هشدار وزارت بهداشت درباره مصرف عمومی نمک‌های کم‌سدیم

سایت انجمن پزشکان عمومی ایران: وزارت بهداشت با هشدار درباره مصرف عمومی نمک‌های کم‌سدیم حاوی پتاسیم به‌ویژه در مبتلایان به بیماری مزمن کلیه، تاکید کرد مصرف این نمک‌ها باید صرفا با تجویز پزشکان بوده و توزیع آن‌ها نیز ترجیحا در داروخانه‌ها باشد.

متن نامه دکتر زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه معاونت بهداشتی وزیر بهداشت، خطاب به معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور به‌شرح زیر است:

پیرو درخواست برخی از معاونت‌های محترم بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی پیرامون اظهار نظر در مورد نمک‌های کم سدیم، خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید که توضیحات زیر، از طریق مدیران محترم گروه بهبود تغذیه جامعه، در برنامه های آموزشی تغذیه مد نظر قرار گیرند:
نمک خوراکی، یک ماده شیمیایی متبلور، شورمزه و بدون بو می‌باشد که عمدتا از کلرید سدیم تشکیل شده است. سدیم موجود در نمک، به عنوان کاتیون اصلی خارج سلولی، نقشی اساسی در حفظ تعادل اسید و باز، تنظیم حجم پلاسما، انتقال پیام های عصبی و کارکرد مناسب عصبی_عضلانی بدن دارد. توصیه مجامع علمی بین المللی آن است که کل نمک مصرفی روزانه افراد (شامل نمک آشکار و پنهان)، باید کمتر از پنج گرم باشد. لازم به ذکر است که به سبب فقر شدید ید در آب و خاک کشور ما و همچنین وجود ناخالصی های فراوان، از جمله فلزات سنگین در منابع نمک، همان میزان اندک مصرفی روزانه نیز حتما باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد. با تمام این احوال، میزان مصرف نمک در کشور ما ۲ تا ۳ برابر مقدار مجاز برآورد شده است. نتایج تحقیقات و بررسی های علمی نشان داده که دریافت زیاد نمک، علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات زیانبار دیگری نظیر افزایش احتمال بروز سکته قلبی، سرطان معده و آسم را نیز به همراه دارد. همچنین، مصرف زیاد نمک سبب جدا شدن کلسیم از استخوان‌ها و دفع آن از ادرار می‌شود و از همین رو زمینه ساز بروز پوکی استخوان می‌گردد. بنابراین، برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.
در حال حاضر برخی از تولید کنندگان اقدام به تهیه نمک‌های کم‌سدیم نموده‌اند که در آنها، بخشی از کلرید سدیم با کلرید پتاسیم جایگزین شده است. اگرچه اینگونه نمک‌ها برای برخی افراد و بیماران از جمله مبتلایان به فشار خون مناسب هستند، هرگز نمی‌توان مصرف آنها را برای عموم جامعه توصیه نمود، چرا که استفاده از این نوع نمک برای برخی بیماران، از جمله مبتلایان به بیماری مزمن کلیه که رژیم غذایی آنها باید محدود از پتاسیم باشد، بسیار زیانبار خواهد بود. این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که تنظیم تعادل پتاسیم یکی از وظایف اصلی کلیه است و در بیماران کلیوی، امکان دفع پتاسیم اضافی خون به طور کامل فراهم نیست. بنابراین، مصرف منابع پتاسیم از جمله نمک های حاوی کلرید پتاسیم، برای این بیماران مناسب نخواهد بود.
بر این اساس، به‌منظور جلوگیری از خطرات احتمالی مصرف نمک‌های پتاسیم، مصرف آنها صرفا باید تحت نظر پزشکان و با تجویز ایشان صورت بگیرد و توزیع آنها نیز ترجیحا باید از طریق داروخانه‌ها انجام شود.

(Visited 199 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*