عضو شورای‌عالی نظام پزشکی: نظام پزشکی به اختلافات بین‌رشته‌ای پایان دهد

 

دکتر حسین قشلاقی، عضو شورای‌عالی نظام پزشکی، طی نامه‌ای خطاب به دکتر محمدرضا ظفرقندی، رییس این شورا، ضمن درخواست استفاده از تمام ظرفیت‌های نظام پزشکی برای جلوگیری از محدودیت‌های اخیر برای همکاران پزشک عمومی، خواستار تشکیل کارگروهی برای بررسی و تعیین تکلیف اختلافات بین‌رشته‌ای شد:

 برادر گرامی، جناب آقای دکتر ظفرقندی

ریاست محترم شورای‌عالی نظام پزشکی

سلام‌ علیکم

احتراماً مستحضر هستید که وضعیت کاری و معیشتی بخشی از جامعه پزشکی کشور به‌ویژه پزشکان عمومی به‌دلیل اعمال سیاست‌های نادرست وزارت بهداشت و عدم توجه کافی سایر متولیان سلامت به این امر در سالیان گذشته، در شرایط بسیار سخت و نگران‌کننده‌ای قرار دارد. این موضوع ضمن وارد کردن آسیب‌های فردی بسیار به این همکاران، موجب آسیب‌های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی قابل‌توجهی نیز بر پیکره نظام سلامت کشور شده که قابل ‌بررسی است. از سوی دیگر، در شرایط خاصی که امروز در کشور شاهد آن هستیم، نیاز به پاشیدن بذر امید و ایجاد آرامش و اتحاد بیش از هر زمان دیگری در بین گروه‌های مختلف احساس می‌شود و ضرورت دارد از هر اقدام چالش‌انگیز و تازه کردن زخم‌های گذشته و دامن زدن به اختلافات و تعارضات بین‌رشته‌ای به‌شدت پرهیز شود.

متاسفانه در روزهای گذشته شاهد انتشار نامه‌ای از سوی مشاور حقوقی سازمان نظام پزشکی درباره نقض اعتبار آموزش‌های ارایه‌شده توسط انجمن‌های علمی بودیم که ‌ در جامعه پزشکی موجی از نگرانی برای ادامه دریافت آموزش‌های لازم برای ارتقای علمی و کسب مهارت‌های جدید ایجاد کرد. متاسفانه چند روز پس از آن نیز بخشنامه‌ای از سوی معاونت درمان برخی دانشگاه‌ها (ظاهراً به استناد رای چند ماه پیش دیوان عدالت اداری) مبنی بر تعطیلی مطب‌های پزشکان عمومی که در زمینه #لیزر و پروسجرهای پوست فعالیت می‌کنند، صادر شد.

صرف‌نظر از لزوم بررسی علت و منشأ این اختلافات (که قطعاً بخشی از ناشی از کوتاهی سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در خصوص عدم تعیین تکلیف بحث تداخلات و تعارضات بین‌رشته‌ای است) و اهداف جریان‌های تمامیت‌طلب، در صورت ادامه صدور نامه‌های این‌چنین از سوی سایر دانشگاه‌ها و برخورد با این همکاران، با توجه به تعدد فعالان این حوزه و با لحاظ شرایط حاضر، نگرانی از بروز مشکلات غیرقابل‌ پیش‌بینی جدی بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

بنابراین خواهشمند است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا ابتدا از تمام ظرفیت سازمان برای متوقف کردن این روند استفاده شود و سپس در اولین فرصت با تصویب شورای‌عالی نظام پزشکی، کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمان، انجمن پزشکان عمومی، انجمن پوست و نمایندگان وزارت بهداشت تشکیل و موضوع به‌صورت اساسی و ریشه‌ای بررسی و توافقات لازم حاصل شود.

(Visited 192 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*