به بهانه انتشار کتاب پوست، مو و زیبایی با مقدمه‌ای خاص!

دکتر کوروش شیرواندهی، پزشک عمومی و فعال صنفی

از آن روز که مشکل معیشت به مشکلات متعدد همکاران شاغل در حیطه پزشکی که وظیفه اصلی آنان تشخیص و درمان بیماری‌ها و کاستن از رنج و درد بیماری است، غالب گشت، مشکل شروع شد. کم‌کم هر همکاری در هر فیلدی، چه پزشک عمومی و چه متخصص، علاوه بر کار اصلی خود نیم‌نگاهی هم به مقوله زیبایی انداخت. بلکه با اختصاص قسمتی از هنر طبابت خود به زیباتر کردن مراجعان به کسب و کار طبابت خون رونق اندکی ببخشد. از همکاران دندانپزشک که در لبخند زیبا آفریدن به کمک دردمندان دندان شتافتند تا همکاران جراح که نزد آنان زیبایی پستان و شکم اهمیت ویژه‌ای یافت، تا همکاران گوش و حلق و بینی که دست اندرکار زیبایی هرچه بیشتر بینی و فک برآمدند و همکاران ارتوپد که برای مراجعینی که قد بلند را مظهر زیبایی می‌دانستند به جراحی استخوان پرداختند.

در این میان گویی همکاران درماتولوژیست که متخصص تشخیص و درمان بیماری‌های پوست و مو و آمیزشی هستند، چشم دیدن هیچ همکار فعال در حیطه زیبایی پوست و مو را ندارند و تمام و کمال مبحث زیبایی را جزو ارثیه پدری تخصص درماتولوژی می‌دانند.

جالب اینکه برخی از آنان این ادعا را در مقدمه کتاب‌های تالیفی خود نیز مرقوم کرده‌اند. وای بر روزی که مقدمه و موخره و لابلای ستون‌های کتب علمی محل طرح دعوا و ادعا و اختلافات و مناقشات بین‌رشته‌ای و صنفی و شغلی و معیشت پزشکان شود!

به حال نویسنده‌نما و ناشرنماهایی که دست به تالیف و انتشار چنین مطالبی در لابلای کتب علمی و آموزشی می‌زنند، باید تأسف خورد که این کارشان جز تیشه به ریشه علم حاصلی بیش ندارد.

 

(Visited 316 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*