بیا در مورد آن گفتگو کنیم!

اهمیت گفتگو در روابط جنسی بین زوج‌ها

دکتر زهره کشاورز، پزشک متخصص سلامت باروری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

زبان وسیله‌ای برای گفتمان است که نقش دوگانه‌ای دارد در بیان کلماتی که هرکدام می‌تواند پیامد کدها و برداشت‌های ذهنی افراد در شکل‌گیری مفاهیم ماندگار در ذهن باشد. کلمات می‌توانند آغازگر یک رابطه باشند؛ به همان اندازه که می‌توانند یک رابطه را ویران کنند.

در روابط جنسی مانند سایر روابط، کلمات و گفتگوهای بین همسران نقش حیاتی و کلیدی، هم در ارتقا و هم در تخریب روابط دارند. «گفتمان جنسی» در همسران شامل کلمات بیان‌شده و ارتباطات غیرکلامی است که هردو در روند و ادامه روابط تاثیر بسزایی دارد.


در سال ۲۰۱۰، روز جهانی سلامت جنسی، شعار «بیا در مورد آن گفتگو کنیم»؛ تاکیدی بود بر اهمیت گفتگو در روابط جنسی بین افراد و لزوم آموزش. گفتمان جنسی، مهارتی آموختنی است که در زوجین در شرف ازدواج یک ضرورت است. تعاملی که نحوه برقراری ارتباط فرد با همسر و نوع بیان نیازها و انتظارات جنسی را در بردارد. قدرت این کلمات تا حدی است که می‌تواند عامل ریشه‌ای باشد در مخدوش کردن رابطه جنسی و ایجاد و تشدید اضطراب عملکرد جنسی و یا برعکس؛ تسهیل‌کننده روابط در جهت کاهش اضطراب، بهبود عملکرد و عامل ارتقا سازگاری جنسی بین همسران.
بنابراین، در سرتاسر زندگی زناشویی، خصوصاً در روزها و ماه‌های ابتدایی آغاز زندگی، گفتگوی جنسی موثر نقطه عطفی است در هماهنگی، توافق و تفاهم بین همسران که منجر به تطابق بیشتر و پیشگیری از بسیاری از معضلات اجتماعی ازجمله جدایی عاطفی، خیانت و طلاق می‌گردد.

توجه به مسائل جنسی افراد و نحوه شرح‌حال‌گیری و آموزش صحیح در راستای ارتقای مهارت‌های زوج و حذف باورهای نادرست، نیازمند کسب مهارت است. توصیه می‌شود که بدون داشتن مهارت مشاوره و ارزیابی، هرگز به حیطه مسائل جنسی ورود نگردد؛ زیرا دلسرد شدن بیمار از کادر درمان پیامدی جز پس زدن روند درمان و عدم پیگیری مشکل را در برنخواهد داشت. مطالعات نشان می‌دهند که بسیاری از مشکلات و اختلالات جنسی یا گزارش نمی‌شوند یا با مراجعه و گزارش دیرهنگام و تاثیرات مزمن اختلال، توسط فرد گزارش می‌گردد. ایجاد حس اعتماد بین بیمار و درمانگر یکی از اساسی‌ترین فاکتورهای درمانی است. در سیزدهمین همایش پزشکان عمومی کشور در سمپوزیوم یک‌روزه «ارتقای مهارت‌های بالینی در ارزیابی و تشخیص اختلالات جنسی» به این موضوع پرداختیم.

(Visited 277 times, 1 visits today)

درباره‌ Iranian Society General Physicians

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*