولی باید توجه داشت برخلاف آنچه تبلیغ می‌شود، درآمد این همکاران در حدی نیست که محرومیت‌های اجتماعی خود و خانواده‌شان را جبران کند.

مدیر ارتباطات و رسانه انجمن پزشکان عمومی ایران توضیح داد: وقتی یک پزشک پس از حدود ۲۰ سال تحصیل به تنهایی یا همراه خانواده عازم روستایی می‌شود که از اولین امکانات رفاهی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و حتی امنیت کافی محروم است، باید آن‌قدر درآمد داشته باشد که پس از چند سال زندگی در این شرایط سخت بتواند اندوخته‌ای برای شروع کار و زندگی در مناطق دلخواه خود و خانواده فراهم کند؛ ولی در عمل نه تنها این دورنمای روشن برای همکاران ما وجود ندارد، بلکه برخوردهای دلسرد کننده مسوولان، محدودیت‌های روزافزون اداری، تاخیر در پرداختی‌ها، کسورات بی‌دلیل و… طوری است که انگیزه خدمت را از بین می‌برد.

برای تربیت یک پزشک بیش از چندصد میلیون تومان هزینه می‌شود

جوزی درباره رغبت بیش از حد دانش‌آموزان به رشته‌های تجربی و متعاقب آن رشته‌های گروه پزشکی گفت: احتمالا خانواده‌ها فرزندان خود را برای طبابت در کشورهای دیگر، راهی رشته‌ پزشکی می‌کنند! زیرا جز در برخی رشته‌ها، چشم‌انداز خوبی برای ادامه یک زندگی در سطح متوسط جامعه هم وجود ندارد.

وی در پایان گفت: به همین دلیل است که اگرچه طبق برخی برآوردها و با شرایط اقتصادی فعلی، برای تربیت یک پزشک عمومی بیش از چندصد میلیون تومان هزینه می‌شود، می‌بینیم هرساله صدها و هزاران تن از همکاران ما به کشورهایی چون کانادا می‌روند تا با گذراندن امتحانات متعدد، اجازه کار یا ادامه تحصیل پیدا کنند. در واقع سوءمدیریت مسوولان ما تبدیل به گنج بادآورده‌ای برای نظام‌های سلامت دیگر کشورها شده است.

گفت‌وگو: لیلا قرنفلی

(Visited 282 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*